Wyobrażenia kontra rzeczywistość. Czym zajmuje się merchandiser, a czym się NIE zajmuje?

Czym zajmuje się merchandiser? Pierwsza odpowiedź, która nasunie się większości z nas, będzie pewnie taka: merchandiser poprawia estetykę i układ przestrzeni sklepowej, sprawiając, że klient kupuje więcej i chętniej. To prawda. Ale to tylko efekt wieńczący wcześniejszą pracę analityczną. Aby osiągnąć ten cel, potrzebne jest poznanie potrzeb i możliwości sklepu, szczegółowych danych sprzedażowych, stworzenie ścieżki zakupowej klienta w danym sklepie, zestawienie pomysłów merchandisera z zadanym mu budżetem i oczekiwaniami właściciela. Jak widać, ciesząca oko przestrzeń sklepowa, to z pewnością niejedyny, jak równiez nie główny cel pracy merchandisera.

Oczekiwania przedsiębiorcy

Czego, jako przedsiębiorcy możemy oczekiwać od merchandisera? Jako właściciele sklepów najczęściej spodziewamy się, że merchandiser:

– Zorganizuje PRZESTRZEŃ NASZEGO LOKALU, w ujęciu sprzedażowym. Chcemy, aby nasze produkty wyeksponowane zostały w jak najatrakcyjniejszy sposób. Aby nasi klienci poczuli ten wewnętrzny przymus kupienia danego towaru. Kładziemy większy nacisk na zakupy impulsowe, kreujące nowe potrzeby klientów.
– Przeprowadzi ARANŻACJĘ WITRYNY SKLEPOWEJ – Pamiętajmy, że nie wystarczy położyć dane produkty na wystawie, aby szumnie nazwać ten proces merchandisingiem. Należy stworzyć całą scenerię. Troszkę
przypomina to teatr – nasza witryna ma „złapać” klienta, przyciągnąć jego wzrok. Po zakończonej pracy merchandisera o witrynę trzeba jednak dbać nadal, ekspozycje wymieniać – nie jest to jednorazowa praca, a stałe zadanie.

I to jest to, czym rzeczywiście zajmuje się merchandiser. Ale w jaki sposób dojdzie do przepracowania układu towarów w sklepie, czy aranżacji witryny sklepowej – tu oczekiwania przedsiębiorcy i rzeczywistość pracy merchandisera mocno rozmijają się. O czym w następnym akapicie.

Poza tym, chcemy jeszcze rozróżnić pracę merchandisera od pracy marketingowca. Niektórzy mylnie sądzą, że merchandiser poprowadzi dla nas WSZYSTKIE DZIAŁANIA SPRZEDAŻOWE, myli zadania merchandisera z zadaniami marketingowca. Wielu przedsiębiorców nadal oczekuje od merchandiserów, aby oprócz działań stacjonarnych, zajmowali się oni reklamą on-line, prowadzeniem social media etc.

Rzeczywistość merchandisera kontra oczekiwania właściciela sklepu

Merchandiser rozpoczął swoją pracę od analizy sprzedaży w sklepie. Analizuje, które produkty sprzedają się najlepiej, które z wystawionych w sklepie są wysokomarżowe. Sprawdza, które produkty za chwilę stracą ważność. W tym momencie do sklepu wchodzi właściciel sklepu i wypatruje zmian, które, jego zdaniem, powinien już wprowadzić merchandiser, ale … nic się nie zmieniło: układ towarów wciąż ten sam. Czy ten merchandiser w ogóle pracuje? Za co ja mu płacę?

Łatwo więc wyobrazić sobie minę przedsiębiorcy, gdy zastaje swojego merchandisera pochylonego nad stertą papierów, a nie rozkładającego produkty i tworzącego kreatywną, zaskakującą aranżację witryny … Jak sprawić, żeby taka sytuacja nie miała miejsca? Czytajcie dalej.

Przyczyny rozczarowań

Dysonans jaki powstał pomiędzy oczekiwaniami, a rzeczywistością wynika nie z błędów
przedsiębiorcy, a z braku wiedzy. Właściciel sklepu powinien poprosić merchandisera o dokładny plan zadań, które planuje on zrealizować. Wina nie leży też po jednej stronie – w procesie rekrutacyjnym, merchandiser obiecywał, nie znając rzeczywistej sytuacji firmy, nie prosząc właściciela sklepu o jakiekolwiek informacje dotyczące obecnego zagospodarowania przestrzeni sklepowej, czy aktualnego poziomu sprzedaży. A na miejscu okazuje się, że trzeba wszystko stworzyć od zera …

Zanim zatrudnisz merchandisera … sam się nim stań!

Rzeczony merchandiser, powinien w trakcie rozmowy rekrutacyjnej ustalić zakres swoich obowiązków. Zbadać potrzeby firmy i pomyśleć nad ewentualnymi scenariuszami. Tym sposobem, mógłby zamiast czczych obietnic przedstawić przyszłemu pracodawcy realną ofertę.

Troszkę przewrotnym sposobem dochodzimy do pewnego wniosku. Aby móc korzystać z najlepszych
narzędzi, szanować wzajemne kompetencje i sprawiać, aby praca była efektywna, należy… się szkolić
oczywiście!

Gdyby przedsiębiorca przestudiował podstawy wiedzy o technikach i procesach merchandisingu, szybko by zrozumiał, że zanim zatrudni specjalistę, może własnymi siłami (oraz co za tym idzie, mniejszym kosztem) przygotować grunt pod pracę merchandisera. Uniknąłby wysokich kosztów, frustracji a także rozwinąłby swoje kompetencje zarządcze.

Gdzie znaleźć taki solidny pakiet sprawdzonej wiedzy z zakresu merchandisingu? Polecamy skorzystać z naszej budowanej od wielu lat merchandisingowej bazy wiedzy. Gotowi na więcej? 🙂 Polecamy nasze usługi: szkolenia  merchandising oraz trening w pracy merchandising.

Mamy nadzieję, że ten artykuł rzucił trochę światła na to czym zajmuje się merchandiser, a czym się nie zajmuje. I że dzięki tej wiedzy, wybierzecie doświadczonych merchandiserów, takich jak my 🙂 Takich, którzy już podczas rozmowy wstępnej zbadają potrzeby Waszego sklepu, ocenią możliwości i związane z nimi wstępne koszty.

Sprawdźcie nasze szkolenia dofinansowane z zakresu merchandisingu w Bazie Usług Rozwojowych, zapraszamy.

 

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.