W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Podążając ścieżką klienta: strefa dekompresji (część 1)

Ścieżka klienta, którą podąża on po naszym sklepie, uzależniona jest od bardzo wielu czynników i podzielona jest na konkretne etapy. Przechodzi je w określonej kolejności, często podświadomie, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Dla managera placówki bardzo istotna jest jednak wiedza na temat tego, jak urządzić powierzchnię handlową, by w każdym momencie była dla klienta jak najbardziej atrakcyjna. Przygotowaliśmy swoiste kompendium wiedzy na ten temat, które systematyzuje najważniejsze aspekty wiedzy merchandisingowej w tym zakresie. Na początek obszar, w który klient wkracza od razu po wejściu do sklepu – strefa dekompresji.

Zanim klient skoncentruje się na zakupach

Słysząc o dekompresji można w pierwszej chwili pomyśleć o… nurkowaniu i zmianach ciśnienia. Informatycy być może skojarzą to określenie z procesem odtwarzania danych. Tymczasem każdy, kto pracuje w sklepie wie (lub powinien wiedzieć), że strefa dekompresji to obszar znajdujący się tuż za wejściem do placówki. W wielu punktach handlowych, nawet tych dużych, sieciowych, jest on niedoceniany. A tymczasem ma on kluczowe, wręcz strategiczne znaczenie. Bo jeśli obowiązkiem merchandisera jest takie rozłożenie towarów, by jak najbardziej skoncentrować na nich klienta, to w strefie dekompresji jest to szczególnie ważne. Dzieje się tak dlatego, że tuż za wejściem konsument zwykle nie jest jeszcze skoncentrowany na asortymencie – dopiero przypomina sobie listę zakupów, zastanawia się nad kierunkiem ścieżki zakupowej, a przy tym zupełnie ignoruje to, co znajduje się wokół niego. Po prostu idzie w głąb sklepu, nie zatrzymując się przez najbliższe kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt metrów. Eksperci szacują, że w ten sposób placówki handlowe tracą od 10 do 15% swoich obrotów!

Rola strefy dekompresji

Strefa dekompresji w każdy sklepie, a szczególnie w tym samoobsługowym, spełnia kilka ważnych funkcji. Najważniejsze z nich opisujemy poniżej.

  • Zwrócenie uwagi klienta – psychologia zachowań konsumentów mówi jasno, że klient ma tendencję do pomijania pierwszych regałów w sklepach. Odpowiednio zaaranżowana strefa dekompresji jest w stanie znacząco ten dystans skrócić i spowodować, że zakupy rozpoczną się wcześniej.
  • Poznanie jakości asortymentu i wyrobienie sobie pozytywnej opinii o sklepie – lojalność klientów jest bardzo ważna, ale jej pozyskanie to proces długotrwały. Konsument musi spróbować kilkudziesięciu różnych produktów by stwierdzić, że dany sklep mu odpowiada, podczas gdy jeden wadliwy towar jest w stanie wszystko zniszczyć. Dlatego merchandiserzy zadają sobie pytanie – jak w sposób możliwie jak najszybszy przekonać klienta, że u nas są świeże, wysokiej jakości produkty? Na przykład poprzez umieszczenie jak najbliżej strefy dekompresji działu owocowo-warzywnego, na którym znajdują się najlepsze, najbardziej efektownie wyglądające i pięknie pachnące świeże artykuły. Opcji jest jednak dużo więcej – od działu z pieczywem, po stoiska z prasą – a każda ma swoje zalety.
  • Wprowadzenie w atmosferę zakupów – strefa dekompresji jest również swoistą obszarem przejściowym między codziennymi obowiązkami, a czasem zakupów. Jej zadaniem jest jak najszybciej nastroić konsumenta na tryb zakupowy i przekonać, że to najlepsze miejsce na regularne nabywanie produktów. Działa tutaj między innymi prawo pierwszego wrażenia – jeśli w strefie dekompresji klient napotka brudną podłogę, chaos na półkach lub paletach, brak koszyków i wózków czy przykry zapach, to od razu podświadomie nastawi się negatywnie, szybciej opuści sklep, a co za tym idzie jego koszyk zakupowy będzie mniejszy.
  • Zwiększenie sprzedaży – czyli rzecz najbardziej oczywista. Wszystkie wyżej wymienione zabiegi mają prowadzić do wzrostu sprzedaży. Odpowiednie działanie na podświadomość klienta może spowodować, że zrobi u nas więcej emocjonalnych, niekoniecznie wcześniej planowanych zakupów.

Chcesz dowiedzieć się więcej o zagospodarowaniu strefy dekompresji? Zapraszamy do drugiej części naszego cyklu dotyczącego ścieżek zakupowych tutaj.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.