Top 10: Cechy i kompetencje pożądane przez pracodawców

Każdy z nas przynajmniej raz brał udział w procesie rekrutacyjnym. Wiadomo, że rozmowa kwalifikacyjna jest stresująca, a każdy z kandydatów chce przedstawić się w jak najlepszym świetle. Aby zdobyć upragnioną pracę, warto znać najważniejsze cechy i kompetencje pożądane przez pracodawców. Mamy nadzieję, że pomoże Wam to w przyszłym rozwoju zawodowym oraz pomoże „wygrać” niejedną rekrutację.

O czym pamiętać podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Na samym początku zwróćmy Waszą uwagę na to, w jaki sposób powinniście zaprezentować swoją kandydaturę. Wiemy doskonale, że czasami, mimo iż kandydat posiada wszystkie wymagane kompetencje, może stracić szansę na upragniony wakat wyłącznie przez nieodpowiednią prezentację. Dlatego też zanim przejdziemy do meritum przekazujemy kilka niezbędnych wskazówek. Podczas rozmowy pamiętajcie o:

  • pewności siebie: pamiętajcie, aby zawsze pewnie i zdecydowanie wypowiadać się na temat swoich kompetencji, 
  • szczerości: nie kłamcie ani w CV, ani na rozmowie; jedno odkryte kłamstwo przekreśli Was już na starcie, 
  • wykazaniu się inicjatywą: napiszcie po spotkaniu krótkie podsumowanie i wyślijcie do osoby rekrutującej, przynieście na spotkanie referencje od byłych pracodawców, zróbcie prezentację. Wykażcie, że zależy Wam na danym stanowisku i wyróżnijcie się na tle reszty kandydatów.

Kompetencje pożądane przez pracodawców

Każda branża jest inna, jednak istnieje uniwersalne zestawienie kompetencji i cech, które doceni każdy pracodawca. Niezależnie od tego czy szukacie pracy w branży IT, handlu, produkcji czy jako ekspedient w sklepie. Przekonajcie przyszłego pracodawcę do siebie i swojej kandydatury, prezentując kilka (lub wszystkie 😊) cechy z poniższej listy.

1.Otwarta głowa

Dość kolokwialne stwierdzenie – jednak najlepiej opisuje ono, co mamy na myśli. Pokażcie, że jesteście otwarci na zmiany, szybko się adaptujecie i nie działacie według utartych schematów. Doceni to każdy pracodawca, szczególnie w obecnym trudnym i nieprzewidywalnym czasie. Jeżeli chcecie, aby Wasza kariera się rozwijała, to musicie wykazywać się inicjatywą i wychodzić poza utarte schematy rozwiązań. No, chyba, że interesuje Was jedno stanowisko na kolejne 20 lat, wtedy możecie pominąć ten punkt.

2.Inicjatywa

Pracodawcy wręcz uwielbiają osoby, które starają się rozwinąć firmę, w której pracują. Nie mówimy tu o gotowości do pracy po godzinach czy przejmowaniu obowiązków innych pracowników. Jeżeli na danym stanowisku widzicie możliwości, które mogą rozwinąć rynek/zyski firmy, nie wahajcie się przedstawiać pomysłów pracodawcy. W najgorszym razie otrzymacie negatywną odpowiedź, ale Wasza inicjatywa zostanie z pewnością zauważona i doceniona.

3.Sumienność i rzetelność

… czyli doprowadzanie zleconych zadań do końca. Jeżeli do każdej czynności, którą musicie wykonać, będziecie podchodzić rzetelnie i z odpowiednią uwagą, zostanie to docenione. Z pewnością wiecie, że w pracy (dosłownie każdej) są obowiązki, które wymagają mniej lub więcej uwagi. Są takie, które lubicie wykonywać i takie, na myśl o których czujecie ucisk w żołądku. Jednak jeżeli zaciśnięte zęby i spróbujecie wykonać je starannie i bez pośpiechu, Wasz przełożony to zauważy. Być może zaowocuje to nawet awansem i uwolnieniem od „nielubianych prac”.

4.Punktualność

Absolutny must-have w każdej branży. Wiadomo, wszyscy jesteśmy ludźmi, czasem będą korki, autobus się spóźni, dziecko zachoruje…. Ale pamiętajcie o tym, aby takie sytuacje były w Waszej pracy absolutną rzadkością. Każdy pracodawca doceni, jeżeli jego pracownik zjawia się w pracy na czas i okaże zrozumienie, jeżeli nagle zdarzy się coś, przez co się spóźnicie. Tutaj bardzo ważne jest, aby też o ewentualnym spóźnieniu uprzedzić swojego bezpośredniego przełożonego. Szczerze i bez kłamstw.

