W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Grupowanie owoców i warzyw - czyli ułatw klientowi zakupy

Nie ma wątpliwości, że stoisko owocowo – warzywne musi zachęcać klienta swoim wyglądem. Powinno błyszczeć czystością, ciekawić ułożeniem i zachwycać barwą. Jednak dobry sprzedawca musi wiedzieć, że doznania estetyczne to część sukcesu sprzedaży – bardzo ważna część, ale nie jedyna.

Doskonałe stoisko owocowo – warzywne powinna cechować, obok nieskazitelnego wyglądu, funkcjonalność. Nie można o tym zapominać, bo nawet najbardziej wyszukane zestawienie kolorystyczne produktów nie wystarczy jeśli klient nie będzie mógł w krótkim tempie znaleźć wśród nich składników na obiad.

Oczywistą i podstawową regułą ekspozycji stoiska jest podział towarów na owoce i warzywa. Wiadomo, że działy te znajdą się tuż obok siebie, jednak warto zadbać o wyraźny porządek i np. nie umieszczać truskawek pomiędzy marchewką i czosnkiem. Zarówno w obrębie owoców, jak i warzyw również obowiązują pewne zasady, których powinniśmy przestrzegać jeśli nie chcemy, aby klient, zamiast szybkiego i przyjemnego odnalezienia potrzebnych produktów, zmuszony był kilka razy okrążyć stoisko z wyraźną dezorientacją wymalowaną na twarzy.

W dziale warzywnym mamy co najmniej sześć grup produktów, które powinny znajdować się obok siebie. Pierwszą grupą są warzywa pochodzące ‘z ziemi’, co do których obowiązują tożsame zasady zachowania czystości. Dlatego w bezpośrednim sąsiedztwie marchewki i selera powinniśmy umieścić pietruszkę, ziemniaki i buraki.

W następnej grupie znajdą się pomidory, ogórki i papryka, czyli wszystkie warzywa używane z reguły jako dodatki do sałatek i kanapek. Trzecią grupę wyznacza podobny kształt oraz wielkość produktów i obejmuje ona: sałatę, kapustę oraz kalafior.

Obok siebie powinno się także umieścić natkę pietruszki, koperek i szczypiorek zarówno przez wzgląd na ich charakter stosowania (dodatki), jak i podobny sposób przechowywania (w wodzie). Cebula lubi sąsiedztwo czosnku, gdyż warzywa te służą głownie do przyprawiania. Wspólne miejsce powinny także otrzymać wszystkie rośliny strączkowe, jak fasola i groch.

W dziale owocowym powinniśmy umieścić razem jabłka i gruszki. Jedne i drugie to owoce o podobnej wielkości, charakteryzujące się rodzimym pochodzeniem, w odróżnieniu od cytrusów: cytryn, mandarynek, klementynek i grejpfrutów, dla których powinno znaleźć się osobne miejsce.

Kolejną grupę stanowią wszystkie występujące sezonowo owoce, których przeznaczeniem są przetwory. Należą do niej wiśnie, śliwki i czereśnie. Za swoim bezpośrednim sąsiedztwem przepadają brzoskwinie, morele i nektarynki, które można ułożyć tuż obok owoców sezonowych.

Okazuje się więc, że ważną zasadą kreowania ekspozycji owocowo – warzywnej jest intuicyjność. Warto zastanowić się, czy dane ułożenie ma sens. Gdzie ja szukałbym/ szukałabym tego produktu? Bądź co bądź, każdy sprzedawca bywa – od czasu do czasu – także klientem.

Jeśli interesuje Cię temat merchandisigu, zapraszamy do śledzenia naszej nowej, cotygodniowej serii W ŚWIECIE MERCHANDISINGU, w której znajdziesz ciekawostki dotyczące sztuki zarządzania ekspozycją oraz praktyczne porady na temat jej stosowania!

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.