, , ,

Aranżacja witryn sklepowych.

Aranżacja witryn sklepowych.

Co Wam się kojarzy ze sformułowaniem „aranżacja witryn sklepowych”? Zazwyczaj ludzie myślą o witrynach butików czy księgarń. Jednakże witryna sklepowa jest obecna także w sklepach osiedlowych, spożywczych, etc. Charakteryzuje je jednak inny sposób ułożenia produktów. W przypadku sklepów spożywczych czy innych z branży FCMG, są na witrynie dekoracje, lub produkty sztuczne. Znajduje się tam także miejsce na np., alkohol, czekolady, etc.

Jednak dla każdej branży i dla każdego przedsiębiorcy, zajmującego się sprzedażą stacjonarną, witryna sklepowa powinna być tożsama z wizytówką jego marki. Celowo piszemy marki, gdyż nawet pomniejsze sklepy, odpowiednią aranżacją witryny są w stanie przykuć uwagę Klienta, i sprawić aby sklep zapadł w jego pamięci. Jak zatem zaaranżować taką wizytówkę? Pamiętajmy, że dokładnie tak samo jak w przypadku wizytówek papierowych, wręczanych komuś bezpośrednio do ręki, witryna ma zachęcić do kontaktu. Dokładniej mówiąc, wzbudzić w kliencie potrzebę wejścia do sklepu i zapoznania się z jego asortymentem. Idąc dalej, celem witryny jest skłonienie Klienta do zakupu. Dlatego też odpowiednia aranżacja witryny sklepowej jest tak ważna.

Podstawy Merchandisingu

Merchandising, w  przypadku tego artykułu Visual merchandising oznacza szereg działań skierowanych na to, by całą aranżacją sklepu oraz witryny zmaksymalizować przychód sklepu. Poruszaliśmy ten temat już wielokrotnie. Zapraszamy do lektury poprzednich artykułów, traktujących to pojęcie w sposób bardziej wyczerpujący. Dzisiaj skupimy się wyłącznie na witrynach sklepowych i ich odpowiedniej aranżacji.

Każdy przedsiębiorca powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu Merchandisingu. Zaznaczymy, że podstawy wspomnianej wiedzy niw wymagają licznych dni szkoleń, stosów książek czy ukończonych studiów kierunkowych. Jest to tak naprawdę kilka kluczowych zasad, których umiejętne stosowanie przynosi zauważalne efekty.

Dbaj o detale

Przy aranżacji witryn sklepowych, przedsiębiorcy bardzo często patrzą na całość obrazu, zapominając o detalach i nie dopracowując szczegółów. Tak oto mamy witryny z piękna kompozycje ekskluzywnych produktów, ale z widocznymi „ordynarnymi” cenówkami wraz z kodem kreskowym. Kolejnym przykładem są wystawy, na których widzimy manekiny w pięknych, ale pogniecionych strojach. Pamiętajmy – witryna sklepowa jest właśnie „wystawą”. Nie ma na niej miejsca na kody kreskowe, widoczne zabezpieczenia przeciwkradzieżowe czy podobne szczegóły. Jeżeli chcemy od razu poinformować potencjalnego Klienta o cenie, bądź skusić go promocją, ustawmy specjalne tabliczki. Takie jak można zaobserwować w witrynach np. sieciówek odzieżowych jak H&M czy choćby Orsay. Nie są to ekskluzywne marki – wyobraźcie sobie jednak jak duża byłaby różnica, gdyby zamiast tych tabliczek były wystające, przy ubraniach, metki.

Czystość ekspozycji

Czyli coś, o czym teoretycznie nie powinniśmy nawet wspominać J Wszyscy wiedzą, że na witrynie sklepowej układa się czyste i niezniszczone produkty. Jednak jak można zauważyć, część przedsiębiorców jakby zapomniała o tym, że witryny te po jakimś czasie się kurzą. A nawet najpiękniejsza ekspozycja nie zachęci Klienta do wejścia do sklepu, jeżeli będzie zakurzona. To samo tyczy się pogniecionych opakowań. Nie wspominamy nawet o tym, że szyby witryny powinny być odświeżane codziennie. Poruszamy to zagadnienie szczególnie dlatego, że klienci mają tendencję dotykać witryny, pokazując sobie coś, co ich zainteresowało. Warto więc przed i po otwarciu sklepu witrynę gruntownie „odkurzyć”, także od zewnątrz.

