Podstawy skutecznego zarządzania zespołem

Praca menadżera zespołu nie jest łatwa, ale potrafi być bardzo satysfakcjonująca. Lider grupy w dużej części ma wpływ na atmosferę w pracy i poziom motywacji pracowników, a to oczywiście przekłada się na wyniki firmy. Ponieważ jest to trudne i odpowiedzialne stanowisko, należy zadbać o odpowiednie przeszkolenie – warto wybrać się na kurs trenerski lub szkolenie dla menadżerów.

Jakie cechy powinien mieć dobry menadżer?

Czego nauczymy się na takim kursie? Na pewno uwaga będzie zwrócona na elementy, które są rozwinięciem naturalnych predyspozycji. O czym mowa? Menedżerem powinna być osoba otwarta, pewna siebie, niemająca problemów z podejmowaniem decyzji. Szef to człowiek, który ma być autorytetem w grupie i nie należy o tym zapominać.

Atmosfera w miejscu pracy to czynnik decydujący w kwestii zaangażowania pracowników w ich obowiązki, dlatego na barkach menadżera spoczywa odpowiedzialność za to, by ludzie czuli się częścią zgranego, dobrze funkcjonującego zespołu. Wielu szefów, szczególnie tych początkujących, popełnia tu częsty błąd – zbyt mocno spoufala się z pracownikami. Skutkuje to utratą autorytetu, a jest on jedną z najważniejszych składowych profesjonalnego zarządzania zespołem. Nie wolno jednak popadać w przesadę i zbyt mocno zdystansować się od podwładnych – wtedy skutkiem będzie brak zaufania do szefa i traktowanie go przez pracowników jak kogoś z zewnątrz.

Dobry menadżer powinien posiadać przynajmniej część z poniższych umiejętności.

  • Dobra organizacja pracy – odpowiednia delegacja zadań do poszczególnych członków zespołu może przyspieszyć wykonanie projektu na najwyższym poziomie.
  • Odpowiedni podział obowiązków – ma to związek z delegacją zadań, wymaga znajomości umiejętności i predyspozycji każdego z członków zespołu. Prawidłowo rozdzielone obowiązki sprawią, że dział lub przedsiębiorstwo będzie pracować jak dobrze naoliwiona maszyna.
  • Skuteczne motywowanie pracowników – zmotywowany i zaangażowany pracownik lepiej wykona swoją pracę i będzie przestrzegał terminów.
  • Rozwiązywanie konfliktów – konflikty nie są mile widziane w firmie. Należy zdecydowanie i pewnie je rozwiązywać, w pewnych sytuacjach nie cofać się nawet przed radykalnymi krokami.
  • Dyrektywność – dobry menedżer musi budzić respekt. Jego ubiór, zachowanie, oraz sposób wykonywania obowiązków powinny sprawić, że będzie autorytetem dla podwładnych.

Zarządzanie zespołem to zadanie, z którym nie każdy sobie poradzi. Nieodpowiednia osoba na stanowisku menadżerskim może doprowadzić do spadku efektywności i zaangażowania pracowników, a w skrajnych wypadkach nawet do odpływu kapitału ludzkiego. Lidera trzeba więc wybierać odpowiedzialnie, zainwestować w jak najlepszy poziom jego przeszkolenia i zwrócić uwagę na jego naturalne cechy, które mogą mu pomóc wykonywać obowiązki na powierzonym stanowisku.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak zarządzać czasem w biznesie? – praktyczny przewodnik

Dlaczego zarządzanie czasem w pracy to fundament sukcesu w biznesie? Współczesny biznes wymaga od nas coraz więcej: lepszych wyników, szybszych decyzji, większej elastyczności. W takim środowisku zarządzanie czasem w pracy staje się nie tyle przydatną umiejętnością, co podstawą efektywności i zdrowego funkcjonowania. Właściwe gospodarowanie czasem wpływa na wszystko: od jakości realizowanych projektów, przez poziom stresu, po rozwój kariery zawodowej. Jeśli chcesz osiągać ambitne cele,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak wykorzystać potencjał social mediów w firmie ochroniarskiej? Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Social media w branży ochroniarskiej – szansa czy ryzyko? Social media w branży ochroniarskiej odgrywają dziś kluczową rolę w budowaniu wizerunku firmy – równie istotną, co skuteczność działań w terenie. Współczesny rynek usług ochrony wymaga nie tylko profesjonalizmu w realnym świecie, ale także przemyślanej obecności w przestrzeni online. Media społecznościowe stały się jednym z najważniejszych kanałów komunikacji, umożliwiając tworzenie wizerunku opartego na zaufaniu,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Wyzwania marketingu cyfrowego w firmie transportowej – relacja ze szkolenia

Marketing cyfrowy w firmie transportowej – spojrzenie na komunikację online z nowej perspektywy Marketing cyfrowy to dziedzina, która z roku na rok zyskuje na znaczeniu. W dynamicznie rozwijającym się środowisku biznesowym obecność w przestrzeni internetowej to nie tylko nowoczesność – to fundament skutecznego zarządzania relacjami z klientem, przewagą konkurencyjną oraz sposobem na zwiększenie przychodów. Firmy transportowe, niezależnie od swojej wielkości, muszą zrozumieć, że marketing cyfrowy w firmie transportowej nie jest…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.