Jak mogę zwiększyć sprzedaż na mojej stronie?
Każdy, kto posiada własny sklep e-commerce, zastanawia się jak zwiększyć sprzedaż na stronie. Wszak celem każdego przedsiębiorcy jest maksymalizacja zysków. Jak to osiągnąć, prowadząc sprzedaż w Internecie? Oto kilka prostych wskazówek, które pomogą w rozwoju niemal każdego e-biznesu.
1. Responsywność a UX: mobilny user experience
User Experience (UX), czyli po polsku doświadczenie użytkownika. Jest to termin precyzujący, w jaki sposób nasi klienci poruszają się po stronie www. Jeżeli UX jest odpowiednio dopracowany, to ścieżka klienta od momentu wejścia na stronę do finalizacji zakupu danego produktu wynosi nie więcej niż 10 kliknięć. Zastanawiacie się zapewne, co ma to wspólnego z dostosowaniem strony do urządzeń mobilnych? Już wyjaśniamy: Olbrzymi procent osób kupujących przez sklepy on-line to Millenialsi, czyli osoby przyzwyczajone do zdobywania informacji o produktach za pomocą urządzeń mobilnych. Tej grupie docelowej nie wystarczy, że strona działa na smartfonie, ona musi ich przekonać do zakupu. Najlepiej to zrobić za pomocą czytelnych CTA (ang. call to action, przyciski skłaniające do wykonania akcji, takich jak: „kup teraz”, „zamów”). Warto więc dopracować swoją stronę internetową pod kątem rozdzielczości mobilnych.
2. Nakłoń klienta do zakupu, czyli kilka słów o tym, jak podnieść sprzedaż na stronie poprzez skrócenie customer journey
Jak jeszcze możemy zwiększyć sprzedaż na stronie? Przejdźmy do kolejnego punktu. Ścieżka konsumencka (ang. customer journey) to droga, jaką przebywa klient od momentu pierwszej styczności z daną stroną a zakupem produktu. Jak pisaliśmy w akapicie wyżej, na jej skrócenie ma wpływ dobry UX. Jednak to nie wszystko – są również inne ważne aspekty, dzięki którym customer journey może zostać maksymalnie zoptymalizowana.
- płatności – w dzisiejszych czasach większość internautów jest przyzwyczajona do płatności jednym kliknięciem. Jeżeli więc udostępniasz na swojej stronie długie formularze płatnicze, czy komplikujesz dokonanie zapłaty za produkty, licz się z tym, że klienci porzucą koszyk i wybiorą się do konkurencji.
- rodzaj przesyłki – przesyłka kurierska jest oczywistością, jednak nie można zapominać o udostępnieniu przesyłki za pobraniem. Z tej opcji korzysta nadal bardzo wielu internautów. Jest to szczególnie ważne, jeżeli swoją stroną nie zdobędziesz zaufania klientów. Wtedy zdecydują się na zakup, pomimo ewentualnej obawy o jakość produktu, nie ryzykując strat finansowych.
- ekspozycja produktów – niezależnie co sprzedajesz, staraj się udostępnić na stronie produktu komplet informacji, tak aby każdy mógł znaleźć pełne informacje i nie musiał ich szukać w innych miejscach na stronie.
- ikony, boxy, zdjęcia – staraj się przekazać maksimum informacji, nie tylko w formie pisemnej (nikt nie lubi czytać długich opisów), ale także w formie wizualnej. Jeżeli opisujesz materiał produktu – zilustruj go powiększeniem tekstury. Jeżeli oferujesz darmową wysyłkę czy rabaty – zilustruj to hasłowo i dodaj ikony, aby przyciągnąć wzrok konsumentów.
3. Reklama dźwignią handlu offline i online
Mówimy tu oczywiście o umiejętnie prowadzonych działaniach reklamowych. Można w tym miejscu wyszczególnić kilka najpopularniejszych metod reklamy – tych off-line oraz on-line:
- Google Ads – czyli dawniejsze Google Adwords. Ten rodzaj reklamy umożliwia precyzyjne docieranie reklamy do osób szukających w sieci produktów podobnych do Twoich. Co więcej, Google Ads pomogą Ci dotrzeć do użytkowników, którzy porzucili koszyk, bądź kiedykolwiek wcześniej odwiedzili twoją stronę. Korzystając z Google Ads, możesz stworzyć kampanię elastyczną, z odpowiednimi grafikami, kampanię remarketingową, produktową, a także wyświetlać reklamy w sieci wyszukiwania – na stronach partnerskich Google’a.
