,

Typy klientów, a techniki sprzedaży, czyli kilka słów o szkoleniu dla firmy z branży zoologicznej

Typy klientów, a techniki sprzedaży, czyli kilka słów o szkoleniu dla firmy z branży zoologicznej

Typy klientów, a techniki sprzedaży, czyli kilka słów o szkoleniu dla firmy z branży zoologicznej

W dniach 15-18 marca zrealizowaliśmy cykl szkoleń dla firmy Leopardus — sieci sklepów zoologicznych. Szkolenia odbywały się w ramach dwóch projektów — Akademii Skutecznej Sprzedaży (dla pracowników sprzedaży) oraz Skuteczny Styl Zarządzania Zespołem (dla kadry kierowniczej). Przeczytaj czego dowiedzieli się uczestnicy naszych szkoleń.

W jaki sposób przeprowadzono szkolenie?

Szkolenie odbyło się w formie nauczania na odległość (e-learning), przy czym zastosowano możliwie dużo ćwiczeń praktycznych. Należały do nich m.in. do dyskusje czy scenki sprzedawca — klient, które aktywnie zaangażowały uczestników.

Diagnoza typu klienta kluczem do wzrostu sprzedaży w sklepie zoologicznym

Szkolenie skierowane do pracowników obejmowało metody i techniki trafnie diagnozujące jeden z czterech typów klienta i dostosowanie do niego odpowiedniej techniki sprzedaży. Celem takiego działania jest lepsze zrozumienie potrzeb klienta oraz zwiększenie efektywności sprzedaży. Pracownik, mając wiedzę na temat typów klienta, potrafi umiejętnie dopasowywać swój sposób komunikacji. To natomiast przekłada się na osiąganie lepszych wyników sprzedażowych.

Następnie, omówiono 7 etapów wizyty handlowej, m.in. badanie potrzeb klienta, nawiązywanie relacji, prezentacja zalet oferty handlowej czy dobieranie skutecznych argumentów. Ma to na celu zwiększenie skuteczności procesu sprzedażowego przy jednoczesnym zadowoleniu klienta. Przećwiczono również metody zamknięcia sprzedaży oraz omówiono obsługę posprzedażową, która wciąż stanowi rzadkość w branży handlowej.

Praktyczne zastosowanie modelu Blancharda — szkolenie dla kadry zarządzającej

Podczas szkolenia dla kadry zarządzającej firmy Leopardus, skupiono się przede wszystkim na obszarze zarządzania zasobami ludzkimi. Okazało się, że zespoły są umiejętnie zbudowane, a relacje na linii pracownik — przełożony, poprawne. Skoncentrowaliśmy się zatem na umiejętności diagnozowania etapu (poziomu) rozwoju pracownika zgodnie z modelem Blancharda i dostosowaniu do niego odpowiedniego stylu zarządzania.

Następnie, rozwijano umiejętności kadry zarządzającej w zakresie budowania zasad, wartości firmy i oczekiwań względem pracowników. Nie zabrakło również dawania informacji zwrotnej, zarówno korygującej, jak i doceniającej. Ćwiczono udzielanie takiej informacji zgodnie z metodologią FUKO, biorąc pod uwagę to, że docenianie pracowników stanowi silne narzędzie motywacji pozapłacowej. Co oczywiście sprzyja zaangażowaniu w zadania i projekty.

Kolejnym aspektem, który wzięliśmy “na warsztat” było skuteczne delegowanie zadań, tak aby te zadania nie wracały do przełożonych.

Jaki był odbiór szkolenia wśród pracowników?

Szczególnie pozytywnie odebrana została praktyka w diagnozowaniu typów klienta oraz umiejętność argumentacji zgodnie z modelem “cecha, zaleta, korzyść”. Pracownicy jako cenne uznali argumenty przemawiające za wartością dokonywania zakupów w sklepie stacjonarnym, gdzie przewagą nad sklepami internetowymi jest możliwość podzielenia się z klientem ekspercką wiedzą.

Obszary rozwojowe na przyszłość

Zdefiniowano konkretne obszary rozwojowe na przyszłość, zarówno dla pracowników, jak i przełożonych. Proponowane zagadnienia do przećwiczenia za 6 miesięcy to: zarządzanie sobą w czasie, zarządzanie stresem oraz szkolenia branżowe.

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *