Top 7: Najważniejsze kompetencje pracownika HR

Wbrew pozorom dział HR  to nie wyłącznie rekruterzy wysyłający nam oferty pracy na LinkedIn czy GoldenLine. Potocznie mówimy HR, czy kadry, natomiast „Human Resources” to zarządzanie zasobami ludzkimi – czyli tak naprawdę optymalizacja „czynnika ludzkiego” w firmie, aby działała ona jak najwydajniej. Pracownicy działu HR mają wiele obowiązków, a prowadzenie rekrutacji to zaledwie niewielka część zadań, jakim muszą podołać. To właśnie ten dział przygotowuje podstawy do ewaluacji pracowników, przygotowuje umowy, bada zapotrzebowanie firm na nową kadrę/ewentualną konieczność redukcji etatów. Oceniając efektywność pracowników, pośrednio kontroluje również rentowność poszczególnych działów. To właśnie do „kadr” zwracamy się w sprawie wszelkich nadużyć, pytań czy kwestii urlopowych. Jakie więc są najważniejsze kompetencje pracownika HR? Jakie cechy powinien mieć idealny pracownik HR?

1. Specjalizacja

Specjalizacja pracownika działu HR to kwestia kluczowa. Istnieje ogromna różnica pomiędzy wiedzą czy sposobem funkcjonowania działu kadr w branży IT a na przykład w branży ubezpieczeniowej. Inaczej prowadzone są rekrutacje, inaczej ustalane ewaluacje, etc. Już nie wspominamy o różnicach między firmami działającymi w 100% zdalnie, a tymi, które pracują wyłącznie w biurze.  Niemniej jeśli wiążecie swoją przyszłość z HR, bądź też macie już taki dział w swojej własnej firmie – dbajcie o to, aby wiedza branżowa w zespole była na odpowiednim poziomie. W innym wypadku dział nie będzie efektywny, a Wasza firma może stać się obiektem „memów”, jakie krążą w sieci (przykładem mogą być tu rekrutacje w IT, gdzie rekruterki mylą podstawowe pojęcia i języki programowania, przez co są stają się obiektem kpin wśród specjalistów). Tego z pewnością nie chcecie w Waszej firmie.

2. Komunikatywność i empatia

To chyba najważniejsze kompetencje pracownika HR. Aby móc prowadzić rekrutacje, negocjować warunki umów i zatrudnienia, ustalać odpowiednie widełki płacowe, niezbędne są idealne umiejętności komunikacyjne. Komunikacyjne i negocjacyjne. Warto tu zaznaczyć, że odpowiednia komunikacja i dobrze prowadzona rozmowa w połączeniu z wysoką inteligencją emocjonalną pozwala wychwycić kluczowe wady i zalety kandydatów na dane stanowisko. Jeżeli osoba z kadr trafnie „odczyta” danego pracownika, lepiej zaprojektuje ścieżkę jego kariery w naszej firmie, co przełoży się bezpośrednio na efektywność całej instytucji, zadowolenie pracownika oraz zysk właściciela firmy. Tak jak pisaliśmy w serii naszych artykułów o komunikacji – to właśnie komunikacja niewerbalna mówi nam najwięcej o drugim człowieku.

3. Sumienność i 4. Dbałość o szczegóły

Osoby z działu HR mają na co dzień kontakt z wieloma osobami z różnych działów, każdego dnia wysyłają dziesiątki maili. Jeżeli pracownik nie ma wyrobionego “eye on details”, to może skończyć się to bardzo źle. O ile pomyłka w imieniu czy w formie osobowej nie jest niczym strasznym, o tyle pomylenie adresata w przypadku umowy o pracę bądź wrażliwych danych, może być tragiczna w skutkach. Już nie wspominamy o tym, że tego typu sprawy czasami kończą się w sądzie. Dlatego też sumienność zaliczamy do jednej z najważniejszych kompetencji w kontekście pracy w kadrach. Tego punktu nie mogliśmy pominąć. W każdej innej branży cel jest jasny – zwiększyć sprzedaż o x procent, zamknąć dany projekt do końca miesiąca czy skontaktować się z daną liczbą klientów.

