,

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Wpływ kolorystyki strony internetowej na decyzje konsumenta

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Wpływ kolorystyki strony internetowej na decyzje konsumenta

Każdego dnia przeglądamy dziesiątki stron internetowych, oferujących nam różne dobra i usługi. Niektóre z nich opuszczamy po zaledwie kilku sekundach, tłumacząc to brakiem interesujących nas informacji czy produktów, inne odwiedzamy bardzo regularnie. Co jest decydującym czynnikiem, dla którego wybrany sklep internetowy sprawia, że zatrzymujemy na nim swoją uwagę i chcemy co niego wracać? Wiele osób wymieniłoby w tym miejscu takie zalety jak: szeroki asortyment, konkurencyjne ceny czy kompetentna obsługa klienta. Z badań wynika jednak, że ważnym bodźcem wpływającym na naszą decyzję jest szata graficzna strony, a przede wszystkim jej kolorystyka.

Klasyka spod znaku czerni i bieli

Odwiedzając internetowe sklepy z odzieżą, zauważyć można pewną tendencję do stosowania białego tła. Powodem wyboru właśnie tego koloru jest jego uniwersalność. Zazwyczaj na tego typu stronach łączy się on z kolorem czarnym, który kojarzony jest z elegancją, mocą, a przy tym jest bardzo czytelny, co wpływa na korzystniejszą ekspozycję produktów. Interfejs takich stron jest minimalistyczny, stosuje się możliwie mało zabiegów upiększających, aby nie odciągać naszej uwagi od oferowanych produktów.

Czerwona motywacja

W e-commerce występują pewne analogie do tradycyjnego handlu. Przykładowo, wszelkiego rodzaju promocje, obniżki, wyprzedaże i gratisy przedstawiane są w kolorze czerwonym. Od dawna bowiem wiadomo, że kolor ten powoduje podniesienie ciśnienia krwi, przez co wzmacnia nasze emocje, motywuje nas do działania, a co najważniejsze - do podjęcia szybkiej decyzji. Technika ta z powodzeniem stosowana jest w e-sklepach, gdzie zwabieni jaskrawym, czerwonym banerem dokonujemy często szybkich i nieprzemyślanych transakcji. Dodatkowo możliwość przeprowadzenia szybkich zakupów oraz otrzymania produktu prosto do domu sprawia, że klientela takich sklepów jest coraz liczniejsza.

Preferencje kolorystyczne, a płeć i wiek konsumenta

Projektując grafikę strony internetowej sklepu należy mieć na uwadze płeć potencjalnego odbiorcy. Badania wykazują, że do kobiet skuteczniej przemawiają kolory pastelowe, natomiast mężczyźni wolą żywe, jaskrawe barwy. Można w tym miejscu pokusić się o eksperymentowanie z kolorystyką strony sklepu, jeśli jego asortyment jest przeznaczony dla konkretnej grupy odbiorców. Nie powinno się również przesadzać w drugą stronę, gdyż wykorzystanie zbyt wielu kolorów może utrudnić odbiór strony i skutecznie zniechęcić potencjalnych klientów. Czynnikiem równoważnym płci odbiorcy jest także przedział wiekowy. Strony oferujące produkty czy usługi dla starszych osób powinny zachować powściągliwy i spokojny ton uzyskany poprzez stosowanie stonowanej kolorystyki. Na stronach skierowanych do najmłodszych konsumentów, mimo że potencjalnymi klientami są właśnie ich rodzice, powinno znaleźć się więcej kolorów w różnych odcieniach. Dobrze sprawdzi się zielony symbolizujący radość, życie, świeżość, płodność czy kolor żółty kojarzący się z radością i szczęściem, a także całe mnóstwo pastelowych barw.

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 × 3 =