W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: W krainie aptek

Apteka jest miejscem, które u wielu osób nie budzi, niestety, przyjemnych skojarzeń. Widmo wizyty w aptece przywołuje wspomnienia choroby, kiepskiego samopoczucia, dużych wydatków, a także często poczucia wstydu.

Jednak wcale nie musi tak być. Ogromne znaczenie dla samopoczucie klienta w aptece mają dwa podstawowe czynniki: obsługa, które powinna być kompetentna, ciepła, rzetelna i wzbudzająca zaufanie, a także aranżacja przestrzeni aptecznej. Reguły i trendy merchandisingu pomogą wykreować drugi z czynników w taki sposób, aby proces zakupów w aptece był dla klienta doświadczeniem możliwie przyjemnym i komfortowym. Jak zatem zaaranżować przestrzeń apteki przyjazną dla odwiedzających ją klientów?

Normą w aptekach już od jakiegoś czasu jest projektowanie przestrzeni samoobsługowej dla klientów. Znajdują się w niej najczęściej kosmetyki, akcesoria dziecięce lub np. herbaty ziołowe. Planując tą część apteki warto pamiętać o aspektach praktycznych. Alejki, którymi poruszają się klienci powinny być na tyle szerokie, aby umożliwić swobodne obejrzenie produktów. Jeśli jest taka możliwość, warto stworzyć korytarze komunikacyjne na tyle szerokie, aby zmieścił się w nich wózek dziecięcy, ponieważ kobiety z małymi dziećmi stosunkowo często odwiedzają apteki.

Na półkach z kosmetykami powinien panować określony porządek. Istnieją dwie możliwości podziału produktów kosmetycznych. Pierwsza opcja to podział ogólny na poszczególne marki oraz podział szczegółowy w obrębie marek na typy kosmetyków służące do pomocy przy określonych trudnościach z skórą czy włosami. Stosując drugi porządek układamy kosmetyki dzieląc je tylko na ogólne rodzaje, pomijając podział na marki.

Oba te rozwiązania posiadają swoje wady i zalety. W pierwszej opcji mamy szansę wyeksponować korzystną ofertą danej marki. Z kolei w drugiej koncepcji przedstawiamy klientowi całe spektrum kosmetyków przydatnych w jego konkretnych potrzebach.

Bardzo ważne w planowaniu przestrzeni aptecznej jest uwzględnienie sezonowych potrzeb klientów. W okresie jesiennym warto wyeksponować środki zapobiegające przeziębieniu, a w zimowym takie, które pomagają je leczyć. W czasie wiosennej aury dużo klientów potrzebuje leków antyalergicznych. Z kolei w okresie letnim królują środki na owady i kremy do opalania. W zależności od aktualnego sezonu odpowiednie środki należy wyeksponować w widocznym dla klient miejscu, np. na półce za stanowiskiem farmaceuty,  na wysokości wzroku.

Apteka powinna także posiadać odpowiednią, przyjazną dla klienta atmosferę. Do lamusa odchodzi ponury i szpitalny wizerunek wnętrza aptecznego, popularny w latach 90 – tych. Aktualnie apteki posiadają zupełnie inny klimat. Bardzo modne są wnętrza w typie retro, kojarzące się bardziej z sklepem zielarskim, niż z apteką.

Znakiem ocieplenia atmosfery w wnętrzach aptecznych jest rezygnacja z szyb, oddzielających farmaceutę od klienta. Stwarzały one niepotrzebny dystans pomiędzy partnerami w aptecznych transakcjach.

W aptece szczególnie ważna jest dbałość o czystość. Nakazują to nie tylko rygorystyczne przepisy sanitarno – epidemiologiczne, ale też względy estetyczne. Czyste apteki wzbudzają zaufanie klientów.

Poza tymi zasadami projektując przestrzeń apteki należy kierować się takimi samymi zasadami, jak przy aranżowaniu wnętrz innych sklepów. Zasady te opisane zostały w tym artykule. W końcu w aptece, tak jak w każdym sklepie, chodzi o to żeby sprzedawać.

 

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę?

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę? Produkcja to proces, w którym w zautomatyzowany lub ręczny sposób powstają wyroby przeznaczone do dalszej sprzedaży. Specyfika tej gałęzi przemysłu ma swoje odrębne wymagania. Kwestia zarządzania produkcją mocno ewoluuje, aby spełnić wymogi zmieniającego się rynku. Inwestycja w nowe technologie to tylko jeden z czynników, które przekładają się na sukces. Równie ważne są takie kwestie jak opracowanie standaryzowanych procesów…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać? Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej