Osiedlowy sklep, duży asortyment i korzystne ceny – sprawdzamy kolejnego kandydata dla dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego

Na zlecenie właściciela jednego z największych w Polsce rynków hurtowych, przeprowadzaliśmy w 2017 roku audyty dziewięciu sklepów. Celem badania było sprawdzenie gotowości punktów na nawiązanie współpracy ze spółką. Dzisiaj prezentujemy najciekawsze wnioski z siódmego już audytu. Więcej informacji o konstrukcji i założeniach audytu znajdziecie Państwo w pierwszym artykule z cyklu, czyli tutaj.

Ocena sklepu:

(+) Wygląd działu kas.

(+) Duży asortyment działu owocowo-warzywnego: aż sto produktów i dziewięćdziesiąt procent produktów z naszej listy kontrolnej.

(+) Dobra jakość towaru – na trzydzieści osiem ocenionych produktów, tylko trzy były nieświeże lub obite. To naprawdę dobry wynik, jak na sklep z setką produktów wrażliwych na uszkodzenia i łatwo psujących, którymi są owoce i warzywa.

(-) Merchandising stoiska owocowo-warzywnego: utrudniony dostęp do półek z powodu wąskiej alejki oraz położnych na ziemi skrzynek – trzeba wychylać się, aby sięgnąć do produktów na półkach. Taki układ działu zdecydowanie nie zachęca do robienia dużych zakupów.

(-) Nieład przy magazynie; magazyn zlokalizowany jest zaraz obok wejścia do sklepu, w miejscu dobrze widocznym dla klienta.
(-) Brak reakcji personelu na zwiększenie się kolejki do kasy – pracownik nie zawołał nikogo do drugiej kasy, pomimo, że osoba była obecna w sklepie i wykonywała czynność mniej priorytetową – wykładała towar.

Ocena właściciela:

(+) Osobisty, codzienny zakup towarów przez właściciela.
(+) Właściciel dostrzega braki w działaniach marketingowych sklepu i przedstawia własne pomysły, które mógłby zrealizować nawiązując współpracę ze spółką.

Porównanie z konkurencją

Trzy niewielkie sklepy sieciowe stanowią bezpośrednią konkurencję sklepu.  Jednak w obrębie dziesięciominutowego spaceru, maksymalnej odległości pokonywanej przez statystycznego klienta sklepu spożywczego, znajduje się tylko jeden sklep.
Dodatkowo na dobrą pozycję konkurencyjną sklepu wpływa największy pośród konkurencji asortyment działu owocowo-warzywnego:  konkurencja oferuje na sprzedaż aż o 1/3 mniej produktów.

Ten atut, w połączeniu z cenami kształtującymi się na podobnym poziomie co u konkurencji, sprawia, że badany sklep posiada obecnie niezagrożoną pozycję na rynku.

 

Rekomendacje

Audytorzy firmy “Warto Szkolić” rekomendują podjęcie następujących działań:

  1. Rearanżacja stoiska owocowo-warzywnego: konieczne będzie przede wszystkim usunięcie skrzynek z podłogi, które blokują dostęp do półek z towarami, obniżając komfort zakupów.
  2. Przygotowanie listwy cenowej dla każdej z półek w sklepie, co ułatwi sprawdzenie ceny i zwiększy komfort robienia zakupów. Aktualnie ceny umieszczone są wyłącznie na produktach, które często trzeba wyciągnąć z półki, aby móc ją skontrolować. Z kolei na stoisku owocowo-warzywnym problemem jest brak jakiegokolwiek oznaczenia cenowego na dużej części towaru.
  3. Wprowadzenie Standardu Obsługi Klienta (SOK) w celu poprawy obsługi klienta na stoisku owocowo-warzywnym oraz przy kasie. M.in. zaleca się, aby w sytuacji zwiększenia się kolejki do kasy, szybko otwierano drugie stanowisko płatnicze. Dodatkowo dobrze, aby sprzedawca proponował zakup dodatkowych produktów/produktów w promocji oraz zadawał pytanie: “Czy podać coś jeszcze?”, aby klient miał możliwość uświadomić sobie potrzebę zakupu kolejnych produktów.
  4. Zastosowanie poszerzonych działań marketingowych, z wykorzystaniem o prestiżu marki spółki (ulotki, plakaty wewnątrz sklepu, gadżety reklamowe dla klientów).
  5. Zadbanie o schludność terenu przed magazynem, który położony jest w bezpośrednim sąsiedztwie sklepu.

