W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: W krainie aptek

Apteka jest miejscem, które u wielu osób nie budzi, niestety, przyjemnych skojarzeń. Widmo wizyty w aptece przywołuje wspomnienia choroby, kiepskiego samopoczucia, dużych wydatków, a także często poczucia wstydu.

Jednak wcale nie musi tak być. Ogromne znaczenie dla samopoczucie klienta w aptece mają dwa podstawowe czynniki: obsługa, które powinna być kompetentna, ciepła, rzetelna i wzbudzająca zaufanie, a także aranżacja przestrzeni aptecznej. Reguły i trendy merchandisingu pomogą wykreować drugi z czynników w taki sposób, aby proces zakupów w aptece był dla klienta doświadczeniem możliwie przyjemnym i komfortowym. Jak zatem zaaranżować przestrzeń apteki przyjazną dla odwiedzających ją klientów?

Normą w aptekach już od jakiegoś czasu jest projektowanie przestrzeni samoobsługowej dla klientów. Znajdują się w niej najczęściej kosmetyki, akcesoria dziecięce lub np. herbaty ziołowe. Planując tą część apteki warto pamiętać o aspektach praktycznych. Alejki, którymi poruszają się klienci powinny być na tyle szerokie, aby umożliwić swobodne obejrzenie produktów. Jeśli jest taka możliwość, warto stworzyć korytarze komunikacyjne na tyle szerokie, aby zmieścił się w nich wózek dziecięcy, ponieważ kobiety z małymi dziećmi stosunkowo często odwiedzają apteki.

Na półkach z kosmetykami powinien panować określony porządek. Istnieją dwie możliwości podziału produktów kosmetycznych. Pierwsza opcja to podział ogólny na poszczególne marki oraz podział szczegółowy w obrębie marek na typy kosmetyków służące do pomocy przy określonych trudnościach z skórą czy włosami. Stosując drugi porządek układamy kosmetyki dzieląc je tylko na ogólne rodzaje, pomijając podział na marki.

Oba te rozwiązania posiadają swoje wady i zalety. W pierwszej opcji mamy szansę wyeksponować korzystną ofertą danej marki. Z kolei w drugiej koncepcji przedstawiamy klientowi całe spektrum kosmetyków przydatnych w jego konkretnych potrzebach.

Bardzo ważne w planowaniu przestrzeni aptecznej jest uwzględnienie sezonowych potrzeb klientów. W okresie jesiennym warto wyeksponować środki zapobiegające przeziębieniu, a w zimowym takie, które pomagają je leczyć. W czasie wiosennej aury dużo klientów potrzebuje leków antyalergicznych. Z kolei w okresie letnim królują środki na owady i kremy do opalania. W zależności od aktualnego sezonu odpowiednie środki należy wyeksponować w widocznym dla klient miejscu, np. na półce za stanowiskiem farmaceuty,  na wysokości wzroku.

Apteka powinna także posiadać odpowiednią, przyjazną dla klienta atmosferę. Do lamusa odchodzi ponury i szpitalny wizerunek wnętrza aptecznego, popularny w latach 90 – tych. Aktualnie apteki posiadają zupełnie inny klimat. Bardzo modne są wnętrza w typie retro, kojarzące się bardziej z sklepem zielarskim, niż z apteką.

Znakiem ocieplenia atmosfery w wnętrzach aptecznych jest rezygnacja z szyb, oddzielających farmaceutę od klienta. Stwarzały one niepotrzebny dystans pomiędzy partnerami w aptecznych transakcjach.

W aptece szczególnie ważna jest dbałość o czystość. Nakazują to nie tylko rygorystyczne przepisy sanitarno – epidemiologiczne, ale też względy estetyczne. Czyste apteki wzbudzają zaufanie klientów.

Poza tymi zasadami projektując przestrzeń apteki należy kierować się takimi samymi zasadami, jak przy aranżowaniu wnętrz innych sklepów. Zasady te opisane zostały w tym artykule. W końcu w aptece, tak jak w każdym sklepie, chodzi o to żeby sprzedawać.

 

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.