W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Reguła pionowych bloków kategorii
Sztuka merchandisingu opiera się nie tylko na generowaniu potrzeb zakupowych czy kierowaniu łańcuchem decyzyjnym konsumenta. To również szereg zasad wpływających na realny komfort i wygodę przy dokonywaniu zakupów – co oczywiście w pewnym zakresie wpływa na zwiększenie sprzedaży i powoduje poczucie lojalności. Jedną z takich zasad jest reguła pionowych bloków kategorii.
Przestrzeń sprzedaży ma różne oblicza – zależnie od wielkości punktu, warunków wynikających z ergonomii pomieszczenia, czy realnych możliwości na półce. Mądrze zaaranżowana powierzchnia prowadzi klienta od wejścia aż do kasy, skutecznie zapełniając jego koszyk. Chodzi o to, aby można było w łatwy sposób znaleźć poszukiwane produkty – a także, by spośród wielu marek danego produktu wybrać to, co rekomenduje sprzedawca. Można osiągnąć ten cel metodą multifacingu – czyli układaniem wielu egzemplarzy obok siebie – co jednak może oznaczać, że niektóre produkty znajdą się na najniższych półkach w rogu, gdzie będą zwyczajnie niezauważalne. Reguła pionowych bloków kategorii to zasada, zgodnie z którą „fejsy” danych towarów ułożone są na całej wysokości półki. Wtedy towar jest doskonale widoczny i każdy produkt w równym stopniu dostępny dla konsumenta. Kilka egzemplarzy ustawionych obok siebie oraz zlokalizowane na każdym poziomie, to recepta na pełną rozpoznawalność. Takie ustawienie zapewnia jednocześnie łatwość dostępu dla osób o różnym wzroście, jak również pewność, że towar zawsze znajduje się na wysokości wzroku. Oczywiście dodatkowym atutem są względy estetyczne. Punkt sprzedaży sprawia wrażenie doskonale wyposażonego i nowoczesnego. W takim sklepie klient w prosty sposób dokona zakupów i łatwo znajdzie potrzebny produkt, a poczucie ładu i porządku sprawi, że konsument będzie chciał do tego punktu wracać.
Reguła pionowych bloków kategorii ułatwia właścicielowi punktu sprzedaży utrzymanie porządku. Ułożenie towarów na całej wysokości regału daje obraz pełnej oferty. Takie zarządzanie ekspozycją z pewnością łączy interesy klienta i sprzedawcy, a więc gwarantuje stabilność biznesu.