Jak być bardziej produktywnym, unikając wypalenia zawodowego?

Wypalenie zawodowe jest obecnie bardzo powszechnym zjawiskiem, szczególnie wśród pracowników dużych korporacji. Jego cechami są: nieustanne zmęczenie, zniechęcenie i kompletny brak satysfakcji z wykonywanych czynności. Produktywność spada, pojawia się długotrwały stres – nie czujemy się dobrze w pracy, nie mamy perspektywy na jej zmianę i powoli swoje złe samopoczucie zaczynamy przenosić na naszych bliskich i życie prywatne w ogóle. Jak sobie z tym poradzić? Jak zadbać o wysoką produktywność?

Fazy wypalenia zawodowego

Niekiedy złego samopoczucia nie identyfikujemy z depresją lub stanem wypalenia zawodowego. Tymczasem konsekwencje zlekceważenia pierwszych objawów mogą być bardzo poważne. W jaki sposób rozpoznać wypalenie zawodowe? Mówi się o trzech podstawowych fazach. Najpierw przychodzi zmęczenie i poczucie, że niczego więcej w swojej pracy nie osiągniemy. Potem dystansujemy się w stosunku do współpracowników i klientów, korzystających z usług naszej firmy. Finalnie tracimy kontrolę nad sprawami zawodowymi i poczucie własnej wartości. To tak w uproszczeniu, bowiem cały proces może trwać miesiącami, a nawet latami.

Grupa ryzyka

Kto jest najbardziej narażony na wypalenie zawodowe? Tak naprawdę nikt nie może czuć się bezpieczny. Ten problem dotyka zarówno młodych, jak i starszych pracowników o różnym stażu pracy. Wypalenia zawodowego nie da się również przypisać do żadnej konkretnej grupy zawodowej. Statystki pokazują jednak, że najczęściej z tym problemem zmagają się osoby nadwrażliwe o niskim poczuciu własnej wartości oraz te, które pracują z ludźmi – lekarze, nauczyciele, pielęgniarki, pracownicy socjalni, psycholodzy i tak dalej.

Jak walczyć z wypaleniem zawodowym?

Przede wszystkim istotna jest identyfikacja źródeł stresu i wypalenia w pracy. Warto zastanowić się nad tym, jakie sytuacje powodują nasze napięcie. Dobrą metodą jest użycie skali stresu Holmes’a i Rahe’a. Ci panowie w latach 60. opracowali skalę 43 wydarzeń stresowych, które pozwalają na stwierdzenie, jakie jest ryzyko choroby u danego pracownika.

Jak być bardziej produktywnym?

Jak zatem zarządzać własną pracą, aby być bardziej produktywnym i nie ulec wypaleniu zawodowemu? Najważniejsza w tym kontekście jest priorytetyzacja zadań. Pomocna może okazać się tak zwana macierz Eisenhowera, która zakłada podział zadań na: ważne i pilne, ważne i niepilne, nieważne i pilne oraz nieważne i niepilne. Taka systematyka pozwala na skuteczne zarządzanie czynnościami do wykonania. Poza tym istotne jest skuteczne delegowanie zadań, techniki kreatywnego działania w pracy własnej i zespołowej, efektywna komunikacja interpersonalna, asertywność i tak dalej.

Szkolenia

Wszystkie wyżej wskazane zagadnienia poruszane są przez naszych specjalistów w ramach prowadzonych szkoleń. Mają one charakter warsztatowo-wykładowy, dzięki czemu efektywniej przekazujemy informacje naszym kursantom. Chcesz dowiedzieć się więcej? Napisz lub zadzwoń do nas! Oferujemy szkolenia “szyte na miarę”, dopasowane do Twoich potrzeb.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia

Uwarunkowania prawne kabotaży w UE – relacja ze szkolenia dla firmy transportowej

Czym są uwarunkowania prawne kabotaży i dlaczego warto je znać W ostatnich latach temat przewozów kabotażowych zyskał ogromne znaczenie w kontekście swobody świadczenia usług transportowych w Unii Europejskiej. Uwarunkowania prawne kabotaży stanowią jeden z kluczowych elementów, który wpływa zarówno na konkurencyjność firm transportowych, jak i na ich zgodność z obowiązującym prawem. Ścisłe regulacje, zmieniające się przepisy oraz szczegółowe obowiązki przewoźników powodują, że znajomość tych…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym – jak skutecznie zarządzać przez komunikację?

Rola rozmów menadżerskich w biurze finansowym Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym to nie tylko narzędzie zarządzania, ale przede wszystkim klucz do budowania zaufania wśród podwładnych, efektywnej współpracy i realizacji celów biznesowych. W dynamicznym środowisku finansowym, gdzie codziennością są liczby, wyniki i cele operacyjne, rozmowy menadżerskie stają się przestrzenią do wymiany informacji, rozwijania pracowników oraz szybkiego reagowania na zmiany. To właśnie poprzez rozmowy menedżerowie mogą skutecznie…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Profesjonalna obsługa reklamacji dla producentów rolet – relacja ze szkolenia

Skuteczna obsługa reklamacji jako filar satysfakcji klienta W dynamicznie rozwijającej się branży osłon okiennych jednym z kluczowych elementów budowania trwałych relacji z klientami jest profesjonalna obsługa reklamacji dla producentów rolet. Reklamacje, choć często postrzegane jako źródło stresu i strat, w rzeczywistości mogą stać się doskonałą okazją do poprawy jakości, usprawnienia procesów oraz wzmocnienia wizerunku firmy. Umiejętność odpowiedniego reagowania na zgłoszenia…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.