Oświetlenie

Pamiętajcie, aby wasza witryna była odpowiednio oświetlona – szczególnie w sezonie jesienno zimowym, gdzie zmierzch zapada o wiele wcześniej. Warto zainwestować w takie oświetlenie, które pozwoli klientom dostrzec każdy szczegół ekspozycji.  Pomoże to także uwypuklić zalety oferowanych produktów. Pamiętajcie szczególnie o barwie i umiejscowieniu światła. Dla przykładu witryny butików oświetlane są równomiernie z góry i z dołu, podczas gdy witryna ekskluzywnego sklepu z alkoholami ma zazwyczaj silniejsze (mocniejsze) oświetlenie od dołu.

Zmiana aranżacji

Każda, nawet najlepiej zaaranżowana witryna kiedyś się klientom opatrzy. Warto więc zmieniać ekspozycję co jakiś czas, dbając by znalazły się na niej produkty, które akurat mamy albo w promocji, albo najbardziej zależy nam na ich sprzedaży.

Sezonowość a ozdoby

Pamiętajcie także, aby brać pod uwagę wszelkie święta oraz wydarzenia. Przykładowo, w grudniu widzimy witryny ozdobione lampkami choinkowymi, bombkami czy dużą ilością tkanin brokatowych. Niemal wszystkie witryny w tym czasie toną w mikołajach i reniferach. Każdy wszak pamięta że zbliżają się święta bożego narodzenia. Natomiast w styczniu, nie zmieniona ekspozycja budzi już tylko uśmiech zażenowania. Sezonowość jest bardzo ważna, zwłaszcza w połączeniu z wcześniejszym punktem. Zmiany są ważne, a jeszcze ważniejsze jest dokonywanie ich w odpowiednim czasie.

Z kolei wszystkie wydarzenia sportowe, etc można również zaznaczyć dokładając na witrynę charakterystyczne produkty czy symbole (np. flagi przy zbliżającym się ważnym meczu). Jest to dobrym zagraniem, gdyż przyciągnie uwagę osób, które się interesują tym konkretnym wydarzeniem. Zwiększy również szanse, że kupią coś akurat w naszym sklepie. Więcej na temat sezonowych zmian aranżacji sklepowych tutaj.

Dodatkowa promocja

Każda witryna działa lepiej, jeżeli zaopatrzycie ją we „wspomagacze”. Tutaj także posłużymy się przykładem. Witryna sklepowa osiedlowej lodziarni, na której wyeksponowany jest sztuczny rożek lodowy oraz bakalie lepiej przyciągnie Klienta, jeżeli tuż obok, przed wejściem umieścimy potykacz zachęcający do wejścia „na lody”. Oczywiście potykacze są właściwe tylko w przypadku niektórych branż, jednak sposobów na „wspomaganie” witryny jest o wiele więcej, na przykład…

Przekaz marketingowy

Wiemy, że jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów, jednak na waszych witrynach nie bójcie się tych słów używać. Dobrze przemyślane hasło wraz z odpowiednią typografią może zwiększyć atrakcyjność witryny w oczach klientów. Pamiętajcie tylko, aby nie przesadzić – to nadal produkty mają grać pierwsze skrzypce. Hasło jest zaledwie wspomnianym „wspomagaczem”.

Jeżeli chcecie się dowiedzieć więcej o sposobach aranżacji witryn zapraszamy na nasze szkolenia z zakresu Merchandisingu. Z chęcią podzielimy się naszą wiedzą. Nauczymy Was jak skutecznie przyciągać klientów do swojego sklepu i co zrobić, aby miało to rzeczywiste przełożenie na wzrost sprzedaży. Jako bonusową wskazówkę w tym artykule dodamy jeszcze jedną radę – jeżeli zaaranżujecie witrynę tak, aby przyciągnęła ona Klienta, zadbajcie o to, aby samo wejście do sklepu go nie odstraszyło… Ale więcej o aranżacji wnętrz sklepów przeczytacie tu ->https://wartoszkolic.pl/merchandising/visual-merchandising-czyli-nauka-o-prawidlowej-aranzacji-sklepu/ Zapraszamy!

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

nineteen − 10 =