W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Twój sklep ma złe strefy

Można postrzegać merchandising jako sztukę – jako wyrafinowaną grę z decyzjami konsumenta. Można bawić się doskonale, obserwując jak podąża on zaaranżowaną przez merchandisera ścieżką zakupową. Ale żeby osiągnąć ten poziom, potrzeba dużo doświadczenia i wiedzy. Jak stworzyć przestrzeń przyjazną dla odwiedzających, a przy tym sugestywną i wywołującą z góry zamierzone zachowania? Jak umiejętnie generować łańcuch decyzyjny i elastycznie nim sterować? Pierwszym krokiem jest szczegółowa wiedza na temat własnego punktu sprzedaży – obiektywna i oparta na zdrowym dystansie.

Na początek wiadomość: Twój sklep ma złe strefy. Taka jest prawda. Na pocieszenie można dodać: każdy punkt sprzedaży takie ma. To naturalna sytuacja w przestrzeni handlowej – klient nie „skanuje“ w równy sposób całej ofery, nie zwraca jednakowej uwagi na całość sklepu. A zastosowane pionowe bloki kategorii czy multifacing zastosowany na promowanych produktach paradoksalnie czyni złe strefy jeszcze bardziej „niewidzialnymi“ dla klienta. Wszystkie działania merchandisingowe wykonywane w strefach uważanych za te dobre, utrudniają konsumentowi zwrócenie uwagi na powierzchnie intuicyjnie ignorowane. Jak tego uniknąć?

Złe strefy w każdym punkcie to przede wszystkim okolice wejścia. Miejsce to jest mijane w ułamku sekundy, ponieważ celem jest oczywiście strefa centralna, wspaniale oznakowana, przestronna, wyraźna i łatwo dostępna. Ponieważ klient z zasady nie cofa się podczas pobytu w sklepie, raz minięta przestrzeń wejściowa, nie dostanie drugiej szansy. Dlatego też warto zaplanować w tym miejscu materiały POS, potykacz, monitor multimedialny – cokolwiek, co pozwoli na chwilę się zatrzymać i zwrócić uwagę na asortyment umieszczony w pobliżu. Doskonale sprawdzają się wszelkiego rodzaju gadżety wizualnie bądź dźwiękowo zwracające na siebie uwagę.

Rogi sklepu z zasady uważane są za najsłabiej widoczne, najmniej atrakcyjne i najrzadziej zauważane przez konsumentów. Towar usytuowany w tej złej strefie może być narażony na słabszą rotację nie z uwagi na to że jest mniej pożądany – a dlatego że zwyczajnie nie ma szans być zauważonym. Tu również można posiłkować się zawieszkami lub innymi materiałami marketingowymi. Podobnie jest w każdym krańcu półek – ale tu może pomóc np. reguła pionowych bloków kategorii.

Istotne jest, aby złe strefy – odpowiednio zdiagnozowane i zauważone – zostały zaaranżowane zgodnie ze swoimi predyspozycjami, czyli bardziej zwracały na siebie uwagę. Złe strefy mają zachęcać klienta do zatrzymania się, rzucenia okiem na ofertę w tym miejscu, a jednocześnie powinny kontynuować spójną strategię kompleksowej aranżacji przestrzeni sprzedaży – tak by nie zaburzać ścieżki zakupowej i nie przysłaniać asortymentu szczególnie promowanego.

Złe strefy przekuwaj więc w sukces sprzedażowy. Powodzenia!

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę?

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę? Produkcja to proces, w którym w zautomatyzowany lub ręczny sposób powstają wyroby przeznaczone do dalszej sprzedaży. Specyfika tej gałęzi przemysłu ma swoje odrębne wymagania. Kwestia zarządzania produkcją mocno ewoluuje, aby spełnić wymogi zmieniającego się rynku. Inwestycja w nowe technologie to tylko jeden z czynników, które przekładają się na sukces. Równie ważne są takie kwestie jak opracowanie standaryzowanych procesów…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać? Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej