Podstawowe techniki sprzedaży

W dobie olbrzymiej konkurencji w handlu, znajomość odpowiednich technik sprzedaży jest właściwie niezbędna. Wiedza, jak wywrzeć wpływ na klienta i zmotywować go do zakupu, jest kluczem do sukcesu sklepu. Na szkolenia sprzedażowe firmy z całego świata wydają miliony, jest to przecież najważniejszy element ich działalności. Dobre szkolenie nawet z przeciętnego handlowca może zrobić lidera sprzedaży. O technikach finalizacji sprzedaży pialiśmy tutaj.

Techniki sprzedaży – podstawowe zasady

Z pewnością każdy z nas spotkał na swojej drodze człowieka, który potrafiłby sprzedać nam kamienie z pola i wmówić, że to interes życia. Zdarza się, że taka osoba ma wrodzone predyspozycje do handlu, ale najczęściej jej umiejętności sprzedażowe to po prostu efekt pracy nad sobą i szkoleń. Każdy może być świetnym sprzedawcą – niektórzy po prostu potrzebują większej ilości ćwiczeń. Istnieje kilka najpopularniejszych technik, których stosowanie z pewnością poprawi wyniki handlowe firmy. Do najważniejszych z nich należą te wskazane poniżej.

  • Zasada dowodów słuszności – założeniem tej techniki jest przeświadczenie, że ludzie uważają za dobre i słuszne to, co mówią inni. W rozmowie z klientem używaj więc sformułowań: „ten produkt jest u nas najbardziej popularny, kupiło go już kilkaset osób” kub „kupujący najchętniej wybierają ten model” . Zasugerujesz klientowi, że skoro tyle osób kupuje daną rzecz, to musi być dobra.
  • „Drzwiami w twarz” – ta zasada opiera się na zaproponowaniu klientowi bardzo drogiego produktu po to, by potem móc zaproponować tańszy (a często posiadający zbliżone parametry), który w jego oczach wypadnie o wiele korzystniej.
  • Zasada niedostępności – ta technika opiera się na założeniu, że ludzie najbardziej pożądają tego, co dla nich niedostępne. Warto więc w trakcie rozmowy z klientem wspomnieć, że mamy ostatnią sztukę danego produktu, przez dłuższy czas nie będzie już dostępny, albo cena niedługo drastycznie wzrośnie.
  • Zasada niskiej piłki – polega na przedstawieniu klientowi niezwykle atrakcyjnej oferty, która sprawi, że zainteresuje się nią. W toku dalszej rozmowy powoli należy odkrywać dodatkowe koszty i kruczki, licząc na to, że klient tak bardzo oswoił się z myślą o zakupie, iż już się nie wycofa.
  • Zasada autorytetu – badania dowodzą, że ludzie bardziej ufają i wierzą osobom, które są dla nich w jakiejś dziedzinie autorytetem. Należy więc zadbać, by sprzedawca wyglądał profesjonalnie. Jego wygląd i kompetencje mają sprawić, że kupujący uzna go za autorytet i będzie chętnie słuchał jego rad.

Technik sprzedażowych jest oczywiście znacznie więcej, dlatego pracodawcy tak często korzystają ze szkoleń dla swoich przedstawicieli. Dobry handlowiec wie kiedy i jak stosować daną zasadę, a to szybko przekłada się na wyniki finansowe firmy.

Szkolenia z Warto Szkolić

Nasze wybrane realizacje szkoleń w zakresie technik sprzedaży:

Skuteczne techniki sprzedaży w branży HoReCa

Szkolenie dla firmy Blick Punkt. „Profesjonalna obsługa klienta (w tym trudnego) i techniki sprzedaży”

Kolejne szkolenie dla firmy Euro PSH „Nowoczesne techniki sprzedaży”

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.