,

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Merchandising prasy, czyli komu i jak sprzedać gazetę?

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Merchandising prasy, czyli komu i jak sprzedać gazetę?

Coraz częściej w małych sklepach osiedlowych oraz kioskach wypracowuje się własne standardy ekspozycji i ciągle rozszerza się asortyment o coraz to nowsze produkty. Nadrzędnym celem jest tu rzecz jasna przyciągnięcie nowych klientów i utrzymanie dotychczasowych. W sprzedaży prasy pewne kwestie pozostają jednak wciąż niezmienne, nadal bowiem najważniejszym czynnikiem wpływającym na sprzedaż jest lokalizacja sklepu, położenie stoiska, wielkość ekspozycji, oferty tytułowe i promocje wydawców. Jednak nowością są wyspecjalizowane działania merchandisingowe.

Po pierwsze lokalizacja

Prasa jest dość specyficznym produktem i to właśnie usytuowanie sklepu najczęściej stanowi o jej sukcesie sprzedażowym. Wszelkiego rodzaju placówki osiedlowe, ciągi komunikacyjne i trasy szybkiego ruchu to punkty, w których prasa sprzedaje się najlepiej. Doskonałym przykładem są lokalizacje popularnych kiosków i saloników prasowych Ruch S.A., które -możemy spotkać na dworcach, na terenie dużych osiedli, przy przystankach autobusowych dosłownie wszędzie, gdzie odbywa się wzmożona komunikacja. Dotyczy to nie tylko tego kolportera, ale też wszelkich innych sieciówek i małych sklepików, których podstawowym asortymentem jest właśnie prasa.

Po drugie ekspozycja

Gazeta – jako produkt impulsowy – powinna znajdować się w widocznych miejscach, tam gdzie zatrzymują się klienci. Najbardziej oczywistym jest usytuowanie stoiska możliwie blisko strefy przykasowej. Klienci zatrzymujący się na zakup konkretnego tytułu zwykle mają zbyt mało czasu na poszukiwania produktów i szybko się zniechęcają. Usytuowanie stoiska z gazetami przy kasie skraca również czas obsługi klienta, a także predestynuje zakup dodatkowych produktów impulsowych np. słodyczy lub wyrobów tytoniowych. Niezwykle istotną kwestią jest również wielkość ekspozycji. Pomimo problemów z niewielką powierzchnią sprzedażową, ekspozycja powinna być możliwie duża. Niezwykle istotne jest jej rozmieszczenie - przejrzysta i logicznie rozmieszczona ekspozycja przyciągnie uwagę konsumentów i zmobilizuje ich do dokonania zakupu. W tym celu warto posłużyć się wyspecjalizowanymi ekspozytorami, których konstrukcja pozwala na umieszczenie maksymalnej ilości prasy, nawet przy bardzo ograniczonej powierzchni sprzedażowej. Oczywiście przygotowując wystawę należy również mieć na uwadze, jaki rodzaj prasy ma największe szanse na sukcesywną sprzedaż w danej lokalizacji.

Na zakładkę?

Najlepsza i najczytelniejsza ekspozycja to swego rodzaju wystawa ukazująca okładki gazet. Niestety dość często, z uwagi na małą powierzchnię sprzedażową, stosuje się jedynie układ z widocznymi tytułami poszczególnych wydawnictw. Jest to metoda tzw. na zakładkę. Stosunkowo dość dobry efekt może dać użycie multifacingu - w zależności od ilości miejsca można ułożyć od 2 do 5 okładek danego pisma. Zastosowanie tej metody często decyduje o znacznym wzroście sprzedaży w danej placówce.

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 × two =