,

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: W świecie materiałów POS (część 3)

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: W świecie materiałów POS (część 3)

Wciąż niewielu kierowników sklepów zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest odpowiednie zaaranżowanie materiałów POS w obiekcie handlowym. Tymczasem badania potwierdzają, że nawet 2/3 wszystkich decyzji zakupowych podejmowanych jest w miejscu sprzedaży! Jest się zatem o co bić. Prawda jest jednak taka, że tego typu materiały mają swoje plusy i minusy, a ich skuteczność zależy w dużym stopniu od tego, w jaki sposób uwypuklimy atuty, jednocześnie zakrywając wady. Aby to zrobić trzeba przede wszystkim być ich świadomym.

Zalety POS-ów

Logika podpowiada, że gdyby jakieś rozwiązało nie sprawdzało się, to nie byłoby szeroko stosowane. A dziś bardzo ciężko spotkać obiekt handlowy (nie tylko samoobsługowy), który nie byłby naszpikowany różnego rodzaju POS-ami. Co zatem stanowi ich najważniejszą zaletę, której nie mogą oprzeć się merchandiserzy?

  • Dają bardzo szerokie możliwości promocji produktów – między innymi dlatego, że jest ich tak wiele rodzajów. Dziś POS-y to nie tylko odpowiednio zaaranżowane i obrandowane stojaki i dyspensery, ale też elementy, które możemy spotkać na regale, na ladzie, na ziemi, a nawet na suficie. Wszystko to, co bezpośrednio wspiera zbyt produktu w miejscu sprzedaży jest w jakiś sposób zakwalifikowane do tej kategorii. Mało tego – dzisiejsze technologie pozwalają angażować więcej niż tylko zmysł wzroku w przykucie uwagi klienta.
  • Są relatywnie tanie – zwłaszcza, że większość z nich można wykorzystywać kilkukrotnie zanim staną się nieaktualne (najczęściej z powodu zmiany szaty graficznej produktu/producenta lub końca konkretnej promocji).
  • Angażują uwagę klienta tam, gdzie podejmuje on większość decyzji zakupowych – w końcu 66% zakupów to większość…
    Są skuteczne – o ile są dobrze wykorzystane, potrafią znacząco zwiększyć wolumen sprzedaży danego produktu.
    Wykorzystują powierzchnie, które do pewnego czasu pełniły role czysto funkcjonalne (np. stojaki).

Wady POS-ów

Nikt (a w tym przypadku nic) nie jest bez wad. Na co zatem należy uważać przy POS-ach?

  • Zbyt duże nagromadzenie POS-ów rozprasza uwagę klienta – powoduje przy tym przesyt treściami reklamowymi, przez co konsument staje się mnie wrażliwy na bodźce.
  • Niewłaściwe wykorzystanie POS-ów przynosi efekt odwrotny od zamierzonego – zwłaszcza, jeśli dobierzemy ich nieodpowiednią formę do danego produktu.
  • Niektóre POS-y są nietrwałe – z tego powodu zamawiając takie materiały trzeba każdorazowo zwracać uwagę na jakość surowca, z jakiego są wykonane.
Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 + twelve =