Czy praca da się lubić? Wywiad z Marcinem Grzelakiem

Zapraszamy gorąco do przeczytania wywiadu, w którym Marcin Grzelak odpowiada na pytanie –  Czy da się lubić swoją pracę?

Aby lubić swoją pracę, trzeba zarabiać co najmniej 10 tysięcy miesięcznie – tak przynajmniej wynika z Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy przeprowadzonego w 2011 roku przez firmę Sedlak & Sedlak. Czy możemy jednak lubić to, co robimy zawodowo, nawet jeśli naszej pensji daleko do tej kwoty? Zapytaliśmy trenera biznesu o sposoby na polubienie swojej pracy.

Z badań firmy Sedlak & Sedlak przeprowadzonego w ramach I Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy w 2011 roku wynikało, że znaczna większość Polaków nie przepadała za swoją pracą. Sympatia była ściśle związana z zarobkami – im niższe kwoty zasilały co miesiąc nasze konta, tym mniej lubiliśmy naszą pracę. Wśród zarabiających powyżej 10 tys. zł brutto miesięcznie zadowolonych było 60 proc. W gronie osób z przychodami poniżej 2 tys. zł – jedynie 15 proc. Większym optymizmem napawać jednak mogą styczniowe badania CBOS. Wskazują one, że liczba zadowolonych z pracy sukcesywnie wzrasta od połowy lat 90. Obecnie większość badanych przyznaje, że są zadowoleni ze swojej pracy.

Zestresowany jak Polak

Z analiz firmy badawczej Extended DISC wynika z kolei, że Polacy są najbardziej zestresowanymi pracownikami na świecie. Narodowy Wskaźnik Stresu (NSI) wynosi u nas aż 2,22. Dalsze miejsce zajmuje Korea Płd. ze wskaźnikiem 1,98, i Dania 1,81. Co nas tak denerwuje? Głównie kontakty z „trudnymi” klientami, wykonywanie pracy według narzuconego z góry planu, natłok zadań oraz zostawanie po godzinach. Z badań Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi, które opublikowała „Rzeczpospolita” wynika, że na stres najbardziej narażeni są pracownicy sklepów, usług (np. bankowych), ochrony, oświaty i służby zdrowia.

Marcin Grzelak, trener biznesu z firmy Warto Szkolić, przekonuje, że są sposoby na polubienie swojej pracy – nawet jeśli nie możemy jej zmienić.

1. Dłuższy urlop

Jeśli pracujesz w jednym miejscu od kilka lat, a kiedyś lubiłeś swoją pracę, być może przyczyną twojego niezadowolenia jest wypalenie zawodowe. Jak sobie z nim poradzić?  Najlepiej zacząć od dłuższego, 2-3 tygodniowego urlopu. Jeśli po powrocie do pracy nadal jest źle, być może warto zastanowić się nad zmianą. Można też przemóc się i porozmawiać z szefem o awansie. Wbrew pozorom nie należy obawiać się skutków takiej rozmowy, pracodawcy cenią u podwładnych asertywność – twierdzi Marcin Grzelak.

2. Dobrze zaplanuj czas wolny

Jak podkreśla trener biznesu, przygnębienie często bierze się ze złej organizacji pracy. Wielu pracowników nie umie dobrze sobie rozplanować dnia, a potem przesiaduje w firmie po godzinach lub „zabiera” pracę do domu. Jak sobie z tym radzić? Jeśli mamy nadmiar obowiązków, poinformujmy o tym szefa i spróbujmy na nowo ustalić podział zadań. Gdy czujemy, że mimowolnie popadamy w pracoholizm, poświęćmy więcej czasu na życie osobiste, rozwijanie pasji, spotkania z przyjaciółmi – dodaje trener.

3. Poszukaj sojusznika

Czasami na nasz komfort w pracy wpływają złe relacje z współpracownikami lub szefem. Gdy nie możemy pozwolić sobie na zmianę pracy, a atmosfera w pracy nas zatruwa, pamiętajmy, by w firmie mieć chociaż jednego sojusznika. Dzięki rozmowie z kimś zaufanym, łatwiej nam będzie przetrwać stresujące sytuacje.

4. Wyśpij się

Na poprawę naszej kondycji i zmianę nastawienia do pracy duży wpływ ma też odpoczynek. Zadbajmy o długi i spokojny sen. Wyspany pracownik idzie do pracy ze znacznie lepszym samopoczuciem, niż osoba, która zrywa się z łóżka po trzech godzinach snu – podsumowuje Grzelak.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.