6 zasad wykorzystania asertywności w komunikacji interpersonalnej

Komunikacja interpersonalna

Niewątpliwie asertywność jest ważnym narzędziem skutecznej komunikacji interpersonalnej. W psychologii określa się ją jako podstawowy składnik inteligencji emocjonalnej, która obejmuje zdolność rozpoznawania własnych stanów emocjonalnych oraz innych osób, a także umiejętność radzenia sobie z różnymi stanami emocjonalnymi. Asertywność polega na umiejętności wyrażania opinii, konstruktywnej krytyki, swoich potrzeb, a także dyplomatycznego odmawiania (takiego, które nie urazi naszego rozmówcy).

Zasada 1 – wyrażaj swoje uczucia

Pierwszym i podstawowym elementem asertywności jest umiejętność wyrażania własnych opinii. Często przyjmujemy wycofaną pozycję w rozmowie, obawiając się, że to co powiemy, zostanie skrytykowane, spotka się z dezaprobatą rozmówcy. W ten sposób najczęściej bezpowrotnie tracimy szansę na przedstawienie określonego stanowiska, zmuszenie naszego pracodawcę/pracownika/kontrahenta do przemyśleń, analizy tego zagadnienia i w efekcie nie osiągamy pierwotnie zamierzonego celu.

Zasada 2 – bądź stanowczy

Osoba asertywna jasno i precyzyjnie komunikuje swoje potrzeby i nie ulega w tym zakresie presji otoczenia. Dzięki temu niejako wyznacza granicę, których rozmówca nie może przekroczyć – w ten sposób wskazujemy ramy dyskusji i w pewien sposób „wykładamy karty na stół”. Poprzez stanowcze określenie swoich potrzeb i zamierzeń, od początku rozmowy mamy jasno sprecyzowany cel.

Zasada 3 – pamiętaj, że wszyscy mamy określone prawa

Będąc stanowczym nie można jednak przekraczać granicy komfortu naszego rozmówcy. Należy pamiętać o tym, że wszyscy mamy określone prawa, a w szczególności mamy prawo do posiadania własnej opinii na dany temat. Próba przekonania naszego rozmówcy o słuszności naszej koncepcji to jedna kwestia, a narzucanie innym własnych poglądów to druga kwestia.

Zasada 4 – nie pouczaj

Niekiedy, próbując przekonać inną osobę do naszej koncepcji, przyjmujemy postawę nauczyciela, mentora, który wskazuje swojemu „uczniowi” właściwą drogę postępowania. To duży błąd w komunikacji interpersonalnej. Poprzez takie zachowanie rozmówca przyjmuje bowiem postawę defensywną i z pewnością nie da się go już przekonać.

Zasada 5 – asertywność to nie agresja

Oczywiście asertywność, to między innymi umiejętność mówienia „NIE”. Należy jednak pamiętać, że nawet spotykając rozmówcę, który uporczywie próbuje nas do czegoś przekonać, nie możemy tracić panowania nad sobą. Asertywność to stanowczość, ale w żadnym przypadku nie może ona przerodzić się w agresję.

Zasada 6 – odmawiaj dyplomatycznie

W tym zakresie istnieje kilka podstawowych technik. Jedną z nich jest technika zdartej płyty. Polega ona na sformułowaniu zdania klucza, które wielokrotnie, ale spokojnie powtarzamy. Podtrzymujemy jednak kontakt z rozmówcą poprzez nawiązanie do jego argumentów.

Asertywność w naszych szkoleniach

Zagadnienie asertywności w komunikacji interpersonalnej jest częścią prowadzonego przez nas szkolenia z zakresu technik NLP i psychosemantyki w biznesie. Poprzez kurs uczestnicy zdobywają wiedzę na temat tego, w jaki sposób budować własny wizerunek spójnego i skutecznego managera, osiągającego sukces w biznesie. Staramy się nauczyć naszych kursantów asertywności, dzięki której będą mogli elastycznie wpływać na proces komunikacji i zmianę przekonań. To silne narzędzie, dzięki któremu łatwiejsze będzie rozwiązywanie wątpliwości i potencjalnych sytuacji problematycznych.

Zachęcamy do zapoznania się ze sprawozdaniami z naszych szkoleń z zakresu komunikacji interpersonalnej, radzenia sobie z presją czasu i stresem – zobacz jak będzie wyglądało Twoje szkolenie:

Przeczytaj również:

Szkolenia

Szkolenia dla menadżerów — dlaczego są tak ważne?

Szkolenia dla menadżerów — dlaczego są tak ważne? Menadżer restauracji jest odpowiedzialny za ogromną liczbę zadań. W związku z tym bardzo ważny jest jego stały rozwój, w którym pomagają szkolenia dla menadżerów. W tym artykule wskażemy Ci korzyści, które płyną z poszerzania kompetencji, a także podstawowe obowiązki osoby odpowiedzialnej za prowadzenie restauracji. Szkolenia menadżerskie — z czego składa się zarządzanie lokalem? Zarządzanie zespołem to tylko jeden…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenia sprzedażowe - jak zminimalizować straty i zapasy?

Jak zminimalizować straty i zapasy w sklepie?- szkolenia sprzedażowe W sklepie spożywczym ogromną rolę odgrywa odpowiednie zarządzanie. W grę wchodzą bowiem zagadnienia, takie jak magazynowanie towarów oraz minimalizacja strat. Spore znaczenie ma także odpowiedni dobór marży. W zdobyciu cennej wiedzy pomogą szkolenia sprzedażowe, które prowadzimy. Szkolenia sprzedażowe — zapasy w sklepie spożywczym Zapasy to tak naprawdę pieniądze. Idealnie, gdy na półkach…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zyskowna restauracja w trudnych czasach? Szkolenia gastronomiczne, menedżerskie i sprzedażowe

Zyskowna restauracja w trudnych czasach? Szkolenia gastronomiczne, menedżerskie i sprzedażowe Sukces w gastronomii zależy dzisiaj od bardzo wielu czynników. Składa się na niego nie tylko praca menedżerów, obsługi oraz kucharzy. Kluczowe jest także wdrożenie odpowiednich rozwiązań technologicznych, które są dostosowane do aktualnych czasów oraz regularne szkolenia. Wiele na ten temat może powiedzieć trener Warto Szkolić i specjalista z zakresu gastronomii — Paweł Gruba Szkolenia…
dowiedz się więcej