,

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Dlaczego każda firma powinna zadbać o aranżację powierzchni sprzedaży?

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Dlaczego każda firma powinna zadbać o aranżację powierzchni sprzedaży?

Wszyscy jesteśmy konsumentami. Niezależnie od tego, czy zakupy sprawiają nam przyjemność, czy też nie przepadamy za krążeniem wśród sklepowych półek, każdy z nas jest zmuszony do częstego przemierzania samów, marketów i supermarketów w poszukiwaniu artykułów pierwszej potrzeby. Jak zatem sprawić aby nasi klienci chętnie robili zakupy właśnie w naszym sklepie oraz wychodzili z niego z dobrym samopoczuciem?

Odpowiedzią jest merchandising , czyli sztuka zarządzania ekspozycją. Za terminem tym nie kryją się jedynie, jak zwykło się uważać, sposoby układania towaru na półkach. Jest to pojęcie znacznie szersze. Termin pochodzi od angielskiego słowa merchandise, które można tłumaczyć jako .‘dobra na sprzedaż’ , ‘towary’, ale też ‘promowanie’, ‘handlowanie’. Merchandising obejmuje więc szereg działań wspierających sprzedaż produktu poprzez zarządzanie jego jakością, wyglądem, sprzedażą oraz miejscem i sposobem eksponowania.

Czym zajmuje się merchandising?

Leksykon merchandisngu dzieli narzędzia służące sprzedawcom do osiągania celów merchandisingowych na kilka sposobów. Podział, który przytoczę, najlepiej obrazuje, że merchandising jest dziedziną rozbudowaną, która częściowo pokrywa się z innymi działaniami handlowymi oraz ściśle się z nimi wiąże.

Pierwsza kategoria to instrumenty strukturyzacji, która obejmuje lokalizację i formę sklepu, obszar jego działania oraz wielkość przedsiębiorstwa i jego placówek. Druga kategoria, czyli instrumenty działania zawiera w sobie takie elementy jak: towar, asortyment, marka, cena, rabat, a także warunki sprzedaży. Trzecia kategoria to wszystkie narzędzia komunikacji, wśród których wymienia się aranżację sklepów, prezentację towarów, promocję sprzedaży i reklamę, działania public relations oraz, co ciekawe, personel sprzedający.

Merchandising obejmuje więc cały zintegrowany system wiedzy i działań, które mają za zadanie wspierać proces sprzedaży towarów.

Dla kogo działania merchandisingowe?

Dla każdego! Być może odpowiedź ta jest zaskakująca, ale każda osoba, która zajmuje się sprzedażą dóbr, towarów czy usług zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i w sieci powinna znać oraz stosować zasady odpowiedniego zarządzania eskpozycją. Dynamicznie zmieniający się rynek sprawia, że nie jest łatwo wyróżnić się na tle konkurencji i przekonać klienta, że warto kupować właśnie u nas. Merchandising pomaga skutecznie handlować towarami i jednocześnie zadbać o to, aby zakupy w naszym sklepie wywarły na kliencie przyjemne wrażenie.

Jeśli interesuje Cię temat merchandisigu, zapraszamy do śledzenia naszej nowej, cotygodniowej serii W ŚWIECIE MERCHANDISINGU, w której znajdziesz ciekawostki dotyczące sztuki zarządzania ekspozycją oraz praktyczne porady na temat jej stosowania!

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 × 5 =