Obsługa reklamacji, czyli jak przekuć porażkę w sukces

Niezależnie od tego, czy prowadzimy firmę usługową czy handlową, stacjonarnie lub przez Internet, prędzej czy później będziemy mieć do czynienia z reklamacjami. Wbrew pozorom, ta część działalności jest niezmiernie ważna i ma duży wpływ na wizerunek firmy oraz to, jak jest postrzegana przez klientów – dlatego warto wybrać się na szkolenie w temacie profesjonalnej obsługi reklamacji. Panuje przekonanie, że klient, który reklamuje towar lub usługę, jest klientem straconym. Nic bardziej mylnego – profesjonalna i uprzejma obsługa procesu reklamacyjnego potrafi zdziałać cuda i ze zawiedzionego, często zdenerwowanego kupującego, zrobić stałego klienta, który dodatkowo napędzi sprzedaż, opowiadając znajomym o otwartym podejściu firmy do sytuacji spornych.

Istnieje kilka podstawowych zasad, które warto wprowadzić w procesie obsługi skarg i reklamacji.

Nie unikaj kontaktu

Jednym z podstawowych i niestety często popełnianych błędów, jest nie odpowiadanie na reklamacje. Takie negatywne podejście do klienta gwarantuje jego utratę i zapewnia złą opinię o firmie w jego najbliższym środowisku. Pamiętajmy, że rozczarowana i zawiedziona osoba chętniej opisze nieprzyjemną sytuację na portalach społecznościowych i wystawi opinię, niż taka, która była z naszych usług zadowolona. A stąd już tylko krok do poważnego kryzysu wizerunkowego – zwłaszcza w dobie błyskawicznie rozprzestrzeniających się informacji.

Stwórz procedurę obsługi reklamacji

Określ w niej możliwe sposoby rozwiązania sporu, dopuszczalny czas odpowiedzi na reklamację oraz ogólny schemat procesu reklamacyjnego. Procedura ta powinna być stworzona w taki sposób, by stać się pomocnym narzędziem dla konsultantów, którzy będą odpowiedzialni za kontakt z klientem. Pozwól pracownikowi wysłuchać niezadowolonego kupującego, wsłuchać się w jego oczekiwania i dopiero wtedy podjąć działanie. Jeśli jest to możliwe i konieczne, stwórz kilka scenariuszy załatwiania takich spraw.

Zadbaj o odpowiednie przeszkolenie konsultantów

Już wiesz, że profesjonalne podejście do procesu reklamacyjnego może przysporzyć firmie lojalnego klienta. Warto więc zadbać o to, by pracownicy potrafili zapewnić obsługę sporów na najwyższym poziomie. Możecie być pewni, że takie podejście do klienta zapewni dobrą opinię o firmie i zaprocentuje w przyszłości. Nie wiesz czy sam zdołasz odpowiednio nakierować swoich pracowników? Skorzystaj ze szkoleń, których na rynku nie brakuje! Tutaj przyczytasz relację ze szkolenia w zakresie obsługi reklamacji dla jednego z naszych klientów.

Pozwól pracownikowi decydować

W procesie obsługi reklamacji niezwykle ważny jest czas. Aby nie wydłużać procesu reklamacyjnego, daj konsultantowi pole do samodzielnego decydowania o rozwiązaniu sporu. Odpowiednio przeszkolony pracownik z pewnością zrobi to asertywnie, ale z korzyścią dla firmy. Tym bardziej, że pozostawienie mu pewnej swobody i odpowiedzialności, zmobilizuje go do skuteczniejszego działania. O różnicy w obsłudze reklamacji pisaliśmy tutaj.

Współczesny sprzedawca wie, że nie może sobie pozwolić na utratę nawet jednego klienta, bo to tylko pierwszy element domina, które właśnie zaczęło się przewracać. Niezadowolony kupujący nie jest już wrogiem, a partnerem, który pomoże zbudować przyszłość firmy. Procesu obsługi reklamacji nie wolno więc lekceważyć, a upatrywać w niej szansy na zbudowanie bazy stałych klientów.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Stres w pracy – jak sobie z nim radzić? Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Stres stał się nieodłącznym towarzyszem wielu z nas. Zmaganie się z ciągłymi terminami, presją wyników i nieustannymi zmianami może być przytłaczające. Jednak odpowiednie strategie mogą pomóc nam nie tylko przetrwać, ale i prosperować w takim środowisku. W naszym wywiadzie rozmawiamy z trenerką Angeliką Kuczyńską, która na co dzień styka się z pracownikami, którzy mierzą się z wysokim poziomem stresu zawodowego. Zapraszamy do wywiadu, który może nie tylko zmienić podejście do pracy,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Podstawy planowania i organizacji transportu

Transport jest jednym z kluczowych sektorów gospodarki, który wpływa na rozwój społeczny i gospodarczy każdego kraju. Efektywny system transportowy umożliwia szybki przepływ osób i towarów, co jest niezbędne zarówno w kontekście lokalnym, jak i globalnym. Aby osiągnąć wysoką efektywność oraz adaptować się do ciągle zmieniających się warunków rynkowych i środowiskowych, konieczne jest stosowanie odpowiednich strategii planowania i organizacji transportu. Zrozumienie tych procesów jest istotne…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega zarządzanie flotą samochodową?

W obecnych czasach zarządzanie flotą samochodową stanowi jeden z kluczowych aspektów operacyjnych dla wielu firm, od małych przedsiębiorstw po międzynarodowe korporacje. Skuteczne zarządzanie flotą nie tylko umożliwia redukcję kosztów i zwiększenie wydajności, ale także odgrywa istotną rolę w zrównoważonym rozwoju i zwiększeniu bezpieczeństwa drogowego. Zarządzanie to nie ogranicza się tylko do koordynacji pojazdów i kierowców, ale obejmuje również strategiczne planowanie zakupów, utrzymanie pojazdów, a także ich sprzedaż…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.