Obsługa reklamacji, czyli jak przekuć porażkę w sukces

Niezależnie od tego, czy prowadzimy firmę usługową czy handlową, stacjonarnie lub przez Internet, prędzej czy później będziemy mieć do czynienia z reklamacjami. Wbrew pozorom, ta część działalności jest niezmiernie ważna i ma duży wpływ na wizerunek firmy oraz to, jak jest postrzegana przez klientów – dlatego warto wybrać się na szkolenie w temacie profesjonalnej obsługi reklamacji. Panuje przekonanie, że klient, który reklamuje towar lub usługę, jest klientem straconym. Nic bardziej mylnego – profesjonalna i uprzejma obsługa procesu reklamacyjnego potrafi zdziałać cuda i ze zawiedzionego, często zdenerwowanego kupującego, zrobić stałego klienta, który dodatkowo napędzi sprzedaż, opowiadając znajomym o otwartym podejściu firmy do sytuacji spornych.

Istnieje kilka podstawowych zasad, które warto wprowadzić w procesie obsługi skarg i reklamacji.

Nie unikaj kontaktu

Jednym z podstawowych i niestety często popełnianych błędów, jest nie odpowiadanie na reklamacje. Takie negatywne podejście do klienta gwarantuje jego utratę i zapewnia złą opinię o firmie w jego najbliższym środowisku. Pamiętajmy, że rozczarowana i zawiedziona osoba chętniej opisze nieprzyjemną sytuację na portalach społecznościowych i wystawi opinię, niż taka, która była z naszych usług zadowolona. A stąd już tylko krok do poważnego kryzysu wizerunkowego – zwłaszcza w dobie błyskawicznie rozprzestrzeniających się informacji.

Stwórz procedurę obsługi reklamacji

Określ w niej możliwe sposoby rozwiązania sporu, dopuszczalny czas odpowiedzi na reklamację oraz ogólny schemat procesu reklamacyjnego. Procedura ta powinna być stworzona w taki sposób, by stać się pomocnym narzędziem dla konsultantów, którzy będą odpowiedzialni za kontakt z klientem. Pozwól pracownikowi wysłuchać niezadowolonego kupującego, wsłuchać się w jego oczekiwania i dopiero wtedy podjąć działanie. Jeśli jest to możliwe i konieczne, stwórz kilka scenariuszy załatwiania takich spraw.

Zadbaj o odpowiednie przeszkolenie konsultantów

Już wiesz, że profesjonalne podejście do procesu reklamacyjnego może przysporzyć firmie lojalnego klienta. Warto więc zadbać o to, by pracownicy potrafili zapewnić obsługę sporów na najwyższym poziomie. Możecie być pewni, że takie podejście do klienta zapewni dobrą opinię o firmie i zaprocentuje w przyszłości. Nie wiesz czy sam zdołasz odpowiednio nakierować swoich pracowników? Skorzystaj ze szkoleń, których na rynku nie brakuje! Tutaj przyczytasz relację ze szkolenia w zakresie obsługi reklamacji dla jednego z naszych klientów.

Pozwól pracownikowi decydować

W procesie obsługi reklamacji niezwykle ważny jest czas. Aby nie wydłużać procesu reklamacyjnego, daj konsultantowi pole do samodzielnego decydowania o rozwiązaniu sporu. Odpowiednio przeszkolony pracownik z pewnością zrobi to asertywnie, ale z korzyścią dla firmy. Tym bardziej, że pozostawienie mu pewnej swobody i odpowiedzialności, zmobilizuje go do skuteczniejszego działania. O różnicy w obsłudze reklamacji pisaliśmy tutaj.

Współczesny sprzedawca wie, że nie może sobie pozwolić na utratę nawet jednego klienta, bo to tylko pierwszy element domina, które właśnie zaczęło się przewracać. Niezadowolony kupujący nie jest już wrogiem, a partnerem, który pomoże zbudować przyszłość firmy. Procesu obsługi reklamacji nie wolno więc lekceważyć, a upatrywać w niej szansy na zbudowanie bazy stałych klientów.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie stresem w firmie stolarskiej – relacja ze szkolenia

Znaczenie zarządzania stresem w firmie stolarskiej w codziennej pracy warsztatu Stres w miejscu pracy to zjawisko, które dotyczy niemal każdej branży, jednak w zawodach wymagających precyzji, skupienia i pracy fizycznej nabiera on szczególnego znaczenia. W warsztatach stolarskich codzienność opiera się na pracy z ciężkimi maszynami, realizacji projektów pod presją czasu oraz reagowaniu na nagłe zmiany w zamówieniach klientów. W takich warunkach zarządzanie stresem w pracy staje…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie rentownością w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Zarządzanie rentownością w firmie – klucz do stabilnego wzrostu Zarządzanie rentownością w firmie to jedno z najważniejszych zadań, przed którymi stają menedżerowie, właściciele przedsiębiorstw i kadra zarządzająca. Skuteczna kontrola kosztów, optymalizacja procesów produkcyjnych oraz umiejętne wykorzystanie zasobów przekładają się bezpośrednio na wyniki finansowe. W przypadku firm produkcyjnych, gdzie marże często są uzależnione od wydajności i jakości procesów, zarządzanie rentownością w firmie wymaga precyzyjnych narzędzi,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Rozwijanie pracowników w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Rozwijanie pracowników w firmie produkcyjnej – skuteczna droga do sukcesu Rozwijanie pracowników w firmie to jeden z kluczowych elementów budowania przewagi konkurencyjnej w sektorze produkcyjnym, ponieważ wpływa nie tylko na efektywność procesów, ale także na motywację i zaangażowanie całego zespołu. W nowoczesnym środowisku pracy rozwijanie pracowników oznacza inwestowanie w umiejętności techniczne, kompetencje miękkie oraz kulturę bezpieczeństwa, co przekłada się na długofalowe rezultaty i wzrost jakości. Zostaliśmy poproszeni przez…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.