Zasady zarządzania zespołem produkcyjnym - o czym musi pamiętać menedżer branży produkcyjnej?

Niestety często zdarza się, że osoby przypisane do zarządzania zespołem produkcyjnym, zestawiają nieomylność maszyn z pracą ludzi. Takie podejście powoduje nieuchronną tendencję do wyolbrzymiania błędów popełnianych przez pracowników bądź do schematyzacji zachowań.

Wpadają w przeświadczenie, że należy wydać dyspozycje, a potem wyłącznie krzyknąć, gdy coś jest nie tak … Tu jednak właśnie tkwi błąd: człowiek nie jest maszyną i takie traktowanie pracowników jest skuteczne tylko na bardzo, bardzo krótką metę.

Nie raz pisaliśmy, jak ważna jest komunikacja w zarządzaniu zespołem. Produkcyjnym, handlowym, czy każdym innym. To kluczowa kompetencja osób na stanowiskach menedżerskich. Umiejętność mówienia tak, aby ludzie słuchali, nie jest wcale łatwą do opanowania sztuką. A jest ona istotna w każdej branży, w każdym miejscu, gdzie zarządza się ludźmi.

To właśnie umiejętność zarządzania zespołem produkcyjnym, a nie park maszynowy jest w stanie zapewnić przedsiębiorstwu rentowność. Od terminowych dostaw, produkcji produktów bez usterek i wysokiej wydajności pracy, aż po całkowite zwiększenie mocy przerobowych przedsiębiorstwa.

 

Trudne środowisko pracy

Zazwyczaj praca w działach produkcji, gdzie ludzie współpracują z maszynami, jest związana z ryzykiem urazów/stanowi zagrożenie dla zdrowia. Nawet mimo doskonale wdrożonych zasad BHP, ludzie pracujący w tych działach odczuwają stres. Uwierzcie nam, są doskonale świadomi ryzyka, na jakie ich naraża jedna źle wykonana czynność.

To przecież właśnie w działach produkcyjnych zdarza się najwięcej wypadków w miejscu pracy. Pamiętajmy więc o tym, że mamy kierować zespołem, który jest bardziej niż inni pracownicy obciążony czynnikami stresogennymi, przez co jest bardziej „wrażliwy” na wszelkie „przekazy” od menedżera.

Systematyczne szkolenia – w tej branży to konieczność

Prawidłowa obsługa maszyn wymaga od pracownika sporej wiedzy. Nie wahajmy się więc oferować dłuższych i bardziej wyczerpujących szkoleń z zakresu obsługi parku maszynowego. Zapewniamy Was, pracownik, który jest pewien swojej wiedzy, pracuje efektywniej i jest bardziej odporny na stres, o którym pisaliśmy powyżej. W jego wiedzy nie ma luk, które powodują myślenie „a co jeżeli się pomylę”. Nie tylko zaopatrzmy pracowników w wiedzę dotyczącą ich zadań, ale również zadbajmy o to, żeby byli świadomi całego procesu technologicznego.

Zawsze patrzcie całościowo na dane stanowisko pracy oraz na odpowiedzialność pracownika. Odpowiednie przeszkolenie pracowników z procesu produkcyjnego przyniesie realne oszczędności.

Trzy kluczowe zasady zarządzania zespołem produkcyjnym

Niebezpieczne środowisko pracy, stosowanie na codzień specjalistycznej wiedzy i … powtarzalność zadań. To trzy kluczowe elementy charakteryzujące środowisko pracy członka zespołu produkcyjnego, a więc również trzy najważniejsze aspekty, które powinien mieć w głowie menedżer, chcący dobrze zarządzać pracownikami działu produkcji.

Większość pracowników produkcyjnych wykonuje w trakcie dnia pracy określone czynności w określonej kolejności. Ich praca jest powtarzalna i w dużej mierze rutynowa, a jednocześnie niesie ze sobą zagrożenie dla zdrowia i wymaga ciągłego skupienia. Jak zmotywować do pracy ludzi pracujących w tak trudnych warunkach?

W szczególności pamietajmy o trzech zasadach zarządzania zespołem produkcyjnym:

1. Odpowiednio zabezpieczamy pracowników na wypadek utraty życia i zdrowia i mamy pewność, że wiedzą o prowadzonych przez firmę działaniach w tym kierunku – czują się bezpiecznie i traktowani z szacunkiem.

2. Respektujemy to, że pracują pod wpływem stresu. Podkreślamy, że mamy świadomość tego faktu, a nasze zachowanie udowadnia prawdziwość naszych słów.

3. Wkładamy odpowiednio dużo pracy w prawidłowe i kompleksowe przeszkolenie pracownika.

Wdrażając te trzy zasady zarządzania zespołem produkcyjnym możemy być pewni, że nasz zespół stanie się bardziej zmotywowany i … wydajny!

