W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Złota strefa

Nie ulega wątpliwości, że spośród dobrych stref każdego sklepu jedna wyróżnia się w sposób szczególny. Jej atrakcyjność wpływa zasadniczo na rotację wielu produktów, które znalazłszy się w innym miejscu, nie miałyby takiego powodzenia. Umiejętne wykorzystanie tej przestrzeni z zastosowaniem kilku zasad merchandisingu, stanowi nie tylko o sukcesie sprzedażowym wybranego asortymentu, ale często determinuje atrakcyjność całego punktu sprzedaży. Mowa oczywiście o strefie przykasowej, gdzie konsument siłą rzeczy zatrzymuje się na dłuższą chwilę. Ten moment właśnie można zamienić w sugestywny komunikat: tu warto zaglądać – albo odwrotnie, w krótkie: nic ciekawego.

Producenci i dystrybutorzy znają i doceniają obszar nie bez powodu nazywany „Złotą Strefą”. Wiele dużych koncernów jest w stanie nawet zainwestować w środki na dodatkową reklamę w takim miejscu, oferując dedykowane brandowane standy, stojaczki, zawieszki, podkładki na pieniądze, naklejki, plakaty i wiele innych. Wszystko po to, żeby produkt prezentował się pryz kasach jak najokazalej, był najlepiej widoczny i sprawiał doskonałe wrażenie. Jest to zresztą również w interesie sprzedawcy – o ile przy jednej kasie nagle nie stykają się żywotne interesy kilku dystrybutorów i każdy z nich oferuje liczne materiały POS. Robi się z tego miszmasz, który raczej odstrasza niż zachęca. I tu z pomocą przychodzi kilka dobrych praktyk z zakresu merchandisingu.

Przede wszystkim, strefa impulsowa powinna być uporządkowana i – tak jak cały sklep zresztą – sprawiać wrażenie przejrzystej i czystej. Chaos nie służy dobrej komunikacji żadnej marki, tak więc stojaki i wystawki, jakimi dysponuje merchandiser w tym miejscu powinny zapewniać dobrą widoczność każdego z towarów. Visual Merchandising nakazuje, aby standy ustawione były od najniższego do najwyższego – zgodnie z kierunkiem, jaki pokonuje konsument idąc do kasy. Produkty impulsowe powinny być raczej niewielkich gabarytów, tak aby można było łatwo po nie sięgnąć nawet dalej i wyżej w głąb półki. Bo trzeba pamiętać, że miejsca w tej strefie jest zazwyczaj mało, a produktów – dużo. Idealne zarządzanie przestrzenią to zatem podstawa.

Należy również właściwie selekcjonować asortyment impulsowy. Oczywiście nie może zabraknąć produktów, których klient po prostu szuka – jak gumy, batoniki, czekolady, lizaki. Można również usytuować przy kasie takie drobiazgi jak zapalniczki, długopisy, czy np. tabletki przeciwbólowe albo baterie. Wszystko zależy od tego, jak często klienci pytają o tego rodzaju towar. Bestsellery obowiązkowo zawsze lądują na pierwszym planie – jest to uzasadnione wizerunkowo i praktycznie. Co do pozostałych elementów, warto zauważyć że produkty impulsowe konsument wybiera pod wpływem chwili – muszą zatem być ładnie eksponowane i nie mogą być zbyt drogie. Zasadniczo przyjmuje się, że Złota Strefa to obszar „wszystko do 10zł”. O wygląd „fejsów” martwią się najczęściej producenci. Do sprzedawcy należy co najwyżej zastosowanie reguły multifacingu lub – o ile przestrzeń pozwoli – reguły pionowych bloków kategorii by zwiększyć widoczność asortymentu.

Czego unikać? Proste. Absolutnie niedozwolone jest generowanie zbyt dużej ilości czegokolwiek w wąskiej, siłą rzeczy, strefie kas. Zarówno za dużo egzemplarzy tego samego produktu, jak też zbyt duża ilość towarów w ogóle, mogą powodować dezorientację konsumentów. Za wysokie stojaczki i zbyt gęsto zawieszone cenówki także będą przeszkadzać. Kluczowym pojęciem w tej strefie, jest „umiar”. Wtedy odczuwalne staje się meritum pojęcia „Złota Strefa”.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.