Zarządzaj sprawnie swoim asortymentem

Działalność kształtująca asortyment spośród towarów konkurencyjnych, ukierunkowana na rozpoznanie oraz utrzymanie optymalnego wyboru towarów, to tak zwane zarządzanie asortymentem. Prawidłowe praktyki w tym zakresie to dla każdego sklepu fundament generowania przychodów. Jest to umiejętność konieczna do zachowania wysokiej konkurencyjności na rynku. Zarówno dobór asortymentu, jak i sposób jego prezentacji, przekładają się bezpośrednio na decyzje zakupowe klientów. Wdrożenie odpowiednich mechanizmów zarządzania asortymentem jest skorelowane z osiąganiem lepszych wyników sprzedażowych.

Daj wybór

Czasy, w których na półkach stało kilka produktów, bezpowrotnie minęły. Dzisiejszy konsument kupuje w oparciu o wachlarz możliwości, jakie daje sprzedaż wirtualna i bezpośrednia: przebiera w markach, gatunkach, jakości, promocjach – rozmaite narzędzia sprzedażowe otwierają zupełnie nowe kanały dystrybucji. Coraz trudniej przyciągnąć klienta wystawą, dlatego warto zadbać, by oferowany asortyment był trafiony, prawidłowo wyeksponowany i zawsze dostępny.

Zgodnie z zasadą Pareto, 80% zysku generuje 20% asortymentu atrakcyjniejszego lub bardziej poszukiwanego z punktu widzenia klienta. Zawężenie i określenie grupy tych „atrakcyjnych” 20% jest niełatwe i stanowi wyzwanie. Kształcenie przedsiębiorców oraz personelu w kierunku zarządzania asortymentem przekłada się więc na bezpośrednie korzyści zarówno dla przedsiębiorcy jak i klientów grupy docelowej. Stąd tak istotne jest skorzystanie z profesjonalnych szkoleń w tym zakresie oraz samodoskonalenie na kolejnych etapach działalności.

Optymalizacja asortymentu

Ustanowienie atrakcyjnego asortymentu może odbywać się drogą eliminacji produktów mniej poszukiwanych. Do optymalizacji asortymentu należy jednak podchodzić z pewną rezerwą – zbyt radykalna eliminacja może zubożyć ofertę sklepu i uczynić go mniej atrakcyjnym z punktu widzenia klienta. Zarządzanie asortymentem powinno się zatem odbywać w oparciu o analizę profilu klienta oraz działalności faktycznej konkurencji. Sklep spożywczy usytuowany w pobliżu przedszkola powinien być zaopatrzony w chrupki, soczki czy łakocie, w okolicy przystanku autobusowego – w bilety i prasę, a w pobliżu akademików – w mrożonki, kanapki i napoje energetyczne.

Ważne, a wręcz kluczowe dla optymalizacji asortymentu jest ustalenie konkurencji, jej mocnych i słabszych stron oraz oczekiwań. Przedsiębiorca decydujący się na zaopatrzenie komplementarne w stosunku do konkurencji prawdopodobnie nie będzie musiał toczyć walki o klienta. Sklep zaopatrzony tożsamo z konkurencją, będzie zmuszony wzmocnić inne aspekty, by zwyciężyć w wyścigu o klienta. Zwykle kartą przetargową są ceny, ale może to również być świeżość, jakość, unikalność, przywiązanie do marki, regionalizm itp.

Drobiazgowa analiza rynku, konkurencji, profilu klienta i czynników lokalizacyjnych pozwoli skutecznie określić pożądany asortyment, a co za tym idzie – ograniczać straty. Szkolenie personelu w kierunku zarządzania cenami, rozpoznawania potrzeb klientów, visual merchandisingu czy dysponowania stanami magazynowymi również są – z punktu widzenia handlowca – niezbędne.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Doradca klienta – kim jest, co go cechuje i jak wygląda jego praca?

Doradca klienta – kim jest, co go cechuje i jak wygląda jego praca? Wiele osób zastanawia się, kim tak naprawdę jest doradca klienta. Polecane oferty pracy, które wyświetlają się użytkownikom mediów społecznościowych, często wskazują, że poszukiwany jest pracownik na takie stanowisko. Dobry doradca klienta to skarb dla firmy, która sprzedaje produkty lub usługi. Jednak kim jest doradca klienta? Jak powinien się prezentować?…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć?

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć? W naszym kraju otwarcie własnej działalności gospodarczej jest stosunkowo proste i nie wymaga posiadania specjalnych pozwoleń czy uprawnień. Są jednak określone przypadki, gdy należy spełnić dodatkowe warunki, o których opowiemy dziś nieco więcej. Otwarcie własnej działalności – proces założenia Sam proces otwierania własnej firmy jest w Polsce…
dowiedz się więcej