- Reklama w mediach społecznościowych – umożliwia zbudowanie społeczności zaangażowanych odbiorców wokół twojej marki, ale także sprzedaż. Co ciekawe, z reklamy w mediach społecznościowych korzystają zarówno globalni giganci, jak i lokalne mniejsze sklepy – wyniki, tak jak w przypadku wspomnianego wcześniej Google Ads zalezą od budżetu oraz umiejętnego skonstruowania reklamy i jej późniejszej optymalizacji.
- Programy lojalnościowe – pomagają zwiększyć zaangażowanie klientów, maksymalizując szansę, że osoba, która już raz dokonała u Ciebie zakupu, wróci po raz kolejny. Programy te mają różne formy – zniżki na kolejny zakup, zbieranie punktów na koncie promocyjnym i wymianę ich na nagrody etc.
- Marketing szeptany – czyli opinie klientów o Twoich produktach. Czy wiesz, że klienci sami z siebie bardzo rzadko wystawiają pozytywne opinie? Częściej są skłonni wypowiadać się w negatywnym kontekście – jeżeli w zamówieniu coś się nie zgadzało. Jednak warto też zadbać o zadowolonych klientów… prosząc ich o opinie. Stanowczo jednak odradzamy inwestowanie w kupno fałszywych, zachwalających Twoją firmę komentarzy. Większość internautów jest w stanie „z daleka” rozpoznać naciągane i opłacone opinie, a to nie zrobi dobrego PR Twojej marce.
- Materiały drukowane – czyli wszelkiego rodzaju ulotki, katalogi, etc. Tradycyjną formą jest roznoszenie ulotek (nadal bardzo popularne np. wśród lokalnych restauracji), dołączanie materiałów reklamowych do wysyłanych zamówień.
- Reklama wielkoformatowa – czyli billboardy, citylighty, etc. Jest to wysokobudżetowa forma reklamy, z której korzystają głównie największe marki.
4. Jak zwiększyć sprzedaż na stronie? Pozycjonowanie oraz optymalizacja contentu
Na koniec SEO. Nie jest to z pewnością sposób na natychmiastowy wzrost ilości zamówień. Nie do końca również mieści się w definicji reklamy. SEO polega na długofalowej budowie widoczności Twojej strony w wyszukiwarce, stopniowo powodując wzrost pozycji witryny w wynikach wyszukiwania w Google. Działania SEO, prowadzone przez wykwalifikowanych specjalistów mogą przynieść długofalowe i stabilne efekty, co wpłynie również na sprzedaż.
Podsumowanie
Jak zwiększać sprzedaż na stronie? Podsumujmy: zaczyna się to robić od zera – od poprawnej UXowo, responsywnej strony, poprzez komunikację reklamową, a nad budową lojalności klientów kończąc.
Pamiętaj, że inwestując w detale personalizujące komunikację, możesz bardzo wiele zyskać. Wysyłka automatycznego mailingu z podziękowaniem za zakup to automatyczna funkcjonalność, to fakt. Jednak dopracowanie formy graficznej oraz samego tekstu wiadomości może sprawić, że każdy klient poczuje się odpowiednio zaopiekowany. Pamiętaj też, że warto wspomnieć o wystawieniu opinii „jesteś zadowolony z zakupu – oceń nas tu i tu” – wraz z linkami prowadzącymi do odpowiednich źródeł. Kluczem do zwiększenia sprzedaży jest zwiększenie satysfakcji Twoich klientów.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej – zapraszamy do obejrzenia naszej oferty szkoleń z zakresu marketingu i sprzedaży internetowej i zapoznania się z pozostałymi artykułami z zakresu online marketingu. Nasi specjaliści z chęcią podzielą się z Tobą swoją wiedzą! Kontakt do nas tutaj <- klik, klik!