W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Korzenie merchandisingu

O merchandisingu powiedziano i napisano już naprawdę wiele. My także staramy się naświetlić różne jego oblicza w cotygodniowej serii artykułów W ŚWIECIE MERCHANDISINGU.

Aby jak najlepiej przyswoić idee i działania z obszaru merchandisingu warto powrócić na chwilę do korzeni i zastanowić się nad pochodzeniem oraz znaczeniem terminu. Dlatego w tym tygodniu zapraszamy w podróż w etymologiczno – semantyczną  sferę tego pojęcia.

Słowo merchandising pochodzi od angielskiego słowa merchandise, które oznacza dobro przeznaczone na sprzedaż, czyli produkt, towar, czy też wytwór. Angielski czasownik to merchandise, któryoznacza handlować, promować, w znacznym stopniu przybliża znaczenie terminu.

Termin merchandising posiada dwa znaczenia. Pierwsze utożsamiane jest z gałęzią marketingu, w której w centrum uwagi stawia się znak towarowy, postaci i symbole, kojarzone z określonym produktem. Celem tych działań jest poprawa efektów sprzedaży produktu, który został nimi objęty.

Drugie znaczenie terminu, używane głównie w Europie Środkowej i Wschodniej sprowadza się do zarządzania powierzchnią sprzedażową i sposobem prezentacji towarów. Zarządzanie to ma za zadania podniesienie efektywności sprzedaży różnych produktów. Proces ten czerpie swoją skuteczność z różnych dziedzin: marketingu, aranżacji przestrzeni, a także psychologii społecznej oraz psychologii zachowań konsumenckich.

W toku używania oba znaczenia przeplatały się, a w efekcie połączyły w szerokie ujęcie merchandisingu. Dlatego dziś śmiało mianem tym można określać system zintegrowanych działań firm i przedsiębiorstw obejmujących zarządzanie treścią, miejscem, cechami oraz jakością produktu lub usługi. Cel tych różnorodnych działań sprowadza się oczywiście do podniesienia efektywności sprzedaży wybranego dobra handlowego.

Działania te mogą obejmować cały łańcuch obróbki handlowej towaru (usługi): od jego odpowiedniego opracowania i produkcji, poprzez zaprojektowanie odpowiedniego opakowania i etykiety, planowanie strategii promocji i sprzedaży, aż po jego usytuowanie w przestrzeni sprzedażowej oraz przygotowywanie promocyjnych ofert.

W języku polskim nie powstał słowny odpowiednik, który oddawałby i wyczerpywał znaczenie merchandisingu, więc przyjęło się używanie oryginalnego nazewnictwa. Merchandising służy zatem sprzedawcom już nie tylko do zarządzania znakiem towarowym czy przestrzenią. Stał on się narzędziem do budowania silnych skojarzeń z produktem (usługą) oraz do dbania o satysfakcję i dobre samopoczucie klientów.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.