,

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Audyt sklepu a merchandising

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Audyt sklepu a merchandising

Audyt sklepu detalicznego to czynność, którą powinno wykonywać się cyklicznie – nawet najlepiej zaaranżowana przestrzeń z czasem traci swoje walory, a na rynek wchodzą coraz to nowsze techniki wystawiennicze, które pomogą nam uzyskać lepsze efekty biznesowe. Szczególnie mocno uwidacznia się to w kwestii merchandisingu, który zdaje się wyrastać na jeden z najważniejszych elementów dobrze zaaranżowanej przestrzeni handlowej.

Co to jest audyt sklepu? Audyt sklepu jest pojęciem bardzo szerokim, w którym zawiera się profesjonalna analiza wszystkich obszarów działalności placówki. Audytowi powinny podlegać między innymi wygląd zewnętrzny sklepu, ekspozycja towaru, mechanizmy sprzedaży (w tym promocje, rabaty) i standardy obsługi klienta. Wszystkie te kwestie mają znaczący wpływ na efekt końcowy, w postaci zwiększenia obrotów w sklepie.

Kto powinien przeprowadzać audyt sklepu? Najlepiej jest zaangażować firmę konsultingową, która specjalizuje się w konkretnej branży. Inaczej będą bowiem wyglądały pewne mechanizmy w sklepie spożywczym, a inaczej w hurtowni chemicznej. Zwracając się do profesjonalistów, których działanie poparte jest certyfikatami i rekomendacjami, możemy liczyć na rzetelną analizę naszych działań, wzbogaconą o sprawdzone, spersonalizowane rozwiązania ewentualnych problemów.

Merchandising, jako istotny element audytu

Z uwagi na fakt, że większość sklepów to samoobsługowe placówki detaliczne, w których klienci sami poruszają się między półkami i mają możliwość dotknięcia produktów przed zakupem, bardzo istotnym elementem audytu sklepu są kwestie merchandisignowe, czyli związane z odpowiednią ekspozycją towarów. Tego typu analiza obejmuje między innymi:

  • weryfikację obecności i umieszczenia materiałów reklamowych,
  • weryfikację oznakowania zewnętrznego obiektu oraz poszczególnych części sklepu,
  • kwestie związane z odpowiednim magazynowaniem produktów,
  • sprawdzenie zasadności używania niektórych materiałów wystawienniczych,
  • wykonanie odpowiedniej dokumentacji,
  • zaprojektowanie usprawnień w wyżej wymienionych obszarach.

Sztuka merchandisingu to wszystkie działania, które zmierzają do jak najlepszej ekspozycji towaru na półkach i innych formach wystawienniczych, dzięki czemu dajemy sobie szansę na zwiększenie sprzedaży określonych grup produktowych. Eksperci w trakcie audytu nie tylko zwracają uwagę na niedociągnięcia w tym zakresie, ale też doradzają rozwiązania zgodne z najnowszymi trendami i osiągnięciami nauki. Niejednokrotnie wykorzystywane są tutaj mechanizmy związane z psychologią, która podpowiada nam na co ludzie zwracają uwagę w konkretnych sytuacjach oraz dlaczego pewne rzeczy są dla nich bardziej atrakcyjne, niż inne.

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

fourteen + five =