Muzyka w merchandisingu

Muzyka towarzyszy ludziom od zawsze, wywołując swoim brzmieniem różnorodne emocje. Ma duże znaczenie dla twórców i odbiorców. Niekiedy doskonale się przy niej bawimy, czasem też płaczemy. Niektóre dźwięki sprawiają, że jesteśmy spokojniejsi i zrelaksowani. Dzięki innym – bardziej energetycznym – stajemy się pobudzeni, gotowi do działania. Trudno wyobrazić sobie film bez ścieżki dźwiękowej, która często nadaje fabule całkowicie inne znaczenie. Wiedzą o tym specjaliści od merchandisingu, umiejętnie sterujący ruchem klientów za pomocą muzyki.

Podwaliny naukowe

Badania naukowe sugerują, że 75% kupujących wybiera sklepy, w których gra muzyka. Nie tylko stymuluje ona do zakupów, ale przede wszystkim odwraca uwagę od upływającego czasu, w wyniku czego klient zatraca się, potencjalnie dokonuje większych zakupów i spontanicznie zostawia więcej pieniędzy.

Nie ma idealnego gatunku muzycznego, gwarantującego zwiększenie sprzedaży, choć za najlepszą i najbardziej skuteczną uważana jest muzyka popularna. Dobór muzyki zależy przede wszystkim od grupy docelowej kupujących, gdyż powinna być dopasowana pod ich gusta. Ogromne znaczenie ma jednak jej tempo – szybsze kawałki uznawane są za bardziej przyjemne, wesołe. Swoją melodyjnością nastrajają optymistycznie. Największe zastosowanie znajdują w centrach handlowych – poprzez działanie stymulacyjne skłonią nabywców do przejścia większej powierzchni sklepu, a przez to do dotarcia do dużej liczby towarów. Niewielkim punktom sprzedaży zalecana jest muzyka wolniejsza. Wprowadzająca atmosferę relaksu i odprężenia, która potęguje wolniejsze poruszanie się i skłania do dokonywanie droższych zakupów. Decydując się na wybór tempa utworów, warto zwrócić uwagę na porę dnia. Rano preferowane są piosenki szybkie i energetyczne, pobudzające zaspanych jeszcze klientów.

Podobnie ożywia także głośna muzyka, ale nieczęsto bywa praktykowana, ze względu na osoby, u których może wywołać zmęczenie i zbyt szybkie opuszczenie danego miejsca. W godzinach południowych sugerowana jest muzyka wolniejsza, gdyż wtedy nabywcami są osoby o największej ilości wolnego czasu – nie lubiący pośpiechu. Godziny popołudniowe i wieczorne to czas największego zgromadzenia ludzi – w celu przyspieszenia ruchu klientów i udostępnienia miejsca dla kolejnych nabywców – warto postawić na rytmiczne i szybkie kawałki. Zdecydowanie odradzane są niskie tony, wywołują one poczucie smutku, bezsensowności, sprawiając, że jesteśmy podenerwowani i dążymy do najszybszego opuszczenia miejsca, w którym są słyszane.

Jakość ma znaczenie

O tym, że warto dodać muzykę na stałe do swojego asortymentu merchandisingu, nie trzeba nikogo przekonywać. Warto jednak zwrócić uwagę na jej jakość – w tym wypadku czystość i głębia dźwięku ma znaczenie – zwłaszcza, jeśli chcemy u klienta poruszyć wyżej wskazane, podświadome mechanizmy. Zmysły odgrywają ogromną rolę w życiu każdego człowieka. Poza zwiększeniem sprzedaży, wzrasta też wydajność i efektywność naszych pracowników – zwłaszcza wtedy, gdy towarzyszą im szybkie i rytmiczne kawałki. Sposób reagowania na bodźce przez wszystkich ludzi działa według w określonego schematu. Strategia dźwiękowa ma za zadanie zbudować odpowiedni klimat w sklepie, a przez to zwiększyć ilość czasu, jaki w nim spędzają klienci. Dlatego w okresie świątecznym nieodłącznym elementem zakupów jest znana wszystkim, amerykańska, wesoła muzyka świąteczna, pozwalająca każdemu nabywcy wczuć się w klimat bożonarodzeniowy i pozwalająca ulec prezentowemu szaleństwu. A to tylko jeden z wielu przykładów wykorzystania muzyki do konkretnych okazji.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.