Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
Jak być asertywnym na rozmowie kwalifikacyjnej? WARTO SZKOLIĆ

Jak być asertywnym na rozmowie kwalifikacyjnej?

W mniemaniu wielu osób, bycie asertywnym oznacza posiadanie umiejętności mówienia „nie”. Owszem – jest to jeden z aspektów zachowań osoby asertywnej. Jednocześnie należy mieć świadomość co do tego, że bycie asertywnym to w ogólnym znaczeniu tego pojęcia posiadanie umiejętności wyrażania własnego zdania. Oznacza to, że w pewnych sytuacjach należy wyrażać własny sprzeciw, bądź też zdanie na konkretny temat. Asertywność to również elastyczność, która objawia się umiejętnością dostosowania swojego zachowania do danej sytuacji.

Asertywność na rozmowie o pracę

Należy zauważyć, że osoba asertywna posiada określony przez siebie cel, do którego zmierza, a tym samym posiada umiejętność kontrolowania swojego zachowania w taki sposób, by ten cel miał szanse się urzeczywistnić. W przypadku rozmowy kwalifikacyjnej, umiejętność wyrażania swojego zdania, ale też dostosowania się do sytuacji jaką jest rozmowa o pracę, będzie mogło przynieść wymierne korzyści. W praktyce oznacza to, że jeśli osoba idąca na rozmowę o pracę będzie miała postawione za cel otrzymanie tej pracy, to w trakcie trwania całej procedury tak będzie kierowała swoim zachowaniem, że naturalnie zwiększy ono szanse na zatrudnienie.

Asertywność jako umiejętność mówienia „nie”

Rozmowa kwalifikacyjna jest specyficzną sytuacją, w której nie każdy potrafi się odpowiednio odnaleźć. Oczywistym jest, że potencjalny pracodawca znajduje się w znacznie bardziej komfortowej sytuacji. Rozmowa kwalifikacyjna ma na celu sprawdzenie, przetestowanie kandydata na dane stanowisko w możliwie najbardziej kompetentny sposób. Jednak bardzo często można mieć tutaj do czynienia z nadużywaniem swojej władzy. Zauważa się to poprzez odbieranie telefonów w trakcie spotkania, przejście na „ty” bez zgody kandydata czy też lekceważący ton wypowiedzi. Bardzo często kandydaci podświadomie zgadzają się na takie traktowanie, odpowiadając na wszelkie pytania, w tym te dotyczące ich życia prywatnego. Często tego typu zachowanie kandydata wynika z przekonania, że pracodawca bądź też rekruter może spytać o wszystko. Niezwykle istotną kwestią jest zatem wyznaczenie granicy, będące działaniem asertywnym. Potencjalny pracodawca zawsze powinien uszanować życie prywatne kandydata.

Asertywność jako umiejętność mówienia „tak”

Asertywność to również umiejętność wyrażania swoich uczuć oraz potrzeb niekoniecznie przez zaprzeczanie. Możemy podświadome mówić „tak” dla naszych planów prywatnych, kiedy potencjalny szef pyta czy jesteśmy w stanie często zostawać po godzinach w pracy. Należy jasno i wyraźnie określić, kiedy ewentualnie chcielibyśmy sobie dorobić i czy rzeczywiście chcemy pracować więcej. Warto jest w takim momencie zapytać siebie ile wolnego czasu będziemy chcieli przeznaczyć na dodatkowy zarobek i czy jesteśmy tego typu zarobkiem zainteresowani. Dlaczego to tak istotne? Z pewnością ustalenia wynikające z rozmowy kwalifikacyjnej będą miały znaczący wpływ na warunki pracy oraz oczekiwania szefa względem pracownika. Z tego powodu, jeśli ktoś nie jest zainteresowany ponadczasową pracą, powinien o tym jasno i wyraźnie powiedzieć już w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej.

Czy asertywność to egoizm?

