W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Zarządzaj z głową kategorią nabiałową

Produkty nabiałowe zajmują bardzo ważne miejsce wśród kategorii produktów kluczowych dla konsumentów. Klienci spożywają je w różnych postaciach, często nawet kilka razy w tygodniu, dlatego sprzedawcy powinni odpowiednio dbać o właściwe zaopatrzenie, a także ułożenie tych produktów.

Jeśli dział nabiału będzie odpowiednio zaopatrzony, klient będzie odwiedzał sklep kilka razy w tygodniu, aby nabyć mleko, sery, jogurty, ale też przy okazji inne potrzebne artykuły. Planując ekspozycję działu nabiałowego, sprzedawca powinien zatem przestrzegać kilku ważnych zasad.

Przede wszystkim w tym dziale konieczne jest wprowadzenie i restrykcyjne przestrzeganie zasad FIFO (pierwsze przyszło, pierwsze wyszło) i FEFO (pierwsze traci ważność, pierwsze wyszło) (więcej o tych zasadach pisaliśmy TUTAJ). Klienci, wybierając produkty nabiałowe, na pierwszym miejscu stawiają świeżość jako kryterium zakupu. Dlatego w magazynie powinna znajdować się wyłącznie ilość towaru pokrywająca zapotrzebowanie sklepu do czasu następnej, nowej dostawy.

Ponadto termin ważności produktów nabiałowych powinien być regularnie i skrupulatnie sprawdzany. Produkty, których termin wygasł muszą natychmiast zostać usunięte z półki. Jeśli sprzedawca w trakcie sprawdzania znajdzie produkty, których termin ważności wkrótce wygaśnie powinien zorganizować tzw. głęboką promocję. Duża obniżka ceny może nakłonić klientów do zakupu terminujących się produktów.

Asortyment na stoisku nabiałowym podlega dwóm regułom: lokalności i sezonowości. Zgodnie z regułą lokalności, kompletując produkty do działu nabiałowego, sprzedawca powinien wziąć pod uwagę upodobania charakterystyczne dla mieszkańców, a także tzw. lokalne dobrodziejstwa, czyli produkty, z których słynie dany region. Reguła sezonowości oznacza z kolei, że zapotrzebowanie na określone produkty zmienia się w zależności od pory roku. Należy mieć to na uwadze planując zatowarowanie działu nabiałowego.

Warto także zwracać uwagę na inne trendy, np. zamiłowanie dla tzw. eko żywności. Zgodnie z tym trendem, więcej klientów chętnie sięgnie po jogurty probiotyczne oraz produkty typu light lub 0%. Konsumenci często korzystając także z części deserowej działu, do której należą np. puddingi, ponieważ produkty te jawią im się jako lżejsze i zdrowsze niż inne słodycze na sklepowych półkach.

Produkty na półkach chłodniczych powinny być podzielone wg rodzaju, a nie marki. Klienci w pierwszej kolejności poszukują raczej śmietanki 30 %, a nie śmietanki konkretnej marki. W obrębie podgrupy asortymentowej produkty powinny być ustawione według ceny lub rozmiaru opakowania produktu zgodnie z porządkiem: od lewej do prawej (od największej ceny lub opakowania do najmniejszej ceny lub opakowania).

Produkty, które różnią się zawartością tłuszczu w obrębie podkategorii (jak mleko lub śmietana) powinny zostać ustawione na półce właśnie zgodnie z tym kryterium. Po lewej stronie znajdą się zatem produkty z największą zawartością tłuszczu, a po prawej z najmniejszą.

Dość chętnie stosowaną strategią marketingową w dziale nabiałowym jest sprzedaż produktów w pakietach. Produkty w parze lub pakiecie w korzystnej cenie skutecznie zachęcają klienta do zakupu. Z kolei połączenie dwóch różnych produktów daje mu okazję na spróbowanie różnych smaków i jest doskonałym sposobem na zapoznanie konsumentów z nowym, właśnie wprowadzanym na rynek produktem. Mimo tych działań sprzedaż wiązana produktów nabiałowych wciąż jest stosunkowo niedoceniana i zbyt rzadko wykorzystywana.

Warto zadbać o skrupulatnie zaplanowany asortyment w dziale nabiałowym. Dzięki temu nasz sklep stanie się obowiązkowym punktem na codziennej trasie zakupowej naszych klientów.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę?

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę? Produkcja to proces, w którym w zautomatyzowany lub ręczny sposób powstają wyroby przeznaczone do dalszej sprzedaży. Specyfika tej gałęzi przemysłu ma swoje odrębne wymagania. Kwestia zarządzania produkcją mocno ewoluuje, aby spełnić wymogi zmieniającego się rynku. Inwestycja w nowe technologie to tylko jeden z czynników, które przekładają się na sukces. Równie ważne są takie kwestie jak opracowanie standaryzowanych procesów…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać? Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej