W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Wyjątkowość ekspozycji jubilerskiej

Biżuteria i zegarki należą do towarów luksusowych, zatem klienci podczas ich zakupu mają wysokie oczekiwania zarówno co do jakości towaru, jak i do obsługi oraz aranżacji sklepu. Mają zresztą do tego pełne prawo, ponieważ biżuteria to nie tylko stosunkowo duży wydatek. Kupując ją klient, poza towarem samym w sobie, nabywa także emocjonalny ładunek, jaki ten towar z sobą niesie. Zatem poza pierścionkiem zaręczynowym, klient zyskuje zaskoczenie i zachwyt swojej wybranki, poza złotymi kolczykami radość ukochanej mamy, a poza eleganckim zegarkiem dumę i zadowolenie męża.

Dlatego niezwykle istotne jest zadbanie o atmosferę równie luksusową, jak towar, który oferujemy. Umiejętne stosowanie zasad merchandisingu jest zatem bardzo ważne w branży jubilerskiej.

Eksponując biżuterię należy, oczywiście, stosować wszystkie podstawowe zasady merchandisingu. Należą do nich m.in.: porządek i ład w przestrzeni zakupowej, intuicyjne i logiczne ułożenie towaru. Poza tym jest istnieje kilka dodatkowych trików, które warto wykorzystać w sklepie jubilerskim.

Przy ekspozycji tego typu towarów luksusowych silne zastosowanie ma zasada komplementarności towarów. Razem należy prezentować towary z jednego kompletu, czy też z tej samej kolekcji. Najczęściej na każdą z kolekcji poświęca się osobną gablotę – w ten sposób uzyskuje się przejrzystość ekspozycji. W ramach każdej z kolekcji należy wyeksponować kompozycje (najlepiej trójelementowe, np. zawieszka, kolczyki i pierścionek), która zachęcają klientów do zakupu wiązanego. Nawet jeśli w ramach kolekcji nie ma określonych kompletów, warto stworzyć je dla klienta i zaprezentować w gablocie. Dzięki temu zyska on lepsze wyobrażenie o wykorzystaniu towaru, ale też zostanie zainspirowany do zwiększenia koszyka zakupowego.

Inną zasadą, która odgrywa ważną rolę w ekspozycji biżuterii jest zasada właściwej wystawy. Należy pamiętać, że witryna jest wizytówką sklepu, szczególnie jubilerskiego. Powinny znaleźć się w niej towary, którymi sprzedawca chce się pochwalić, np. najnowsze kolekcje, a także te, które wzbudzają największe pragnienia, jak np. brylanty i złoto. Cenną wskazówkę dla sprzedawcy biżuterii powinien być fakt, że kobiety zatrzymują się przed wystawami aż czterokrotnie częściej niż mężczyźni, zatem to dla nich w dużej mierze powinna być zaplanowana ekspozycja zewnętrzna.

Dużą rolę podczas planowania sprzedaży stanowi wykorzystanie przestrzeni zakupowej. Klienci chętniej oglądają ścienne gabloty niż płaskie wystawy stołowe. Dlatego na ścianie umieszczamy towary, na których sprzedaży najbardziej nam zależy. W gablotce płaskiej można umieścić towary, które często stanowią cel zakupu już od wejścia do sklepu, jak np. obrączki ślubne.

W ściennych gablotach towar powinien znajdować się pod kątem prostym lub kątem 30 stopni w stosunku do toru wzroku klienta. Kluczowe towary umieszczamy na wysokości wzroku. Poniżej tej wysokości umieścić można towary, które dobrze się prezentują także z pewnej odległości, jak np. biżuteria z dużymi kamieniami, czy bogate kolie. Nie zapominajmy o wykorzystaniu całej gabloty, czyli stworzeniu przestrzennej ekspozycji, ponieważ jest ona dużo atrakcyjniejsza wizualnie dla klientów.

Przedstawiliśmy garść wskazówek, które mogą być pomocne podczas aranżacji przestrzeni sklepu z biżuterią. Warto najbardziej stosować się jednej, podstawowej, która intuicyjnie podsuwać nam będzie dodatkowe rozwiązania: pamiętajmy, że ekskluzywny towar wymaga ekskluzywnej ekspozycji.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.