W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Z wizytą w dziale słodyczy
Zakup słodyczy jest działaniem impulsowym – zauważamy konkretny produkt i niemalże natychmiast czujemy jego smak w ustach. Jest to niezależne od wieku klienta, jego preferencji i potrzeb. Standardowo, drogowskazem dla konsumenta są znane, tradycyjne marki budzące zaufanie. Dobrze wyeksponowane, przywodzą na myśl smaki dzieciństwa lub przyjemne wspomnienia związane ze spożyciem konkretnych produktów. To właśnie emocje, jakie słodycze wywołują u nabywców powodują, że ta kategoria produktów jest jedną z najbardziej dochodowych.
Małe sklepy, z uwagi na mniejszą powierzchnię, powinny skutecznie wykorzystywać miejsca sprzyjające zakupom impulsywnym. Dobrym stanowiskiem jest przestrzeń na ladzie, najlepiej po prawej stronie klienta. Innym efektywnym stanowiskiem są lady chłodnicze. Produkty przekąskowe, takie jak batony i wafle powinny być usytuowane poniżej linii wzroku. Oczywiście warto najlepiej rotujące umieścić również przy kasie. Produkty adresowane głównie do najmłodszych grup klientów to dość specyficzny rodzaj słodyczy. Do tej grupy możemy zaliczyć pianki, żelki, lizaki, cukierki pudrowe, chrupki. Ich sprzedaż uzależniona jest od lokalizacji ekspozycji. Z uwagi na rodzaj klienta, produkty powinny być umieszczone na niższych półkach, a sama ekspozycja przyciągać wzrok. W tym celu warto skorzystać z atrakcyjnych, dopracowanych graficznie, materiałów ekspozycyjnych. W sklepach o dużej powierzchni można przygotować specjalne półki dla tego typu asortymentu.
Słodycze takie jak cukierki, czekolady lub bomboniery i praliny są dość charakterystycznym sortem, ponieważ kupowane są zwykle przez dorosłych klientów i konsumowane są w domu. Należy podkreślić, że cukierki i czekolady sprzyjają zakupom impulsywnym i w ich ekspozycji stosujemy zasady odnoszące się do zakupów wywołujących konkretne odruchy, emocje. Zakup bomboniery lub pralin nie jest podyktowany impulsem, zwykle będzie to działanie zaplanowane. Klient przychodzi do sklepu specjalnie w celu wykonania konkretnego zakupu i szuka czegoś wyjątkowego, towaru z tzw. wyższej półki. W małych sklepach bomboniery dosłownie ustawiamy na najwyższych półkach. W sklepach wielkopowierzchniowych stosuje się rozwiązanie polegające na wyodrębnieniu miejsca ekspozycyjnego. Ciekawym rozwiązaniem jest również tzw. półka premium gdzie można umieścić wysokiej klasy słodycze. Idealnym sąsiedztwem dla takiej ekspozycji będzie stoisko monopolowe lub z kawą i herbatą. Niezależnie od sposobu, w jaki pogrupujemy bomboniery i praliny, warto nadać im konkretny porządek, który ułatwi klientowi znalezienie właściwego produktu. Z uwagi na fakt, że artykuły te są najczęściej kupowane jako prezent z różnych okazji, warto przygotować ekspozycje tematyczne.
W sklepach wielkopowierzchniowych najlepszym rozwiązaniem jest wykonanie ekspozycji blokowej, w której produkty rozmieszczone są odpowiednio do ścieżki zakupowej klienta. Trasa powinna rozpoczynać się od bloku cukierków, następnie batonów, wafli, czekolad i wyrobów luksusowych. Optymalnym rozłożeniem wystawy jest umieszczenie słodyczy w dwóch lub trzech alejkach. Sprzedaż podnoszą również dodatkowe działania np. ciekawe ekspozycje lub animacje z udziałem hostess.