Czy należy realizować decyzję, z którą się nie zgadzasz? Sztuka mówienia "NIE"

Asertywność to jedna z najważniejszych cech w świecie biznesu. Chcąc osiągać określone cele i realizować marzenia o dobrze prosperującej firmie, nie sposób oderwać się od tego zagadnienia. Asertywność to zasadniczy element efektywnego prowadzenia negocjacji. Bez niej prawdopodobnie żaden projekt nie zostałby zrealizowany. Dodatkowo cecha ta jest istotna z punktu widzenia pracowników, którzy również muszą umieć „walczyć o swoje” i nie dać się „stłamsić” przez charyzmatycznego szefa.

Czym jest asertywność?

Asertywność jest sztuką odmawiania – umiejętnością mówienia „nie” w taki sposób, aby nikogo nie urazić, czyli stanowczo, ale grzecznie. Tak naprawdę niewiele osób posiada tę cechę. Z reguły albo różnica zdań powoduje kłótnię albo potulnie zgadzamy się z czyjąś koncepcją, jednocześnie odnosząc szkodę. Prawdopodobnie wynika to z faktu, iż od dziecka wpaja się nam, że należy być miłym i układnym. Mówienie „nie” rozumiemy zatem jako pewnego rodzaju nietakt. Nauczenie się tej umiejętności wymaga zatem ćwiczeń, praktyki.

Jak nauczyć się odmawiania?

Naukę odmawiania najlepiej zacząć od tego, aby w sytuacji, gdy ktoś próbuje na nas wymusić określone zachowanie, z którym się nie zgadzamy, przypomnieć sobie inną taką sytuację, w której nasza uległość wywołała naszą szkodę. Warto również skorzystać z prostego zabiegu, odwleczenia swojej decyzji i ustosunkowania się do danego problemu. Zawsze można powiedzieć: „muszę to przemyśleć”, „daj mi chwilę na decyzję”. Chłodna ocena sytuacji może nam pomóc w przygotowaniu się do odmowy. Należy też pamiętać, że nie musimy się wcale tłumaczyć. Wystarczy krótko i na temat, bez głębokiej analizy tego problemu. W kontekście sztuki mówienia „nie” trzeba również wskazać, że tak naprawdę nasi rozmówcy najczęściej wcale nie oczekują, że zgodzimy się z ich koncepcją. Najprawdopodobniej będą mieli zatem w sobie tyle zrozumienia, aby zaakceptować fakt, iż pewnej rzeczy nie zrobimy.

Inne aspekty asertywności

Na marginesie dyskusji o asertywności warto również wspomnieć, że cecha ta to nie tylko umiejętność mówienia „nie”. Obejmuje ona bowiem całokształt naszych kompetencji otwartego wyrażania siebie. To rodzaj samoakceptacji własnych ułomności, niedoskonałości i tak dalej. Dzięki asertywności łatwiej jest nam komunikować się z otoczeniem – zarówno z bliskimi, jak i incydentalnie spotkanymi ludźmi.

Szkolenia Warto Szkolić

W swoim zespole posiadamy również psychologów, coachów i trenerów personalnych, którzy prowadzą szkolenia z zakresu technik NLP i psychosemantyki, radzenia sobie ze stresem, wypaleniem zawodowym, a także na temat szeroko rozumianego rozwiązywania konfliktów. Uważamy bowiem, że skuteczna sprzedaż, efektywne promowanie marki, zależy nie tylko od stricte technicznych czynności, ale również od odpowiedniego zarządzania emocjami, wartościami i przekonaniami, od właściwej komunikacji i umiejętności identyfikowania potrzeb współrozmówców. Skontaktuj się z nami, aby zapoznać się ze szczegółową ofertą.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Efektywna komunikacja interpersonalna z elementami asertywności

6 zasad wykorzystania asertywności w komunikacji interpersonalnej

Zaskakujące efekty szkoleń z asertywności

Sprawdź jak może wyglądać Twoje szkolenie w zakresie asertywności:

“Asertywność i ochrona przed manipulacją” – szkolenie dla firmy informatycznej Web Projekt

Przeczytaj również:

Szkolenia

Szkolenia dla menadżerów — dlaczego są tak ważne?

Szkolenia dla menadżerów — dlaczego są tak ważne? Menadżer restauracji jest odpowiedzialny za ogromną liczbę zadań. W związku z tym bardzo ważny jest jego stały rozwój, w którym pomagają szkolenia dla menadżerów. W tym artykule wskażemy Ci korzyści, które płyną z poszerzania kompetencji, a także podstawowe obowiązki osoby odpowiedzialnej za prowadzenie restauracji. Szkolenia menadżerskie — z czego składa się zarządzanie lokalem? Zarządzanie zespołem to tylko jeden…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenia sprzedażowe - jak zminimalizować straty i zapasy?

Jak zminimalizować straty i zapasy w sklepie?- szkolenia sprzedażowe W sklepie spożywczym ogromną rolę odgrywa odpowiednie zarządzanie. W grę wchodzą bowiem zagadnienia, takie jak magazynowanie towarów oraz minimalizacja strat. Spore znaczenie ma także odpowiedni dobór marży. W zdobyciu cennej wiedzy pomogą szkolenia sprzedażowe, które prowadzimy. Szkolenia sprzedażowe — zapasy w sklepie spożywczym Zapasy to tak naprawdę pieniądze. Idealnie, gdy na półkach…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zyskowna restauracja w trudnych czasach? Szkolenia gastronomiczne, menedżerskie i sprzedażowe

Zyskowna restauracja w trudnych czasach? Szkolenia gastronomiczne, menedżerskie i sprzedażowe Sukces w gastronomii zależy dzisiaj od bardzo wielu czynników. Składa się na niego nie tylko praca menedżerów, obsługi oraz kucharzy. Kluczowe jest także wdrożenie odpowiednich rozwiązań technologicznych, które są dostosowane do aktualnych czasów oraz regularne szkolenia. Wiele na ten temat może powiedzieć trener Warto Szkolić i specjalista z zakresu gastronomii — Paweł Gruba Szkolenia…
dowiedz się więcej