W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Marketing sensoryczny, czyli skuteczny mix bodźców

Atmosfera panująca w sklepie może przyciągnąć lub odstraszyć  daną grupę klientów. Dzięki marketingowi sensorycznemu możemy sprawić, że potencjalni nabywcy poczują się w naszym sklepie jak w domu, będą chętnie do niego wracać i zostawiać w nim coraz więcej pieniędzy. Bardzo istotne jest jednak, by tego narzędzia nie traktować wybiórczo – spójne podejście do każdego ze zmysłów jest podstawą do stworzenia skutecznego miksa marketingowego.
Na co zwrócić szczególną uwagę?Dobrze dobrane bodźce sprawiają, że klienci czują się w naszym sklepie komfortowo. Szybciej podejmują decyzję dotyczące zakupów. Identyfikują się z konkretną marką, dlatego po jakimś czasie wracają do tego samego sklepu. Wszak „Proszę pana, ja jestem umysł ścisły. Mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem. Po prostu…”

Rodzaje bodźców, które kreują atmosferę w sklepie:

  • Bodźce wizualne. Wzrok to zmysł, na którym człowiek polega najbardziej. Odpowiedni dobór kolorów, natężenie światła sprawi, że czujemy się odprężeni lub wręcz przeciwnie – zmotywowani i gotowi do działania.
  • Bodźce dźwiękowe. Działają one podobnie do wizualnych. Nad doborem muzyki do konkretnego punktu debatują wieloosobowe zespoły fachowców.
  • Bodźce zapachowe. To wciąż nowość na polskim rynku. A przecież nie od dziś wiadomo, że dobrze dobrany zapach potrafi wywołać bardzo silne emocje, przywołać wspomnienia ukryte głęboko w naszej podświadomości. Nic dziwnego, że w sklepach spożywczych rozpościera się aromat świeżego pieczywa. To właśnie ten zapach kojarzy nam się ciepłem domowego ogniska, a jednocześnie bardzo pobudza nasz apetyt. Dzięki temu klienci są w dobrym nastroju i kupują więcej.
  • Bodźce dotykowe. Warto zadbać także o dotyk, który jest bodaj najbardziej niedocenianym przez merchandiserów zmysłem. Możliwość dotknięcia, przymierzenia danego towaru sprawia, że klient jest bardziej skłonny do dokonania zakupu. Równie ważna jest odpowiednia temperatura i wentylacja w sklepie. Klient, któremu jest za gorąco czuje się rozdrażniony. Chce jak najszybciej opuścić sklep. Zatem spada prawdopodobieństwo, że dokona jakiegokolwiek zakupu.
  • Zmysł smaku. Za jego pomocą również można wpływać na klienta. Dobre sklepy spożywcze bardzo często organizują przeróżne degustacje swoich towarów. Nic dziwnego – zmysł smaku bardzo silnie oddziałuje na naszą podświadomość. Ponadto w tym przypadku działa tak zwana zasada wzajemności. Klienci, którzy otrzymują niewielką próbkę towaru za darmo, podświadomie uważają, że powinni w jakiś sposób odwzajemnić gest sklepowi – dlatego częściej decydują się na dokonanie zakupu.

Tylko odpowiednio dobrana kompozycja bodźców sprawi, że atmosfera w sklepie będzie sprzyjała dokonywaniu zakupów. Jeśli chcemy się dowiedzieć jak tego dokonać, należy bacznie obserwować grupę naszą grupę docelową i w razie potrzeby na bieżąco wprowadzać wszelkie niezbędne zmiany. Pomocne może okazać się również szkolenie eksperckie – zwłaszcza, jeśli dopiero zaczynamy swoją przygodę z marketingiem sensorycznym.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.