Merchandising w kwiaciarni

Kwiaciarnie to miejsca wyjątkowe z wielu względów. Kwiaty działają na zmysły i korespondują z pięknymi chwilami, które chcemy upamiętniać. Ich wystawa może się podobać, ale może również zachwycać i skłaniać do spontanicznego zakupu nietuzinkowego bukietu. Ekspozycja kwiatów pięknych samych w sobie powinna być stosunkowo łatwa, jednak graniczy ze sztuką, podobnie jak umiejętność doskonałego komponowania bukietów.

Aranżacja witryny kwiaciarni oraz interesującego wnętrza, potrafią skłonić do kupna zbędnych – z konsumpcyjnego punktu widzenia – kwiatów, jest więc nie lada wyzwaniem.

Na czym opierają się podstawowe zasady visual merchandisingu w kwiaciarni?

Zarówno ekspozycja zewnętrzna, jak i witryna mają klienta zaintrygować, skłonić do wejścia, zapoznania się z umiejętnościami florysty i w końcu do kupna. Kwiaty posiadają co najmniej dwa aspekty, których nie trzeba reklamować: piękno oraz zapach – na tych atrybutach należy się skupić w budowaniu wizerunku marki.

Witryna oraz ekspozycja nie mogą być wypadkową przypadkowych roślin. Kompozycje witające klientów powinny być spójne i przemyślane, świeże i możliwe do kupienia.
W kwiaciarni, której atrybutem jest bogata kolorystyka, przy aranżacji wnętrza i ekspozycji szczególną uwagę przywiązujemy do zasady trzech kolorów. Ludzkie oko jest w stanie skoncentrować się maksymalnie na trzech barwach jednocześnie i jest to fundamentalna zasada tworzenia kompozycji florystycznych na ekspozytorach. Witryna nie stanowi wystawy, ale ma za zadanie zachęcić do wejścia i kupna, dlatego komponujemy ją w sposób przemyślany – zbyt bogata ekspozycja sprawi wrażenie zatłoczonej i nieuporządkowanej, a z uwagi na mnogość kolorów, nawet pstrokatej. Nie wyeksponuje również smaku poszczególnych elementów aranżacji. Nadrzędną zasadą jest więc umiarkowanie zarówno w ilości kompozycji, kolorystyce i oprawie.

Witryna to także odpowiednie miejsce na eksponowanie najnowszych trendów, promocji i aktualnej oferty swojej i partnerów handlowych. Najlepszym przykładem są pełne aranżacje roślin doniczkowych: wybrany kwiat, finezyjna osłona, klasyczna kula nawadniająca i ozdobna podsypka. Całość zamknięta klamrą kompozycyjną – spójna i estetyczna. Prezentowanie kompletów zwiększa sprzedaż komplementarną.

Aranżując wystrój kwiaciarni, pamiętajmy o podstawowych zasadach visual merchandisingu:

Produkty umieszczone na wysokości wzroku kupowane są najchętniej, natomiast te ustawione na podłodze uważa się za gorsze. Zgodnie z zasadą prawej ręki, asortyment eksponowany po prawej stronie sprzedaje się lepiej. Wyraźnie oznaczone ceny i nazwy, produkty pogrupowane według cech zbliżonych – pozwalają na porównanie i często decydują o zakupie. Uwagę klienta przyciągają gotowe kompozycje z różnych półek cenowych i o oryginalnej estetyce. Kwiaciarnia eksponuje kompozycje zgodnie z rytmem świąt kalendarzowych – w każdej z nich mile widziany jest ekspozytor z informacją o zbliżających się okolicznościach, bieżących imieninach i nadchodzących promocjach. Kwiaty cięte warto prezentować „od góry”, natomiast ekspozycja może się składać wyłącznie z kwiatów świeżych. Zwiędłe liście, mętna woda i naloty na wazonach są niedopuszczalne.

Powyższe rady to tak naprawdę „wierzchołek góry lodowej” jeśli chodzi o aranżację przestrzeni w kwiaciarni. Jeśli chcemy zgłębić tajniki visual merchandisingu tak specyficznego miejsca, zawsze warto skorzystać ze szkoleń wyspecjalizowanych w tym zakresie trenerów.

O merchandisingu w kwiaciarni pisaliśmy już tutaj.

Nasz zrealizowane szkolenie dla kwiaciarni:

Szkolenie dla JMP Flowers, kwiatowego potentata na polskim rynku

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w zespole? - praktyczny przewodnik

Dlaczego warto nauczyć się rozwiązywać konflikty w zespole Rozwiązywanie konfliktów w zespole to nieodłączny element skutecznego zarządzania organizacją. W każdej firmie – niezależnie od branży czy wielkości – pojawiają się różnice zdań, napięcia i sytuacje, które mogą przerodzić się w poważne konflikty. Dlatego coraz więcej menedżerów, liderów i specjalistów HR zadaje sobie pytanie: jak rozwiązywać konflikty, by nie niszczyły relacji, nie wpływały negatywnie na atmosferę pracy i nie obniżały…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Jak zarządzać czasem w sprzedaży detalicznej? Relacja ze szkolenia.

Znaczenie zarządzania czasem w sprzedaży detalicznej Zarządzanie czasem w sprzedaży detalicznej to kluczowy obszar, od którego zależy efektywność działania każdego sklepu. W realiach handlu, gdzie rytm pracy wyznacza klient, zmiany asortymentowe i rotacje kadrowe, umiejętność skutecznego zarządzania czasem przekłada się bezpośrednio na organizację dnia, obsługę klienta, a także atmosferę w zespole. Zarządzanie czasem w sprzedaży detalicznej to nie tylko kwestia indywidualnej dyscypliny, ale także…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Jak skutecznie zabezpieczyć dostęp zdalny przez VPN w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Bezpieczny dostęp zdalny – wyzwania i konieczność działania W dobie rosnącej cyfryzacji przemysłu, coraz więcej przedsiębiorstw produkcyjnych staje przed wyzwaniem bezpiecznego udostępniania swoich systemów informatycznych osobom pracującym zdalnie. Wykorzystanie technologii VPN w firmie produkcyjnej stało się standardem, jednak z racji specyfiki środowisk OT, systemów SCADA oraz rozbudowanych sieci przemysłowych – ten standard wymaga starannie zaprojektowanej…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.