W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Podążając ścieżką klienta: gorące strefy

Są takie produkty, które „sprzedają się same”. Którym nie trzeba pomagać nie tylko merchandisingowo, ale często nawet marketingowo. Po prostu klient wchodzi i wie, że wyjdzie dziś z tym produktem w koszyku. Jest tylko jeden problem – takich towarów jest bardzo mało i najczęściej cykl ich życia jest bardzo krótki. Dzisiaj nawet globalne, wydawać by się mogło niezniszczalne marki, robią wszystko, by jak najlepiej wyeksponować i wypromować własny asortyment. Walczą również o znalezienie się w sklepie na półkach ulokowanych w tak zwanych gorących strefach. Czym są właściwie te strefy i dlaczego wiedza na ich temat jest tak ważna zarówno dla dostawców, jak i właścicieli placówek handlowych?

Na środku, po prawej i przy głównej alei

Zdaniem z nagłówka moglibyśmy najkrócej określić modelowe miejsce gorącej strefy w sklepie samoobsługowym. Ale oczywiście tego typu miejsc jest więcej. Gdzie przede wszystkim?

  • Przy zewnętrznych regałach, znajdujących się po prawej ręce klienta – za wyjątkiem początku (strefa dekompresji) i rogów.
  • Przy regałach znajdujących się blisko zewnętrznych i głównych alei (z wyjątkiem ich krawędzi).
  • W miejscach, w których aleje boczne stykają się z alejami głównymi.

Powyższe wynika wprost z zachowań konsumentów, którzy:

  • Zdecydowanie częściej oglądają produkty po swojej prawej ręce niż lewej.
  • Zwracają dużo mniejszą uwagę na produkty usytuowane przy wejściu do sklepu oraz na końcu alei i w rogu regałów.
  • Niechętnie zapuszczają się w długie, boczne aleje – tym bardziej, jeśli czeka ich tam trudny do opuszczenia „labirynt”.
  • Najczęściej obchodzą sklep „naokoło” (w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara), robiąc wyjątek dla głównych alei, z których spoglądają na oznaczenia tych bocznych i wchodzą w nie zwykle po konkretne towary.

Jeśli chodzi o sklep z ladą, to najważniejsza gorąca strefa znajduje się za plecami sprzedającego. Jeśli mamy dobrze ustawiony kierunek kolejki (tak, że klienci stojąc w niej mają po swojej prawej stronie regały), to również to miejsce może być uważane za strefę gorącą.

Gorące promocje w gorących strefach

Jakie produkty zwykle znajdują się w gorących strefach? Przede wszystkim są to artykuły przynoszące sklepowi największy zysk. Zwykle są to towary z największą marżą lub największym wolumenem sprzedaży. Niekiedy w tym miejscu znajdują się również bardzo atrakcyjne promocje lub produkty sezonowe. Często merchandiserzy decydują się również na umieszczenie w gorącej strefie stabilnych, globalnych marek, zapewniających odpowiedni poziom zainteresowania.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.