,

Osiedlowy sklep, duży asortyment i korzystne ceny – sprawdzamy kolejnego kandydata dla dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego

Osiedlowy sklep, duży asortyment i korzystne ceny – sprawdzamy kolejnego kandydata dla dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego
Na zlecenie właściciela jednego z największych w Polsce rynków hurtowych, przeprowadzaliśmy w 2017 roku audyty dziewięciu sklepów. Celem badania było sprawdzenie gotowości punktów na nawiązanie współpracy ze spółką. Dzisiaj prezentujemy najciekawsze wnioski z siódmego już audytu. Więcej informacji o konstrukcji i założeniach audytu znajdziecie Państwo w pierwszym artykule z cyklu, czyli tutaj.

Ocena sklepu:

(+) Wygląd działu kas.

(+) Duży asortyment działu owocowo-warzywnego: aż sto produktów i dziewięćdziesiąt procent produktów z naszej listy kontrolnej.

(+) Dobra jakość towaru – na trzydzieści osiem ocenionych produktów, tylko trzy były nieświeże lub obite. To naprawdę dobry wynik, jak na sklep z setką produktów wrażliwych na uszkodzenia i łatwo psujących, którymi są owoce i warzywa.

(-) Merchandising stoiska owocowo-warzywnego: utrudniony dostęp do półek z powodu wąskiej alejki oraz położnych na ziemi skrzynek – trzeba wychylać się, aby sięgnąć do produktów na półkach. Taki układ działu zdecydowanie nie zachęca do robienia dużych zakupów.

(-) Nieład przy magazynie; magazyn zlokalizowany jest zaraz obok wejścia do sklepu, w miejscu dobrze widocznym dla klienta.
(-) Brak reakcji personelu na zwiększenie się kolejki do kasy – pracownik nie zawołał nikogo do drugiej kasy, pomimo, że osoba była obecna w sklepie i wykonywała czynność mniej priorytetową – wykładała towar.

Ocena właściciela:

(+) Osobisty, codzienny zakup towarów przez właściciela.
(+) Właściciel dostrzega braki w działaniach marketingowych sklepu i przedstawia własne pomysły, które mógłby zrealizować nawiązując współpracę ze spółką.

Porównanie z konkurencją

Trzy niewielkie sklepy sieciowe stanowią bezpośrednią konkurencję sklepu.  Jednak w obrębie dziesięciominutowego spaceru, maksymalnej odległości pokonywanej przez statystycznego klienta sklepu spożywczego, znajduje się tylko jeden sklep.
Dodatkowo na dobrą pozycję konkurencyjną sklepu wpływa największy pośród konkurencji asortyment działu owocowo-warzywnego:  konkurencja oferuje na sprzedaż aż o 1/3 mniej produktów.

Ten atut, w połączeniu z cenami kształtującymi się na podobnym poziomie co u konkurencji, sprawia, że badany sklep posiada obecnie niezagrożoną pozycję na rynku.

 

Rekomendacje

Audytorzy firmy “Warto Szkolić” rekomendują podjęcie następujących działań:

  1. Rearanżacja stoiska owocowo-warzywnego: konieczne będzie przede wszystkim usunięcie skrzynek z podłogi, które blokują dostęp do półek z towarami, obniżając komfort zakupów.
  2. Przygotowanie listwy cenowej dla każdej z półek w sklepie, co ułatwi sprawdzenie ceny i zwiększy komfort robienia zakupów. Aktualnie ceny umieszczone są wyłącznie na produktach, które często trzeba wyciągnąć z półki, aby móc ją skontrolować. Z kolei na stoisku owocowo-warzywnym problemem jest brak jakiegokolwiek oznaczenia cenowego na dużej części towaru.
  3. Wprowadzenie Standardu Obsługi Klienta (SOK) w celu poprawy obsługi klienta na stoisku owocowo-warzywnym oraz przy kasie. M.in. zaleca się, aby w sytuacji zwiększenia się kolejki do kasy, szybko otwierano drugie stanowisko płatnicze. Dodatkowo dobrze, aby sprzedawca proponował zakup dodatkowych produktów/produktów w promocji oraz zadawał pytanie: “Czy podać coś jeszcze?”, aby klient miał możliwość uświadomić sobie potrzebę zakupu kolejnych produktów.
  4. Zastosowanie poszerzonych działań marketingowych, z wykorzystaniem o prestiżu marki spółki (ulotki, plakaty wewnątrz sklepu, gadżety reklamowe dla klientów).
  5. Zadbanie o schludność terenu przed magazynem, który położony jest w bezpośrednim sąsiedztwie sklepu.

Czy konieczne zmiany będą kosztowne?

Zmiany nie będą kosztowne, a ich główną część stanowić będzie koszt wyprodukowania materiałów marketingowych reklamujących spółką: torby papierowe, długopisy, plakaty spółki do rozmieszczenia w sklepie, podkładka pod pieniądze na dziale kas z logo spółki.
Dodatkowym, jednorazowym kosztem będzie zakup listew cenowych na półki z produktami.

W opinii naszych ekspertów: nawiązać współpracę czy nie nawiązać?

Na podstawie przeprowadzonego audytu zarekomendowaliśmy spółce, nawiązanie współpracy z badanym sklepem. Dlaczego? Oprócz atutu szerokiej oferty warzyw i owoców sklep prowadzi również dodatkowe działania wyróżniające sklep na tle konkurencji: sprowadza produkty unikatowe, których nie znajdziemy w pobliskich sklepach (serek libański, hummus, domowe pasztety), jak również prowadzi sprzedaż ciepłych posiłków na wynos.
Co równie ważne, godnym polecenia jest nie tylko sam sklep, ale również jego właściciel: przedsiębiorczy (wymienione wyżej łączenie sprzedaży towarów z minibarem), zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości produktów (osobisty wybór towarów na  placu spółki) i mający pomysł jak wykorzystać szyld spółkina podniesienie prestiżu swojego sklepu (długopisy, podkładki pod bilon, plakaty z logiem spółki). Sklep posiada pewne braki w zakresie obsługi klienta, ale można je łatwo zlikwidować poprzez wprowadzenie i egzekwowanie SOK.

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

13 + 12 =