W ŚWIECIE MERCHANDISIGU: Reguła segmentacji ekspozycji

Efektywna i skuteczna sprzedaż to strategia biznesowa każdego przedsiębiorcy. Celem jest oczywiście zysk. Szczegółowa analiza zachowań konsumentów pozwoliła na wygenerowanie szeregu zasad, wskazówek, drogowskazów, punktów kontrolnych w zakresie jakości obsługi klienta, jak również jeżeli chodzi o zarządzanie ekspozycją. Nawyki merchandisingowe w znaczącym stopniu determinują sukces sprzedażowy. Jedną z ciekawszych „gier” z podświadomością potencjalnego klienta jest stosowanie reguły segmentacji ekspozycji.

Właściwe zarządzanie półką należy do absolutnych determinantów powodzenia biznesu. Konsument musi mieć poczucie ładu i porządku w punkcie sprzedaży, a klient powracający powinien mieć komfort wynikający z poczucia, że miejsce, które odwiedza, jest zupełnie znajome. Łatwość odnalezienia interesujących towarów, inteligentnie połączona z ustawieniem ułatwiającym widoczność produktu szczególnie rekomendowanego przez sprzedawcę – to gwarancja pełnego zadowolenia, czasem nawet zwyciężająca z polityką cenową.

Czym więc jest i na czym polega reguła segmentacji ekspozycji? Zgodnie z nazwą, zasada ta wyraża konieczność aktywności merchandisingowej w zakresie ustawiania na półce towarów poszeregowanych w kategorie, segmenty, marki i produkty. Mówiąc wprost: kawa obok kawy, makaron obok ryżu, mydło obok szamponu. W przeciwnym razie klient po pierwsze nie może nic znaleźć – bo intuicyjnie szuka się właśnie zgodnie z regułą segmentacji, po drugie zaś – nie ma szans aby skutecznie wypromować jakiś produkt, nie zestawiając go z jego rodzimą kategorią. W dziale „nabiał” segmentacja nakazuje przykładowo ustawienie masła obok masła, następnie dostępne rodzaje serów, w dalszej kolejności jogurty itd. Dopiero reguła segmentacji w tej ekspozycji umożliwia wykonanie sugestywnego merchandisingu – czyli zasugerowanie klientowi produktów promowanych z danego segmentu.

Segmentacja ekspozycji oznacza również możliwość połączenia różnych kategorii w łańcuchu zakupowym konsumenta. Segment kaw mielonych w kategorii „kawy” można ustawić w pobliżu segmentu „filtry do ekspresu” w kategorii „gospodarstwo domowe”. Dodatkowo, grając na przykład multifacingiem, warto uwydatnić produkty rekomendowane (na przykład wysokomarżowe bądź promocyjne). Należy pamiętać, aby w ramach segmentacji określone produkty również pozostały pogrupowane zgodnie z ich profilem, zastosowaniem, cechami.

Zarządzanie powierzchnią sprzedaży zgodnie z zasadą segmentacji ekspozycji stanowi obecnie czynność absolutnie niezbędną. Jest to bowiem podstawowy czynnik, dla którego klienci powracają. Wygoda i komfort, na które wpływa czas robienia zakupów, odgrywa często kluczową rolę w procesie decyzyjnym. Przejrzystość na półce i umiejętne zaaranżowanie przestrzeni w ramach segmentacji, daje sprzedawcy nieocenione argumenty, za pomocą których z powodzeniem może prowadzić swój biznes. Powodzenia!

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.