6 sposobów na przezwyciężenie lęku przed wystąpieniami publicznymi

Sztuka dobrej prezentacji nie polega wyłącznie na umiejętności pięknego wysławiania się i wpływania na emocje audytorium, to również sprawne, skuteczne przezwyciężanie lęku i własnych słabości. Każdy z nas, występując publicznie, odczuwa lekką tremę – to zupełnie normalne – chodzi jednak o to, żeby powstały w ten sposób stres wykorzystać motywująco, pokrzepiająco. Jak to zrobić?

Zasada pierwsza – lepiej wiedzieć z kim ma się do czynienia

Przygotowując się do prezentacji, zrób dokładny, kompleksowy research – gdzie odbędzie się prezentacja, w jaki sposób będzie wyposażona sala, jak ona wygląda, no a przede wszystkim kto będzie publicznością. Znając swoich słuchaczy w pewien sposób oswajamy się z nimi. Jeżeli wiemy, że będzie to grupa studentów, to nie dość, że będziemy wiedzieć w jaki sposób z nimi rozmawiać, jakie treści mogą ich zainteresować, a zatem jak poprawnie skonstruować prezentację, to jeszcze dzięki temu łatwiej, swobodniej będzie nam przed nimi przemawiać.

Zasada druga – nie spóźnij się

Nie ma nic gorszego niż skumulowanie stresu, związanego ze świadomością, że możemy nie zdążyć na naszą arcyważną prezentację, z tremą przed wystąpieniem publicznym. Wyobraźmy sobie, że zziajani, spoceni wpadamy na salę, myśląc jeszcze wciąż o tym, czy na pewno zaparkowaliśmy w dozwolonym miejscu i nagle musimy płynnie przejść do rozmowy na temat trudnych i złożonych procesów ekonomicznych, rzucając jednocześnie jakiś zgrabny żart i przyciągając uwagę publiczności. To po prostu nie ma prawa się udać. Bądź na miejscu chwilę wcześniej, spokojnie zaparkuj, popraw fryzurę, podłącz sprzęt. Nie dokładaj sobie dodatkowego stresu.

Zasada trzecia – bądź przygotowany

Niezwykle ważną rzeczą jest również odpowiednie przygotowanie merytoryczne do prezentacji. Przede wszystkim musimy dobrze opanować swój tekst. Stres związany z lekką, towarzyszącą nam tremą wystarczy – nie musimy sobie dokładać stresu, związanego z rozpaczliwą próbą przypomnienia sobie tekstu. Nadto, ważne jest, aby zgłębić wiedzę, zawartą w prezentacji. Miejmy do powiedzenia coś więcej, niż tylko to, co zawarliśmy na slajdach. Dzięki temu, przy okazji przygotujemy się na ewentualne pytania publiczności.

Zasada czwarta – weź głęboki oddech

Przed samym wyjściem „na scenę” weźmy kilka głębokich wdechów. To pomoże nam dotlenić mózg i skoncentrować się na temacie wystąpienia. Wysokie ciśnienie nieco spadnie, a my będziemy w stanie podjąć merytoryczną, rzeczową, spokojną dysputę. Dobrze przy okazji wziąć łyk wody, żeby nie zaschło nam w gardle na wstępie.

Zasada piąta – notatki to przydatna rzecz

Nie bójmy się również zabrać ze sobą notatek. Nie chodzi przecież o czytanie prezentacji z kartki, ale pewien zarys – szablon – ramowy plan tego, o czym chcemy mówić. Dzięki temu pozbędziemy się stresu pt. „O Boże! Co będzie jak zapomnę tekstu? Jak wyleci mi z głowy, co mam mówić?”. Notatki, nawet jeżeli w ogóle nie będziemy z nich korzystać, dodadzą nam odrobinę pewności siebie.

Zasada szósta – pracuj nad swoimi kompetencjami

Koronną zasadą prezentacji i walki z lękiem przed wystąpieniami publicznymi jest to, aby nieustannie nad sobą pracować i rozwijać swoje kompetencje. Pomocne w tym zakresie mogą być z pewnością organizowane przez specjalistów Warto Szkolić szkolenia. W formie warsztatowej pokazujemy jak radzić sobie ze stresem i wspólnie przezwyciężamy posiadane słabości.

Nasze realizacje

https://wartoszkolic.pl/ostatnie-realizacje/skuteczne-wystapienia-publiczne-szkolenie-dla-firmy-z-branzy-informatycznej/

Artykuły na blogu o wystąpieniach publicznych:

Sztuka wystąpień publicznych

Klub dyskusyjny – jak stworzyć mówcę doskonałego?

 

Zapraszamy również do lektury wywiadu z naszym trenerem, secjalistą ds. szkoleń w zakresie wystąpień publicznych.

Katarzyna Zych
Katarzyna Zych

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia

Jak zarządzać czasem w sprzedaży detalicznej? Relacja ze szkolenia.

Znaczenie zarządzania czasem w sprzedaży detalicznej Zarządzanie czasem w sprzedaży detalicznej to kluczowy obszar, od którego zależy efektywność działania każdego sklepu. W realiach handlu, gdzie rytm pracy wyznacza klient, zmiany asortymentowe i rotacje kadrowe, umiejętność skutecznego zarządzania czasem przekłada się bezpośrednio na organizację dnia, obsługę klienta, a także atmosferę w zespole. Zarządzanie czasem w sprzedaży detalicznej to nie tylko kwestia indywidualnej dyscypliny, ale także…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Jak skutecznie zabezpieczyć dostęp zdalny przez VPN w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Bezpieczny dostęp zdalny – wyzwania i konieczność działania W dobie rosnącej cyfryzacji przemysłu, coraz więcej przedsiębiorstw produkcyjnych staje przed wyzwaniem bezpiecznego udostępniania swoich systemów informatycznych osobom pracującym zdalnie. Wykorzystanie technologii VPN w firmie produkcyjnej stało się standardem, jednak z racji specyfiki środowisk OT, systemów SCADA oraz rozbudowanych sieci przemysłowych – ten standard wymaga starannie zaprojektowanej…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Jak przeprowadzać rozmowy sprzedażowe w branży medycznej? – relacja ze szkolenia

Kluczowa rola kompetencji sprzedażowych w sektorze medycznym Branża medyczna należy do najbardziej wymagających i odpowiedzialnych sektorów rynku. Odpowiednie kompetencje komunikacyjne oraz umiejętność prowadzenia profesjonalnych rozmów z przedstawicielami ochrony zdrowia stają się nie tylko atutem, ale wręcz koniecznością. Rozmowy sprzedażowe w branży medycznej to proces złożony, w którym sprzedawca nie tylko reprezentuje produkt, ale również pełni rolę partnera merytorycznego, doradcy i ambasadora jakości. Niezbędne jest…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.