Czy konieczne zmiany będą kosztowne?

Zmiany nie będą kosztowne, a ich główną część stanowić będzie koszt wyprodukowania materiałów marketingowych reklamujących spółką: torby papierowe, długopisy, plakaty spółki do rozmieszczenia w sklepie, podkładka pod pieniądze na dziale kas z logo spółki.
Dodatkowym, jednorazowym kosztem będzie zakup listew cenowych na półki z produktami.

W opinii naszych ekspertów: nawiązać współpracę czy nie nawiązać?

Na podstawie przeprowadzonego audytu zarekomendowaliśmy spółce, nawiązanie współpracy z badanym sklepem. Dlaczego? Oprócz atutu szerokiej oferty warzyw i owoców sklep prowadzi również dodatkowe działania wyróżniające sklep na tle konkurencji: sprowadza produkty unikatowe, których nie znajdziemy w pobliskich sklepach (serek libański, hummus, domowe pasztety), jak również prowadzi sprzedaż ciepłych posiłków na wynos.
Co równie ważne, godnym polecenia jest nie tylko sam sklep, ale również jego właściciel: przedsiębiorczy (wymienione wyżej łączenie sprzedaży towarów z minibarem), zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości produktów (osobisty wybór towarów na  placu spółki) i mający pomysł jak wykorzystać szyld spółkina podniesienie prestiżu swojego sklepu (długopisy, podkładki pod bilon, plakaty z logiem spółki). Sklep posiada pewne braki w zakresie obsługi klienta, ale można je łatwo zlikwidować poprzez wprowadzenie i egzekwowanie SOK.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak wykorzystać potencjał social mediów w firmie ochroniarskiej? Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Social media w branży ochroniarskiej – szansa czy ryzyko? Social media w branży ochroniarskiej odgrywają dziś kluczową rolę w budowaniu wizerunku firmy – równie istotną, co skuteczność działań w terenie. Współczesny rynek usług ochrony wymaga nie tylko profesjonalizmu w realnym świecie, ale także przemyślanej obecności w przestrzeni online. Media społecznościowe stały się jednym z najważniejszych kanałów komunikacji, umożliwiając tworzenie wizerunku opartego na zaufaniu,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Wyzwania marketingu cyfrowego w firmie transportowej – relacja ze szkolenia

Marketing cyfrowy w firmie transportowej – spojrzenie na komunikację online z nowej perspektywy Marketing cyfrowy to dziedzina, która z roku na rok zyskuje na znaczeniu. W dynamicznie rozwijającym się środowisku biznesowym obecność w przestrzeni internetowej to nie tylko nowoczesność – to fundament skutecznego zarządzania relacjami z klientem, przewagą konkurencyjną oraz sposobem na zwiększenie przychodów. Firmy transportowe, niezależnie od swojej wielkości, muszą zrozumieć, że marketing cyfrowy w firmie transportowej nie jest…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Profesjonalna obsługa trudnego klienta w spółdzielni – relacja ze szkolenia

Dlaczego obsługa trudnego klienta w spółdzielni jest tak ważna? W świecie relacji międzyludzkich, w szczególności w obszarze zarządzania nieruchomościami i administrowania budynkami mieszkalnymi, coraz większego znaczenia nabiera jakość kontaktu między pracownikami spółdzielni a mieszkańcami. Obsługa trudnego klienta w spółdzielni to wyzwanie, które wymaga nie tylko kompetencji zawodowych, ale także wysokiej inteligencji emocjonalnej. Coraz częściej spotykamy się z sytuacjami, w których niezadowolenie mieszkańców przybiera…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.