Regularne ocenianie pracowników jest instrumentem polityki motywacyjnej, który umożliwia diagnozę potencjału rozwojowego pracownika. Pozwala to na optymalne wykorzystanie jego zdolności i kwalifikacji oraz planowanie ścieżki rozwoju. Na podstawie ocen okresowych można wnioskować, które elementy pracy całych działów są na zbyt niskim, a które na zadowalającym bądź bardzo dobrym poziomie. Oceny okresowe służą również do tego, by na ich podstawie ustalać plany szkoleniowe, które pomogą pracownikom poradzić sobie z brakami w zakresie ich kompetencji.
W każdej ocenie mogą się jednak zdarzyć błędy lub tendencyjność. Najlepszym sposobem na ich unikanie jest dopilnowanie by od początku opracowano porządny system ocen oraz przeprowadzano szkolenia menedżerów w zakresie jego stosowania. Wszystkie możliwe błędy, które są popełniane dzieli się na dwie grupy.
Najczęściej popełnianymi są:
a) błędy techniczne - niepoinformowanie pracowników o założeniach i celowości oceny - brak jasnych celów, zasad i technik oceny - bazowanie na wcześniejszych ocenach bez weryfikacji stanu obecnego - brak konsekwencji w stosowaniu przyjętych kryteriów oraz zasad przebiegu procesu oceny pracowników - brak monitorowania oceny pracowników gotowości do reagowania na pojawiające się problemy - nieinformowanie pracowników o wynikach oceny
b) błędy psychologiczne - brak obiektywizmu - etykietowanie ocenianego na podstawie jednego wydarzenia - niewłaściwa interpretacja zachowań ocenianego - błąd Pigmaliona (samospełniająca się przepowiednia) - efekt pierwszego wrażenia - stereotyp estetyczny - zawyżanie oceny z powodu wysokiego miejsca w hierarchii służbowej - konserwatyzm poznawczy (powtarzanie wcześniejszej oceny) Przeprowadzana w odpowiedni sposób ocena okresowa pracowników pełni rolę motywacyjną i komunikacyjną. Jest źródłem wielu wartościowych informacji o pracownikach, stanowiskach pracy, jak również o ich wzajemnych relacjach. Dokonywanie okresowej oceny pracowników ma także istotne znaczenie organizacyjne, gdyż pozwala na tworzenie indywidualnych programów rozwoju pracowników - ścieżek kariery zawodowe. Warto zatem pamiętać, że ocenianie pracowników jest bardzo ważne i przynosi spore korzyści zarówno dla pracodawców, jak również dla ich pracowników.