Godzenie życia zawodowego i prywatnego - jak znaleźć złoty środek

Work-life balance to nie tylko pobożne życzenie wielu pracowników korporacji czy też metoda walki z szarą rzeczywistością, to również ugruntowana w nauce koncepcja zarządzania, opracowana w latach 70 i 80 dwudziestego wieku. Jej źródłem był szerzący się w amerykańskim społeczeństwie pracoholizm i wypalenie zawodowe. Teoria work-life balance wskazuje w jaki sposób utrzymać równowagę pomiędzy poszczególnymi sferami naszego życia. Czy znalezienie takiego złotego środka pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym rzeczywiście jest możliwe?

Work-life balance wczoraj i dziś

Kiedyś work-life balance rozumiany był wyłącznie w kontekście czasu – liczby godzin spędzanej w domu oraz w pracy. W dobie cyfryzacji i informatyzacji godzenie życia zawodowego i prywatnego nabrało nieco innego znaczenia. Możemy bowiem przebywać w domu, ale jednocześnie odpowiadać na służbowe maile i prowadzić rozmowy telefoniczne z kontrahentami. Czy w takiej sytuacji zajmujemy się wciąż sprawami zawodowymi czy jednak funkcjonujemy na gruncie życia prywatnego? Raczej to pierwsze. W kontekście work-life balance ważne jest również to, że w dzisiejszych czasach znacząco wydłużył się czas pracy, a zatem tym trudniej postawić w rozsądnym miejscu kreskę pomiędzy pracą a domem. Dlaczego pracujemy dłużej? Przede wszystkim z uwagi na strach przed utratą posady, niezdrową ambicję wśród pracowników, nacisk ze strony przełożonych, a także mentalność Polaków – „teraz każdy musi osiągnąć sukces”, „wyznacznikiem tego, kim jesteś, jest to co masz” i tak dalej.

Skutki niezachowania równowagi życiowej

Należy przy tym mieć na uwadze, że niezachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym z pewnością w którymś momencie negatywnie odbije się na naszym zdrowiu – zarówno psychicznym, jak i fizycznym. Wypalenie zawodowe, kłopoty w komunikacji z bliskimi, wyczerpanie emocjonalne, pracoholizm – to nie wszystkie problemy, z jakimi możemy się spotkać. Skutki długotrwałego stresu mogą być znacznie poważniejsze.

Jak zatem znaleźć złoty środek?

Przede wszystkim kluczem do sukcesu jest dobra organizacja. Możemy w tym zakresie korzystać z różnych środków i mechanizmów – listy spraw, prowadzenie kalendarza. Najważniejsze jednak, aby dobrze sklasyfikować wszystkie zadania – jako pilne, mniej pilne, ważne i mniej ważne. To pozwoli nam racjonalnie wybrać, co w danym momencie powinniśmy zrobić. Należy również pogodzić się z tym, że niestety nie jesteśmy idealni. Nie możemy być perfekcyjni w każdej przestrzeni. Dążenie do osiągnięcia takiego stanu najczęściej kończy się wypaleniem zawodowym lub problemami w komunikacji z bliskimi. Kolejnym elementem jest postawienie granicy – jeżeli jesteśmy w pracy, to nie zajmujemy się kwestiami prywatnymi, jeżeli jesteśmy w domu, wyłączamy telefon i nie sprawdzamy służbowego maila. Praca nie może przysłaniać świata poza nią, nawet jeżeli byłaby naszą największą pasją.

Szkolenia

Osiągnięcie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym nie jest łatwe. Specjaliści Warto Szkolić przygotowali specjalny kurs, który między innymi traktuje o problemie work-life balance. Pokazujemy w jaki sposób dobrze zorganizować sobie czas, jak walczyć z wypaleniem zawodowym i stresem w pracy, a także w jaki sposób rozmawiać z pracodawcą, aby wynegocjować korzystne dla siebie warunki.

Przeczytaj również:

Szkolenia

Jakie szkolenie dla produkcji wybrać? - praktyczny przewodnik dla firm

Szkolenia dla produkcji – klucz do rozwoju ludzi i organizacji W branży produkcyjnej, gdzie efektywność i jakość mają kluczowe znaczenie, nie wystarczy już tylko dbać o maszyny i technologie – dziś najważniejszym zasobem staje się człowiek. Dlatego coraz więcej firm zadaje sobie pytanie jakie szkolenie dla produkcji wybrać, by nie tylko rozwinąć kompetencje pracowników, ale też wzmocnić całą organizację. To nie może być zbiór przypadkowych warsztatów…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z zarządzania dla początkujących managerów?

Pierwsze kroki w roli managera – jakie szkolenia wybrać? Jakie szkolenia dla początkujących managerów z zarządzania wybrać, by już od pierwszych miesięcy w roli lidera budować autorytet, skutecznie prowadzić zespół i unikać najczęstszych błędów? To pytanie zadaje sobie coraz więcej osób, które właśnie awansowały lub przygotowują się do objęcia stanowiska kierowniczego. Początek kariery menedżerskiej to czas pełen wyzwań – wymaga nie tylko szybkiego przystosowania…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z negocjacji wybrać dla handlowców?

Skuteczne negocjacje w sprzedaży – na które szkolenia postawić? Współczesna sprzedaż to znacznie więcej niż prezentacja oferty i domknięcie transakcji. To proces, w którym decydującą rolę odgrywa umiejętność negocjowania – z klientami, działami zakupów, a także w obliczu zmiennych warunków rynkowych. Właśnie dlatego coraz więcej firm zadaje sobie pytanie: jakie szkolenia z negocjacji dla handlowców będą najbardziej wartościowe? Niezależnie od branży, skuteczne…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.