Już teraz widać, że u podstaw sukcesu należy postawić na ludzi, prawda? To dzięki nim, firma wyprodukuje więcej, w krótszym czasie i będzie w stanie przyjąć więcej zleceń. Pamiętajcie – to ludzie tworzą firmę. Zawsze.

Mentor, nie policjant

Przysłowie branżowe mówi „jeżeli menedżer dużo krzyczy, mało robi” – niestety jest to prawda.

Nie wspominamy już o samym fakcie, że krzyk i nieustanne zwracanie uwagi wytrąca ludzi ze skupienia (a wykonując rutynowe czynności, odrywanie się co chwila, powoduje przestoje). Warto więc organizować raz na jakiś czas spotkania, na których jasno powiesz pracownikom, co powinni zmienić w swojej pracy. Jasny przekaz – co jest robione dobrze, a co należy (i jak!) poprawić, również podniesie wydajność pracy. Zamiast co chwila zwracać uwagę, poświęćcie ten czas na obserwację zespołu, spiszcie wnioski i podzielcie się nimi z pracownikami. Cyklicznie.

Spójrz oczami pracownika

Idealny menedżer zdaje sobie sprawę, że z punktu widzenia pracownika, obowiązków jest bardzo dużo. To nie tylko rutynowe czynności i nastawianie maszyn. To też nierzadko konserwacja bądź naprawianie usterek. A także, w związku z częstymi zmianami norm, mnóstwo pracy z dokumentacją techniczną.

Dodatkową trudność do zarządzania zespołem produkcyjnym dodaje charakterystyczna tutaj różnorodność pracowników. W jego skład zazwyczaj wchodzą osoby o różnym poziomie wykształcenia, różnej specyfice pracy. Są to też pracownicy czasowi, zatrudniani do określonych zadań.

Jakie umiejętności powinien posiadać menedżer zespołu produkcyjnego?

Jak więc „zebrać wszystko do kupy”? Stosując uniwersalne narzędzia do zarządzania, o których wspominaliśmy na samym początku tego artykułu. Pamiętajcie (oprócz wcześniej opisanej komunikacji) o odpowiednim motywowaniu swoich podwładnych.

BYCIE MENEDŻEREM TO NIE TYLKO “RZĄDZENIE”, ALE RÓWNIEŻ:

  • To umiejętność wytyczania pracownikowi celów tak, aby on sam chciał (i miał powód) je realizować.
  • To także cenna umiejętność delegowania zadań – przypisywania odpowiednich zadań do odpowiednich ludzi, kierując się ich kompetencjami. W wypełnieniu dokumentacji lepiej sprawdzi się osoba, która jest z natury flegmatykiem, a do naprawy nagłych usterek oddelegować osoby ambitne, potrzebujące się wykazać.
  • To umiejętność kierowania rozwojem pracowników. Dobry menedżer wie, jak podnosić kompetencje, wie też, które konkretnie u których pracowników powinny zostać podniesione.
  • To odpowiednie nagradzanie. Dobry pracownik, który rozwija się, nabywa nowe umiejętności powinien być także odpowiednio nagradzany – to będzie motywowało zarówno jego, jak i resztę zespołu do dalszego rozwoju.
  • To umiejętność balansowania pomiędzy potrzebami członków zespołu oraz rozwiązywania konfliktów między nimi.

Szkolenia z zakresu zarządzania zespołem produkcyjnym? Wybierzcie doświadczenie i 80% dofinansowanie

Pozostaje nam tylko zaprosić Was do skorzystania z doświadczenia naszych trenerów i wyboru naszych usług. Do wyboru macie klasyczne szkolenia (np. Efektywny menedżer branży produkcyjnej) i bardziej zindywidualizowane usługi doradcze (treningi menedżerskie). Zaopatrzymy Waszych menedżerów (brygadzistów, kierowników, etc.) w odpowiednie narzędzia, dzięki którym będą mogli maksymalnie podnieść wydajność działu produkcji w Waszej firmie.

Zapraszamy do kontaktu z naszymi doradcami – bardzo chętnie zbadają potrzeby waszych działów produkcyjnych oraz dobiorą odpowiednie programy szkoleniowe.

Przypominamy również, że szkolenia “Warto Szkolić” biorą udział w programie Akademia Menadżera, współfinansowanym przez PARP. W ramach tego projektu można zdobyć aż 80% dofinansowania na cele szkoleniowe. Nie czekajcie: teraz wasza kadra menedżerska może zostać odpowiednio wyszkolona za zaledwie 20% ceny szkolenia. Z przyjemnością pomożemy Wam w wypełnieniu wniosku oraz zbudowaniu odpowiedniej diagnozy potrzeb rozwojowych przedsiębiorstwa.

Zapraszamy do kontaktu

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.