W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Twój sklep ma złe strefy

Można postrzegać merchandising jako sztukę – jako wyrafinowaną grę z decyzjami konsumenta. Można bawić się doskonale, obserwując jak podąża on zaaranżowaną przez merchandisera ścieżką zakupową. Ale żeby osiągnąć ten poziom, potrzeba dużo doświadczenia i wiedzy. Jak stworzyć przestrzeń przyjazną dla odwiedzających, a przy tym sugestywną i wywołującą z góry zamierzone zachowania? Jak umiejętnie generować łańcuch decyzyjny i elastycznie nim sterować? Pierwszym krokiem jest szczegółowa wiedza na temat własnego punktu sprzedaży – obiektywna i oparta na zdrowym dystansie.

Na początek wiadomość: Twój sklep ma złe strefy. Taka jest prawda. Na pocieszenie można dodać: każdy punkt sprzedaży takie ma. To naturalna sytuacja w przestrzeni handlowej – klient nie „skanuje“ w równy sposób całej ofery, nie zwraca jednakowej uwagi na całość sklepu. A zastosowane pionowe bloki kategorii czy multifacing zastosowany na promowanych produktach paradoksalnie czyni złe strefy jeszcze bardziej „niewidzialnymi“ dla klienta. Wszystkie działania merchandisingowe wykonywane w strefach uważanych za te dobre, utrudniają konsumentowi zwrócenie uwagi na powierzchnie intuicyjnie ignorowane. Jak tego uniknąć?

Złe strefy w każdym punkcie to przede wszystkim okolice wejścia. Miejsce to jest mijane w ułamku sekundy, ponieważ celem jest oczywiście strefa centralna, wspaniale oznakowana, przestronna, wyraźna i łatwo dostępna. Ponieważ klient z zasady nie cofa się podczas pobytu w sklepie, raz minięta przestrzeń wejściowa, nie dostanie drugiej szansy. Dlatego też warto zaplanować w tym miejscu materiały POS, potykacz, monitor multimedialny – cokolwiek, co pozwoli na chwilę się zatrzymać i zwrócić uwagę na asortyment umieszczony w pobliżu. Doskonale sprawdzają się wszelkiego rodzaju gadżety wizualnie bądź dźwiękowo zwracające na siebie uwagę.

Rogi sklepu z zasady uważane są za najsłabiej widoczne, najmniej atrakcyjne i najrzadziej zauważane przez konsumentów. Towar usytuowany w tej złej strefie może być narażony na słabszą rotację nie z uwagi na to że jest mniej pożądany – a dlatego że zwyczajnie nie ma szans być zauważonym. Tu również można posiłkować się zawieszkami lub innymi materiałami marketingowymi. Podobnie jest w każdym krańcu półek – ale tu może pomóc np. reguła pionowych bloków kategorii.

Istotne jest, aby złe strefy – odpowiednio zdiagnozowane i zauważone – zostały zaaranżowane zgodnie ze swoimi predyspozycjami, czyli bardziej zwracały na siebie uwagę. Złe strefy mają zachęcać klienta do zatrzymania się, rzucenia okiem na ofertę w tym miejscu, a jednocześnie powinny kontynuować spójną strategię kompleksowej aranżacji przestrzeni sprzedaży – tak by nie zaburzać ścieżki zakupowej i nie przysłaniać asortymentu szczególnie promowanego.

Złe strefy przekuwaj więc w sukces sprzedażowy. Powodzenia!

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.