Czy należy realizować decyzję, z którą się nie zgadzasz? Sztuka mówienia "NIE"
Asertywność to jedna z najważniejszych cech w świecie biznesu. Chcąc osiągać określone cele i realizować marzenia o dobrze prosperującej firmie, nie sposób oderwać się od tego zagadnienia. Asertywność to zasadniczy element efektywnego prowadzenia negocjacji. Bez niej prawdopodobnie żaden projekt nie zostałby zrealizowany. Dodatkowo cecha ta jest istotna z punktu widzenia pracowników, którzy również muszą umieć “walczyć o swoje” i nie dać się “stłamsić” przez charyzmatycznego szefa.
Czym jest asertywność?
Asertywność jest sztuką odmawiania – umiejętnością mówienia “nie” w taki sposób, aby nikogo nie urazić, czyli stanowczo, ale grzecznie. Tak naprawdę niewiele osób posiada tę cechę. Z reguły albo różnica zdań powoduje kłótnię albo potulnie zgadzamy się z czyjąś koncepcją, jednocześnie odnosząc szkodę. Prawdopodobnie wynika to z faktu, iż od dziecka wpaja się nam, że należy być miłym i układnym. Mówienie “nie” rozumiemy zatem jako pewnego rodzaju nietakt. Nauczenie się tej umiejętności wymaga zatem ćwiczeń, praktyki.
Jak nauczyć się odmawiania?
Naukę odmawiania najlepiej zacząć od tego, aby w sytuacji, gdy ktoś próbuje na nas wymusić określone zachowanie, z którym się nie zgadzamy, przypomnieć sobie inną taką sytuację, w której nasza uległość wywołała naszą szkodę. Warto również skorzystać z prostego zabiegu, odwleczenia swojej decyzji i ustosunkowania się do danego problemu. Zawsze można powiedzieć: “muszę to przemyśleć”, “daj mi chwilę na decyzję”. Chłodna ocena sytuacji może nam pomóc w przygotowaniu się do odmowy. Należy też pamiętać, że nie musimy się wcale tłumaczyć. Wystarczy krótko i na temat, bez głębokiej analizy tego problemu. W kontekście sztuki mówienia “nie” trzeba również wskazać, że tak naprawdę nasi rozmówcy najczęściej wcale nie oczekują, że zgodzimy się z ich koncepcją. Najprawdopodobniej będą mieli zatem w sobie tyle zrozumienia, aby zaakceptować fakt, iż pewnej rzeczy nie zrobimy.
Inne aspekty asertywności
Na marginesie dyskusji o asertywności warto również wspomnieć, że cecha ta to nie tylko umiejętność mówienia “nie”. Obejmuje ona bowiem całokształt naszych kompetencji otwartego wyrażania siebie. To rodzaj samoakceptacji własnych ułomności, niedoskonałości i tak dalej. Dzięki asertywności łatwiej jest nam komunikować się z otoczeniem – zarówno z bliskimi, jak i incydentalnie spotkanymi ludźmi.
Szkolenia Warto Szkolić
W swoim zespole posiadamy również psychologów, coachów i trenerów personalnych, którzy prowadzą szkolenia z zakresu technik NLP i psychosemantyki, radzenia sobie ze stresem, wypaleniem zawodowym, a także na temat szeroko rozumianego rozwiązywania konfliktów. Uważamy bowiem, że skuteczna sprzedaż, efektywne promowanie marki, zależy nie tylko od stricte technicznych czynności, ale również od odpowiedniego zarządzania emocjami, wartościami i przekonaniami, od właściwej komunikacji i umiejętności identyfikowania potrzeb współrozmówców. Skontaktuj się z nami, aby zapoznać się ze szczegółową ofertą.
Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Efektywna komunikacja interpersonalna z elementami asertywności
6 zasad wykorzystania asertywności w komunikacji interpersonalnej
Zaskakujące efekty szkoleń z asertywności
Sprawdź jak może wyglądać Twoje szkolenie w zakresie asertywności:
“Asertywność i ochrona przed manipulacją” – szkolenie dla firmy informatycznej Web Projekt