,

Visual merchendising, czyli nauka o prawidłowej aranżacji sklepu

Visual merchendising, czyli nauka o prawidłowej aranżacji sklepu

Żyjemy obecnie w czasach gdy to, co widzimy, cenimy znacznie wyżej niż słowa, a na pobudki wzrokowe reagujemy natychmiastowo, sugerując się nierzadko pierwszym wrażeniem. Odbiór marek jest uwarunkowany przez sposób ich prezentacji. Visual merchandising oznacza świadome, szeroko pojęte kreowanie przestrzeni handlowej. Korzystając właściwie z visual merchandisingu można świetnie komunikować się z klientem i posiadać realny wpływ na jego decyzje zakupowe.

Bezcenna nauka – także na studiach

Z racji zapotrzebowania na specjalistów posługujących się tym narzędziem stworzono nawet kierunek studiów kształcących visual merchandiserów, którzy mają zajmować się profesjonalnym urządzaniem sklepów oraz ich witryn, a także eksponowaniem produktów w sposób przyciągający klientów. Merchandiser, który opanował techniki kreowania przestrzeni handlowej, potrafi stworzyć stylowe wnętrze sklepu, sprzyjające realizacji celów sprzedażowych operując głównie: światłem, kolorem, POS oraz witrynami.

Światło, kolor i dużo więcej

Oświetlenie to numer jeden wśród bodźców mających skłonić konsumenta do dokonania zakupu. Jest to instrument mający ogromy wpływ na wygląd witryny i wnętrza sklepu, a zarazem niesamowity stymulator sprzedaży. Oświetlenie spełnia też specyficzne funkcje czyli determinuje nastrój, wzbudza określone emocje i skutecznie skupia uwagę konsumenta na produktach, które detalista chce szczególnie wyeksponować. Największym wyzwaniem w operowaniu światłem jest dostosowanie oświetlenia sklepu do zmieniającego się poziomu światła dziennego.

Kolejnym sposobem na przyciągnięcie uwagi potencjalnego nabywcy jest gra kolorów. Częstokroć to właśnie dobór odpowiedniej barwy potrafi skłonić przechodnia do wejścia do sklepu i podjęcia decyzji o zakupie. To również kolor odpowiada za identyfikację marek, produktów lub logotypów firm. Zdaniem specjalistów prawie 80% prezentacji produktu to rola koloru, a realną konsekwencją jest możliwość wpływu na wywołanie pierwszego, niepowtarzalnego wrażenia.

POS (Point of Purchase) są to wszelakie materiały reklamowe i narzędzia wspierające sprzedaż. Pozwalają na estetyczną i atrakcyjną prezentację różnych produktów. Jest to rodzaj reklamy skierowanej do klienta detalicznego, znajdującej się bezpośrednio w punkcie sprzedaży. Ostatnio coraz częściej spotkać można innowacyjne formy POP, wykorzystujące również multimedia.

Jeżeli zainteresował Cie temat visual merchandisingu zachęcamy do lektury pozostałych artykułów na blogu.

O najczęściej popełnianych błędach w visual merchandisingu pisaliśmy tutaj i tutaj.

Przykładowy program szkolenia z visual merchandisingu dostępny jest tutaj.

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 + 11 =