W branży HR, zorientowanie na wyniki jest celem samym w sobie – wszak HR-owcy pracują głównie z ludźmi. Zamknięta rekrutacja to nie koniec pracy i nawet nie wykonana połowa zadania. Zatrudniony pracownik, powinien generować zysk bądź czynnie wpływać na rozwój firmy/projektu. Tu sukces tego przedsięwzięcia nie zależy wyłącznie od kadr. Owszem, dopasowanie człowieka do stanowiska, zespołu i atmosfery firmy, czyli wybranie kandydata idealnego to dopiero początek pracy. Jeżeli się on nie sprawdzi – konsekwencje poniesie właśnie słynna „pani kadrowa”. Dlatego tak ważne w tej pracy jest myślenie przyszłościowe oraz analizowanie potrzeb rynkowych a także wyżej wspomniana komunikacja – zarówno z pracownikami firmy jak i z zarządem.

5. Odpowiedzialność

Z poprzednich punktów jasno wynika jak wielka odpowiedzialność ciąży na całym dziale HR. Warto więc zaznaczyć tu jako kompetencje umiejętność przyznawania się do błędów i, co ważniejsze, umiejętność wyciągania wniosków. Niejednokrotnie pisaliśmy, że każdy, na dosłownie każdym stanowisku i szczeblu kariery popełnia błędy. Sztuką jest wyciągać z nich maksimum nauki, aby wpływały one pozytywnie na nasze dalsze działania w ujęciu długofalowym.

6. Elastyczność i 7. Podatność na zmiany

To właśnie cała branża HR musi być szczególnie wyczulona na zmieniające się trendy na rynku pracy. Osoba, która działa w tej branży, wszystkie statystyki dotyczące aktualnych płac, zapotrzebowania rynkowego czy dobrych praktyk w zakresie HR powinna mieć w małym palcu. Tak samo jak grafik potrzebuje znać najnowsze trendy w digitalu, a właściciel sklepu spożywczego średnie ceny rynkowe produktów u konkurencji, tak i osoby z kadr powinny być na bieżąco z rynkiem pracy. Tak, to także tyczy się zmian w prawie pracy, które nie powinno być dla nich niewiadomą. Każdy kto pracuje w branży HR, powinien umieć dostosować się do tych zmian i brać je pod uwagę w swojej pracy oraz rekomendowanych działaniach.

Najważniejsze kompetencje pracownika HR

Chcielibyśmy przypomnieć Wam, że kompetencje, które opisujemy są jednymi z wielu. Nie możemy też popadać w skrajności. Nie wymagajmy znajomości każdego paragrafu od osoby, która nie ma kilkunastu lat doświadczenia, czy recytowania z pamięci średnich zarobków z branży turystycznej w 2008 roku. 

Jeżeli chcielibyście rozwijać swoje kompetencje polecamy zapoznać się z naszą ofertą szkoleniową (również szkolenia online). Jeżeli chcecie dowiedzieć się, w jakich obszarach poprawić działanie Waszej firmy, aby móc w stu procentach skutecznie działać w obecnych czasach – piszcie. Porozmawiamy o potrzebach biznesowych, wyzwaniach i doradzimy najlepszą ścieżkę rozwoju.

Chcieliśmy również gorąco zaprosić na nasze wydarzenie,  tydzień bezpłatnych webinarów online:

darmowe webinary sprzedażowe

Zapraszamy do zapisów  na szkolenia z 3 najlepszą firmą szkoleniową w Polsce 🙂

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć?

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć? W naszym kraju otwarcie własnej działalności gospodarczej jest stosunkowo proste i nie wymaga posiadania specjalnych pozwoleń czy uprawnień. Są jednak określone przypadki, gdy należy spełnić dodatkowe warunki, o których opowiemy dziś nieco więcej. Otwarcie własnej działalności – proces założenia Sam proces otwierania własnej firmy jest w Polsce…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne?

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne? Kursy online cieszą się z roku na rok coraz większą popularnością. W dobie pandemii wiele osób przekonało się, że bezpośredni kontakt nie jest koniecznością ani w pracy, ani w szkole. Nowe umiejętności można nabywać oraz rozwijać również za pomocą internetowego szkolenia. Uczestnik nabywa wtedy w pełni realną wiedzę. Poniżej wskażemy Ci, skąd…
dowiedz się więcej