Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Strategie sukcesu merchandiserów - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Strategie sukcesu merchandiserów

Rosnąca konkurencja w sektorze handlowym, jak również ciągła zmienność, jakiej podlegają zachowania nabywców, skutkują coraz to trudniejszymi warunkami stawianymi firmom handlowym. Efektem nieustannego wzrostu wymagań, z jakimi mierzą się handlowcy, było wypracowanie podstawowych strategii wyznaczających kierunek działania merchandiserów.

Czym dokładnie są strategie merchandisingowe? Możemy je zdefiniować jako planowe stanowienie i realizację usług handlowych, z uwzględnieniem dostępności, przedmiotu, ceny i komunikacji z nabywcami, nastawione na uzyskanie długotrwałych rezultatów. Istnieją cztery rodzaje strategii. Strategie merchandisingowe tworzą zbiór pewnych działań i badań określających cele, stanowiących analizę rynku oraz opracowanie możliwości strategicznych. Są to również działania odnoszące się do wszelkich starań merchandsingowych, a także decyzje o podjęciu ustaleń taktycznych. Ostatnim, aczkolwiek niezwykle istotnym elementem strategicznym, jest ustalenie kontroli realizacji strategii. Etapy wypracowywania strategii merchandisingowej powinny mieć charakter proceduralny, korespondujący ze specyfiką danego przedsiębiorstwa. Należy pamiętać, że skuteczność strategii merchandisingowych nie jest efektem na skopiowania działań podejmowanych przez liderów na danym rynku. O jej sukcesie decydują gruntowne badania odnoszące się do zachowań klientów w miejscu sprzedaży.

Jak już wspomniano, wyróżnia się cztery strategie merchandisingowe:

1. Strategia lokalizacji
Nadrzędnym celem tej strategii jest podjęcie trafnej decyzji o usytuowaniu sklepu. Efektem poprawnego przeprowadzenia działań w myśl tej strategii jest precyzyjnie określenie profilu potencjalnego nabywcy, a także ocena dostępności lokalizacji (odnoszącej się do potencjału docelowego klienta). Kolejnym krokiem, w ramach tej strategii, jest wybór lokalizacji i przeprowadzenie wnikliwej analizy dotyczącej konsekwencji tego wyboru.

2. Strategia asortymentacji
Nazwa strategii odnosi się do analizowanego czynnika, czyli oferty produktów, jakimi przedsiębiorstwo chce handlować. W ramach tej strategii określa się pożądane cechy asortymentu z uwzględnieniem czynników rynkowych i kryteriów efektywności – osiągnięcia zakładanej skali obrotów i rentowności.

3. Strategie cenowe:

  • off price – system sprzedaży detalicznej – jego charakterystyczną cechą jest obrót produktami markowymi po dużo niższej cenie (realizują go na przykład outlety),
  • trading-up – system podnoszący standard oferty handlowej poprzez zawyżenie cen i maksymalne podniesienie standardów obsługi stanowiącej o ekskluzywności obiektu/placówki handlowej (np. ekskluzywne salony jubilerskie).

4. Strategie obsługi

  •  hard-selling – intensyfikacja sprzedaży polegająca na namawianiu do zakupu, niezależnie od potrzeb i zainteresowania klienta produktem (np. akwizycja, sprzedaż D2D),
  • soft-selling – jest to system sprzedaży opierający się na wzajemnym zaufaniu ze strony klienta i sprzedawcy; dzięki temu systemowi klient ma dużą swobodę wyboru, a pomoc ze strony sprzedawcy otrzymuje tylko na wyraźne życzenie (np. hipermarkety).

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Dofinansowanie do szkoleń

Na rynku pracy szkolenia stają się coraz bardziej popularne. W dynamicznym świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży. Ale czy wiesz, że w 2025 roku możesz zdobyć dofinansowanie do szkoleń dla siebie lub swoich pracowników? Dowiedz się, jak to zrobić! Jak uzyskać…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Prokrastynacja: Jak Przestać Odkładać Zadania na Później?

Jest godzina 17:00, a Ty nagle uświadamiasz sobie, że raport, który odkładałeś, jest do oddania jutro. Czas wziąć się w garść, prawda? Otwierasz laptopa… i sprawdzasz telefon. Może obejrzysz ulubiony kanał na YouTube? Właściwie, to najpierw powinieneś zrobić kolację. Brzmi znajomo? To klasyczny cykl prokrastynacji, który wszyscy kiedyś przeżyliśmy. Dlaczego jednak prokrastynujemy, skoro wiemy, że to nam szkodzi? Przyjrzyjmy się psychologicznym przyczynom…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.