W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Zainwestuj w mrożonki
Rynek produktów mrożonych osiąga rokrocznie wysoką sprzedaż i nadal dynamicznie się rozwija. Kiedyś uważano, że na ich zakup decydują się głównie studenci, osoby które nie chcą lub nie potrafią gotować, a także ci, którzy nie mają na to czasu. To oczywiście prawda, że te grupy konsumentów nadal mają ogromny udział w sprzedaży mrożonek, jednak dziś wiadomo, że po produkty mrożone chętnie sięga niemal każdy.
Dzieje się tak chociażby dlatego, że wzrasta świadomość Polaków na temat właściwego żywienia. Faktem jest, że zamrażanie produktów to najzdrowszy sposób ich przechowywania, a także, że nasza dieta powinna obfitować w warzywa i owoce, nawet w sezonie jesienno – zimowym. Jednocześnie ludzie żyją w coraz większym biegu, a co za tym idzie cenią sobie możliwość przygotowania smacznego i pełnowartościowego posiłku w krótkim czasie. Z tych powodów sprzedawcy powinni odpowiednio dbać o ekspozycję produktów mrożonych.
Utrzymywanie wysokiej jakości ekspozycji produktów mrożonych jest uważane za trudne zadanie. Przede wszystkim miejsce do prezentowania różnych kategorii tych produktów jest w dużej mierze ograniczone z racji specjalnych warunków, jakich wymagają. Jednocześnie nie każdy regał lub półka chłodnicza, czy też zamrażarka daje swobodną możliwość podziału i eksponowania towarów. Sporym utrudnieniem jest też skłonność wielu klientów do przerzucania i przebierania produktów w zamrażarkach.
Faktycznie, dział ten wymaga szczególnej dbałości i częstego poprawiania. Jednocześnie jednak warto poświęcić mu odpowiednią ilość czasu i uwagi z powodu niezaprzeczalnego potencjału sprzedażowego, którym dysponuje. Dlatego podstawową zasadą tworzenia ekspozycji w dziale produktów mrożonych powinno być jego systematyczne porządkowanie. Chaos i bałagan w dowolnej części sklepu może skutecznie odstraszać klientów.
Ekspozycja produktów mrożonych charakteryzuje się ograniczonym miejscem – szacuje się że przeciętny sklep spożywczy może pozwolić sobie na prowadzenie w tym dziale 11 różnych rodzajów produktów. Dlatego dział należy podzielić na podstawowe kategorie (warzywa, ryby, pizza itd.), a w ramach każdej z nich wybrać 2-3 produkty (lub oczywiście więcej, jeśli sklep dysponuje większą powierzchnią), które najlepiej się sprzedają.
Dobór produktów do działu mrożonek jest zależny od kilku czynników. Sprzedawca zawsze powinien mieć w swoim asortymencie towary tzw. podstawowe, np. włoszczyznę. Ponadto warto zagospodarować miejsce dla produktów lokalnych, które cenione są w danym regionie. Poza tym uwzględnić należy oczywiście także panujące trendy typu zdrowe odżywianie, czyli w zamrażarce nie powinno zabraknąć takich towarów, jak na przykład szpinak.
Należy także pamiętać, że mrożonki podlegają także trendom sezonowym. Nie warto oferować trzech różnych rodzajów mrożonych szparagów, gdy akurat łatwo dostępne są świeże. Z kolei w okresie wakacyjnym sprzedawca powinien uwzględnić więcej miejsca na lody w różnych smakach.
Produkty, po które klienci sięgają najchętniej zawsze powinny znajdować się w zasięgu ich ręki lub na wysokości wzroku (w zależności od rodzaju zamrażarki). Wszystko po to, aby klienci mogli je bez problemu zlokalizować i umieścić w swoim koszyku.
Odpowiednia i uporządkowana ekspozycja produktów mrożonych może faktycznie stanowić wyzwanie dla sprzedawcy. Jest to jednak kategoria towarów powszechnych, po które chętnie sięgają bardzo różni klienci. Dlatego też warto dobrze zaplanować dział mrożonek, zachowując zarówno ogólne, jak i specyficzne dla niego zasady merchandisingu.