Psychomanipulacja w miejscu pracy. Jak się przed nią bronić?

Co to są manipulacje? Ujmijmy to tak: gdzie spotyka się dwóch przedstawicieli naszego gatunku, tam zazwyczaj pojawia się chęć zaimponowania, wzbudzenia sympatii, ale również chęć ustawienia się na pozycji dominującej, czy wykorzystania drugiej osoby do własnych celów. Aby osiągnąć te cele, często, bardziej lub mniej świadomie, sięgamy po narzędzie manipulacji, a więc wywarcia wpływu. Co warto sobie uświadomić, niektórzy ludzie nawet nie zdają sobie sprawy, dlaczego manipulacja jest zła i że narusza zasady etyczne (!).

Człowiek jest istotą społeczną, więc jego zachowanie nieodłącznie związane jest z potrzebą interakcji. Ci, którzy mają szczęście, w pracy trafią na współpracowników i szefa, którym wystarcza manipulacja dostarczająca im podziwu i sympatii z naszej strony. Jednak niestety wielu z nas w miejscu pracy znajdzie osoby, które zechcą zmanipulować nas po to, aby zrzucić swoje zadania lub odpowiedzialność za swoje porażki na nasze barki.

Czwarta rewolucja przemysłowa, a wzrost zagrożenia psychomanipulacją

Zdecydowanie w budowaniu zdrowego środowiska pracy nie pomaga fakt, że firmy muszą zmierzyć się z aktualnie toczącą się czwartą rewolucją przemysłową. Aby przetrwać, przedsiębiorstwa muszą wprowadzać nowe produkty z coraz większą szybkością, aby nadążyć za ultraszybkim i niskokosztowym przepływem informacji oraz tworzeniem kolejnych rozwiązań przez wciąż poszerzające się grono konkurentów. Ta sytuacja wymusza na przełożonych windowanie poprzeczki podwładnym, którzy nie są w stanie im sprostać. To rodzi frustrację i kusi do zrzucenia choć części obowiązków na inne osoby.

Czy jesteś obiektem manipulacji? Sprawdź się!

Co możemy zrobić, gdy znajdziemy się w takiej sytuacji? Jak mówi nasz trener, psycholog i ekspert ds. psychomanipulacji, najpierw musimy sobie w ogóle uświadomić, że jesteśmy obiektem manipulacji. Często, w szczególności, jeżeli manipulatorem jest nasz przełożony, wydaje nam się, że po prostu nie jesteśmy w stanie spełnić zawodowych oczekiwań, np. pracujemy zbyt wolno lub niewystarczająco efektywnie. Do myślenia powinien dać nam fakt, że podejście szefa zmieniło się nagle. Innym sygnałem są nasze emocje.

Manipulacja. Jak się przed nią bronić?

Od czego warto zacząć przygotowanie do odparcia ataku? Najlepiej od lektury dobrej pozycji książkowej, która wprowadzi nas w temat. Jedną z nich, którą zdecydowanie poleca nasz trener, pan Szymon Nęcki, jest „Wywieranie wpływu na ludzi” Roberta Cialdiniego.

Książka omawia główne narzędzia wpływu, w szczególności skupiając się na niezwykle silnej regule wzajemności i metodach jej odrzucania.

Abstrahując od zawartości książki, według naszego trenera warto być świadomym trzech kroków przybliżających nas do wyrwania się z matni manipulatora:

Pierwszą rzeczą jest zdanie sobie sprawy, że jesteśmy obiektem manipulacji. Jak mówi nasz trener, samo zdanie sobie sprawy, że mamy do czynienia z  manipulatorem obniża skuteczność jego działań o połowę. Druga porada: oddzielanie ludzi od problemów. Koncentrujesz się na tym, że szef jest agresywny, irytujący, ale na problemie, który macie wspólnie do rozwiązania. Wtedy nie bronisz się przed szefem, nie działasz już pod wpływem emocji. ale skupiasz się na zadaniu. Zyskujesz świadomość, że nie jesteś  w firmie po to, żeby walczyć z szefem, ale żeby rozwiązać ważny dla firmy problem. To jest oczywiście bardzo piękny postulat, ale trudny do zrealizowania. Wymaga wielu ćwiczeń. Trzecia rzecz: Uświadomienie sobie swoich słabych punktów, które sprawiają, że manipulacja jest skuteczna. Kiedy już znasz przyczynę, łatwiej jest działać nie na zasadzie impulsu, emocji, ale racjonalnego przemyślenia sprawy. Oczywiście takie przestawienie również wymaga ćwiczeń.

Polecamy nasze szkolenia z zakresu obrony przed psychomanipulacją

Na koniec chcieliśmy polecić nasze szkolenia z zakresu negocjacji oraz zarządzania zespołem, które zawierają elementy obrony przed psychomanipulacją. W zależności od potrzeb klienta dostosujemy program tak, aby skupiał się bardziej na zjawisku manipulacji wśród współpracowników, na linii firma-partner handlowy lub firma-klient. Zapraszamy do kontaktu: biuro@wartoszkolic.pl +48 608 816 943.

 

Zespół “Warto Szkolić” przy udziale trenera Szymona Nęckiego

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej – relacja ze szkolenia

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej to zadanie wymagające przemyślanej strategii i zaangażowania na wielu poziomach organizacji. Proces ten jest kluczowy dla zapewnienia wysokiej jakości nauczania, badań naukowych oraz efektywnego zarządzania i administracji. W erze globalizacji i ciągłych zmian technologicznych, uczelnie stają przed wyzwaniem nie tylko przyciągnięcia, ale i utrzymania wykwalifikowanych specjalistów, którzy będą w stanie przyczynić się do rozwoju instytucji i jej misji. Efektywne budowanie…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości - relacja ze szkolenia

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości to postać kluczowa dla sprawnego funkcjonowania każdej nieruchomości, niezależnie od jej przeznaczenia. To właśnie od jego umiejętności zarządczych, kompetencji technicznych i zdolności do efektywnego komunikowania się z zespołem oraz klientami zależy bezpieczeństwo, stan techniczny oraz wartość rynkowa obiektu. Dlatego też rola ta wymaga ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności, aby sprostać dynamicznie zmieniającym się wyzwaniom rynku nieruchomości. W…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie i współpraca w salonie samochodowym – relacja ze szkolenia

W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie motoryzacji, kluczowym elementem sukcesu każdego salonu samochodowego jest nie tylko znajomość najnowszych trendów i technologii, ale także skuteczne zarządzanie oraz budowanie zespołu zdolnego do wyjątkowej współpracy. W odpowiedzi na te potrzeby, zostaliśmy wybrani, aby zorganizować szkolenie skierowane do menedżerów i pracowników jednego ze znanych w Polsce salonów samochodowych. Szkolenie miało na celu nie tylko rozwój umiejętności zarządczych, ale również wzmocnienie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.