5.Szczerość 

Warto w pracy stawiać na szczerość. Nie mylmy jednak szczerości z dosadnością 😊 Swoje poglądy, odczucia, etc. możecie wyrazić na dwa sposoby: taki, który wniesie coś do środowiska waszej pracy i taki, który skutecznie zniechęci do Was pracodawcę. Czym to się różni? Przypuśćmy, że macie konflikt z kolegą z działu obok – możecie albo pójść do szefa i powiedzieć jak to ta osoba jest niekompetentna czy nielubiana, albo możecie pójść i zasugerować, że istniejący konflikt wpływa na wydajność obu stron i zaproponować wyjście, które będzie korzystne dla firmy (np. przeniesienie do innego działu, etc.) bez deprecjonowania drugiej osoby.

6.Lojalność

Czyli pokazanie, że zależy Wam nie tylko na swoim stanowisku, ale także na przyszłości firmy. To oczywiście przynosi zawsze obopólną korzyść. Pracodawcy zawsze doceniają lojalnych pracowników. A jeżeli dodatkowo zaangażuje się w rozwój firmy, choćby wykazując wyżej wspomnianą inicjatywę i przedstawiając pomysły, które mogą się opłacić firmie, zdecydowanie zyskacie w oczach swojego szefa. 

7.Komunikatywność

Czyli to, jak umiecie „dogadywać” się ze współpracownikami. Ważne tutaj jest to, aby pokazać, że zależy Wam na rozwiązywaniu pojawiających się konfliktów. Nie mniej ważna jest praca zespołowa. Wszystkie wcześniej wspomniane kompetencje odwoływały się do samodzielnej pracy, jednak pamiętajcie, że bez dobrych relacji w zespole nie zajdziecie daleko.

8.Chęć rozwoju

Proponowanie szkoleń, wskazywanie obszarów, w których chcielibyśmy się rozwinąć – taka samoświadomość jest ważnym sygnałem dla pracodawcy. Sam fakt, że nie interesuje Was stagnacja, stanowi atut w oczach pracodawcy. Dodatkowo oczywiście im wyższe macie kompetencje, tym wydajniejsza i przyjemniejsza staje się praca dla Was samych. Warto doskonalić swoje umiejętności przez całe życie (polecamy nasze dofinansowane do 80% kwoty szkolenia z zakresu umiejętności osobistych).

9.Ambicja

Warto tu rozróżnić postawę roszczeniową od ambicji. Ambicja to chęć i działania mające na celu poprawę swojej sytuacji zawodowej (w tym przypadku w obrębie danej firmy). To chęć wychodzenia poza zakres obowiązków. Jeżeli jesteście ambitni, chcecie się rozwijać, awansować, a w tym celu podejmujecie dane kroki, będzie to zawsze odpowiednio docenione. Postawa roszczeniowa z kolei to nieustanne wymaganie, bez konkretnej podstawy do wspomnianych wymogów.

10.Neutralność

Zarówno ta poglądowa (niekoniecznie w  miejscu pracy powinniście prowadzić dysputy polityczne), jak i ta, dotycząca działań zarządu. Nie powinniście wyrażać wśród współpracowników własnej opinii dotyczącej działań zarządu – to możecie powiedzieć szefowi w cztery oczy. Zachowanie neutralności w środowisku pracy jest ważne, a jeszcze ważniejsze jest umiejętne oddzielanie osobistych opinii, które możecie wygłaszać w gronie znajomych od tych, które możecie śmiało wyrazić w miejscu pracy.

Wyżej wspomniane cechy i kompetencje pożądane przez pracodawców są we wszystkich branżach. Warto już na rozmowie kwalifikacyjnej je podkreślić, najlepiej popierając konkretnymi przykładami z pracy na poprzednich stanowiskach. Oczywiście nie mamy tu na myśli długiego monologu wygłaszanego przed rekruterem na temat waszych mocnych stron. Warto wybrać kilka sytuacji, które działają na waszą korzyść i przedstawić je przyszłemu pracodawcy. Natomiast już w trakcie pracy, warto zadbać o wszystkie wymieniane przez nas 10 punktów. 

 

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.