Onboarding na produkcji – jak wdrożyć do pracy nowe osoby?

Onboarding na produkcji – jak wdrożyć do pracy nowe osoby?

Pracownicy fizyczni, wykonujący swoje obowiązki w różnego typu zakładach przemysłowych czy magazynach, powinni zostać odpowiednio przeszkoleni do wykonywania przydzielonych im zadań. Mimo że wdrożenie ma tutaj nieco inny charakter niż w przypadku osób pracujących w biurach, to nadal należy zapewnić załodze odpowiednie wsparcie. Jest ono szczególnie ważne w pierwszych miesiącach zatrudnienia.

Dobre zaplanowanie oraz przeprowadzenie szkoleń pozwala na nie tylko na szybsze i bezbłędne wykonywanie obowiązków, ale też na integrację z zespołem oraz zbudowanie poczucia przynależności do firmy.

Teoretyczna wiedza czy praktyczne umiejętności? Na co postawić przy szkoleniu wstępnym do pracy?

Onboarding w firmie produkcyjnej to proces wdrożenia nowo zatrudnionych osób. Szczegółowe tematy, jakie będą poruszane, zależą od specyfiki danej branży. Jednak dla ułatwienia można posługiwać się uniwersalnym modelem. Takie podejście daje pewność, że zostaną omówione wszystkie najważniejsze kwestie. Warto zatem zaplanować moduły dotyczące:

  • obowiązujących procedur;
  • realizowanych celów oraz obowiązków;
  • kultury pracy w firmie;
  • wzajemnych relacji.

Kompleksowe szkolenie wdrożeniowe na produkcji nie ogranicza się zatem do przekazania informacji o obsłudze maszyn czy instrukcji działania na stanowisku pracy. Efektywny onboarding powinien skupiać się zarówno na kwestiach teoretycznych, dotyczących funkcjonowania przedsiębiorstwa, jak i na praktycznych umiejętnościach, które są niezbędne do wykonywania codziennych obowiązków.

Warto zadbać o to, aby nie przytłaczać pracownika zbyt wieloma informacjami. Na samym początku dobrze jest poświęcić trochę czasu na sprawy organizacyjne, przedstawienie polityki firmy i kierunków jej rozwoju. Taka pigułka wiedzy pozwala lepiej dostosować się do obowiązujących standardów. Po tym można już przejść do przekazania bardziej szczegółowych danych dotyczących obowiązujących procedur oraz wykonywanych przez specjalistę obowiązków

Poza samą teorią, której poznanie jest niezbędne do tego, aby rozpocząć pracę, we wdrażaniu nowego pracownika dobrze sprawdza się też opiekun. Tę funkcję pełni zazwyczaj ktoś bardziej doświadczony, jednak nie musi to być bezpośredni przełożony. Taka osoba ma być przede wszystkim kimś, do kogo nowozatrudniony będzie mógł się zwrócić w każdej chwili z dodatkowymi pytaniami lub z prośbą o wyjaśnienie wątpliwości. W ten sposób we wdrożenie zostają zaangażowani pracownicy na różnych szczeblach, co daje szersze spojrzenie na funkcjonowanie całej organizacji.

Ile czasu zarezerwować na szkolenie nowych pracowników?

Na produkcji, gdzie ważna jest ciągłość procesu, każdy wakat wpływa na zaburzenie tego cyklu. To z kolei rodzi pośpiech i powoduje, że na szkolenie wstępne poświęca się zdecydowanie zbyt mało czasu. Jak poradzić sobie z tym wyzwaniem?

Najlepszym wyjściem będzie podzielenie całego procesu na etapy. Plan wstępnych szkoleń możesz rozpisać nawet na kilka miesięcy.

W pierwszych dniach – już po załatwieniu kwestii kadrowych i podpisaniu niezbędnych dokumentów – warto przejść do części szkoleniowej. Jednocześnie, zaraz po przekazaniu najważniejszych informacji pracownik może zapoznać się ze stanowiskiem pracy. Dzięki temu, po krótkim czasie będzie on w stanie pod okiem kogoś bardziej doświadczonego realizować swoje zadania w podstawowym zakresie.

Kolejne etapy onboardingu w firmie produkcyjnej powinny kłaść nacisk na przygotowanie do sprawnego i przede wszystkim bezbłędnego wykonywania obowiązków. Dlatego ważne jest stopniowe wdrażanie do podejmowania coraz bardziej skomplikowanych i złożonych zadań. Wielu przedsiębiorców podkreśla, że rzetelne szkolenie pracowników produkcji przyczynia się do lepszej wydajności pracy i zmniejszenia liczby reklamacji na gotowe produkty. To z kolei wpływa na budowanie pozycji marki.

Z sumiennie przeprowadzonym szkoleniem wdrożeniowym na produkcji wiąże się też kwestia bezpieczeństwa. Odpowiednio przygotowany pracownik wykonuje swoje zadania dokładnie i w sposób, który nie zagraża jego zdrowiu. To pozwala na uniknięcie różnych groźnych sytuacji. Tym samym firma nie naraża się na straty spowodowane długotrwałym zwolnieniem chorobowym lub niespodziewanymi problemami związanymi z niekompletnym stanem załogi.

Czy wystarczy szkolenie wdrożeniowe, aby pracownik poprawnie wykonywał swoje obowiązki?

Onboarding to jedynie pierwszy etap szkoleń, jakie powinien odbyć specjalista rozpoczynający pracę. Warto potraktować rozwój kompetencji jako stały element polityki firmy. Jasno określona ścieżka szkoleniowa może pomóc w budowaniu przywiązania pracownika do przedsiębiorstwa. Pokazuje bowiem, że pracodawca inwestuje w zatrudnionych. To z kolej może się przyczynić do rozwiązania problemu z dużą rotacją pracowników. Z tą kwestią zmaga się obecnie wielu przedsiębiorców.

Szkolenia na produkcji to nie tylko element podnoszący wydajność pracy. Warsztaty mogą być też okazją do spotkań w większym gronie i wymiany doświadczeń. To element budowania relacji między pracownikami na różnych szczeblach, który przyczynia się do lepszego zgrania całej grupy. Jest to szczególnie cenne w sytuacjach, gdy każda z osób jest odpowiedzialna za inny etap produkcji, a od jakości ich pracy zależy końcowy efekt.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.