Przez bardzo wiele osób asertywność postrzegana jest jako swego rodzaju egoizm. Jednocześnie należy mieć świadomość, że istnieje różnica między bycie asertywnym, a bycie egoistą. Choć należy zauważyć, że w pewnych sytuacjach dzieli je cienka linia. Z jednej strony asertywność powinna wynikać z naszych  przekonań, z drugiej jednak strony należy wykazać się empatią oraz umiejętnie wyrażać swoją opinię. Jak to osiągnąć? Zdaniem psychologów niezwykle pomocnym działaniem jest postawienie się na miejscu tej drugiej osoby. Warto jest przemyśleć, co chcielibyśmy usłyszeć, gdybyśmy byli nią i jaki sposób formułowania odpowiedzi będzie najbardziej odpowiedni.

Asertywność kluczem do sukcesu

W jaki sposób właściwie się zachowywać, a jednocześnie mieć świadomość, że żyjemy w zgodzie z samym sobą? Warto jest postawić na „złoty środek”. Przed pójściem na rozmowę o pracę warto jest wypisać sobie warunki, na jakich chcielibyśmy pracować. Wiadomo, że w trakcie trwania rekrutacji można będzie przedyskutować konkretne z nich jak i pójść na pewne kompromisy. Jednocześnie wszystko w pewnych granicach. Niezwykle istotnym aspektem rozmowy kwalifikacyjnej jest jej atmosfera. Dlatego warto jest przed rozmową opanować swoje nerwy, co z pewnością przełoży się na atmosferę, jak i efekty spotkania. Jeśli ktoś znajduje się w trakcie poszukiwania pracy, z każdą kolejną rozmową kwalifikacyjną będzie mógł być o wiele bardziej opanowany, gdyż będzie wiedział, w jak się zachować, by móc dobrze wypaść przed pracodawcą, w sytuacji gdy będzie asertywny. Jeśli sami nie potrafimy tego w sobie wykształcić, warto skorzystać z pomocy szkoleń z rozwoju osobistego.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczny lider – jakie szkolenia wybrać by dobrze zarządzać?

Skuteczne przywództwo – klucz do sukcesu organizacji Skuteczny lider to kluczowy filar każdej organizacji. To osoba, która nie tylko zarządza zespołem, ale także inspiruje go do działania, dba o jego rozwój i skutecznie reaguje na zmieniające się warunki rynkowe. Współczesny biznes wymaga od liderów szerokiego wachlarza umiejętności – od strategicznego myślenia, przez umiejętność zarządzania czasem i zasobami ludzkimi, po zdolność do radzenia sobie z emocjami i rozwiązywania…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Roszczeniowy klient – wyzwanie czy szansa? Wywiad z Joanną Prokopiuk.

W dobie rosnącej konkurencji i coraz większej świadomości konsumentów profesjonalna obsługa klienta staje się kluczowym elementem sukcesu każdej firmy. Często jednak przedsiębiorcy i pracownicy działów obsługi mierzą się z klientami, którzy mają wysokie oczekiwania, a czasem wręcz roszczeniową postawę. Czy taki klient to wyłącznie problem i wyzwanie, czy może także szansa na rozwój biznesu i budowanie lojalności? Na te pytania odpowie nasza ekspertka Joanna…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczny kierownik w wodociągach – relacja ze szkolenia

Rola skutecznego kierownika w wodociągach Zarządzanie zespołem oraz infrastrukturą w branży wodociągowej to ogromne wyzwanie, które wymaga zarówno umiejętności przywódczych, jak i technicznej wiedzy. Wodociągi to sektor o strategicznym znaczeniu, w którym skuteczny kierownik w wodociągach odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu niezawodności dostaw wody, optymalizacji procesów oraz bezpieczeństwa pracy. Właściwe podejście do zarządzania, umiejętność komunikacji i efektywne planowanie to fundamenty sukcesu na tym stanowisku. Z myślą…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.