Merchandising w kwiaciarni

Kwiaciarnie to miejsca wyjątkowe z wielu względów. Kwiaty działają na zmysły i korespondują z pięknymi chwilami, które chcemy upamiętniać. Ich wystawa może się podobać, ale może również zachwycać i skłaniać do spontanicznego zakupu nietuzinkowego bukietu. Ekspozycja kwiatów pięknych samych w sobie powinna być stosunkowo łatwa, jednak graniczy ze sztuką, podobnie jak umiejętność doskonałego komponowania bukietów.

Aranżacja witryny kwiaciarni oraz interesującego wnętrza, potrafią skłonić do kupna zbędnych – z konsumpcyjnego punktu widzenia – kwiatów, jest więc nie lada wyzwaniem.

Na czym opierają się podstawowe zasady visual merchandisingu w kwiaciarni?

Zarówno ekspozycja zewnętrzna, jak i witryna mają klienta zaintrygować, skłonić do wejścia, zapoznania się z umiejętnościami florysty i w końcu do kupna. Kwiaty posiadają co najmniej dwa aspekty, których nie trzeba reklamować: piękno oraz zapach – na tych atrybutach należy się skupić w budowaniu wizerunku marki.

Witryna oraz ekspozycja nie mogą być wypadkową przypadkowych roślin. Kompozycje witające klientów powinny być spójne i przemyślane, świeże i możliwe do kupienia.
W kwiaciarni, której atrybutem jest bogata kolorystyka, przy aranżacji wnętrza i ekspozycji szczególną uwagę przywiązujemy do zasady trzech kolorów. Ludzkie oko jest w stanie skoncentrować się maksymalnie na trzech barwach jednocześnie i jest to fundamentalna zasada tworzenia kompozycji florystycznych na ekspozytorach. Witryna nie stanowi wystawy, ale ma za zadanie zachęcić do wejścia i kupna, dlatego komponujemy ją w sposób przemyślany – zbyt bogata ekspozycja sprawi wrażenie zatłoczonej i nieuporządkowanej, a z uwagi na mnogość kolorów, nawet pstrokatej. Nie wyeksponuje również smaku poszczególnych elementów aranżacji. Nadrzędną zasadą jest więc umiarkowanie zarówno w ilości kompozycji, kolorystyce i oprawie.

Witryna to także odpowiednie miejsce na eksponowanie najnowszych trendów, promocji i aktualnej oferty swojej i partnerów handlowych. Najlepszym przykładem są pełne aranżacje roślin doniczkowych: wybrany kwiat, finezyjna osłona, klasyczna kula nawadniająca i ozdobna podsypka. Całość zamknięta klamrą kompozycyjną – spójna i estetyczna. Prezentowanie kompletów zwiększa sprzedaż komplementarną.

Aranżując wystrój kwiaciarni, pamiętajmy o podstawowych zasadach visual merchandisingu:

Produkty umieszczone na wysokości wzroku kupowane są najchętniej, natomiast te ustawione na podłodze uważa się za gorsze. Zgodnie z zasadą prawej ręki, asortyment eksponowany po prawej stronie sprzedaje się lepiej. Wyraźnie oznaczone ceny i nazwy, produkty pogrupowane według cech zbliżonych – pozwalają na porównanie i często decydują o zakupie. Uwagę klienta przyciągają gotowe kompozycje z różnych półek cenowych i o oryginalnej estetyce. Kwiaciarnia eksponuje kompozycje zgodnie z rytmem świąt kalendarzowych – w każdej z nich mile widziany jest ekspozytor z informacją o zbliżających się okolicznościach, bieżących imieninach i nadchodzących promocjach. Kwiaty cięte warto prezentować „od góry”, natomiast ekspozycja może się składać wyłącznie z kwiatów świeżych. Zwiędłe liście, mętna woda i naloty na wazonach są niedopuszczalne.

Powyższe rady to tak naprawdę „wierzchołek góry lodowej” jeśli chodzi o aranżację przestrzeni w kwiaciarni. Jeśli chcemy zgłębić tajniki visual merchandisingu tak specyficznego miejsca, zawsze warto skorzystać ze szkoleń wyspecjalizowanych w tym zakresie trenerów.

O merchandisingu w kwiaciarni pisaliśmy już tutaj.

Nasz zrealizowane szkolenie dla kwiaciarni:

Szkolenie dla JMP Flowers, kwiatowego potentata na polskim rynku

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Uwarunkowania prawne kabotaży w UE – relacja ze szkolenia dla firmy transportowej

Czym są uwarunkowania prawne kabotaży i dlaczego warto je znać W ostatnich latach temat przewozów kabotażowych zyskał ogromne znaczenie w kontekście swobody świadczenia usług transportowych w Unii Europejskiej. Uwarunkowania prawne kabotaży stanowią jeden z kluczowych elementów, który wpływa zarówno na konkurencyjność firm transportowych, jak i na ich zgodność z obowiązującym prawem. Ścisłe regulacje, zmieniające się przepisy oraz szczegółowe obowiązki przewoźników powodują, że znajomość tych…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym – jak skutecznie zarządzać przez komunikację?

Rola rozmów menadżerskich w biurze finansowym Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym to nie tylko narzędzie zarządzania, ale przede wszystkim klucz do budowania zaufania wśród podwładnych, efektywnej współpracy i realizacji celów biznesowych. W dynamicznym środowisku finansowym, gdzie codziennością są liczby, wyniki i cele operacyjne, rozmowy menadżerskie stają się przestrzenią do wymiany informacji, rozwijania pracowników oraz szybkiego reagowania na zmiany. To właśnie poprzez rozmowy menedżerowie mogą skutecznie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.