,

Pokonać stres

Pokonać stres

Mało kto zdaje sobie sprawę, jak wiele problemów codziennego życia bierze się po prostu ze stresu: ciągłe zmęczenie, negatywne emocje i myśli itp. Stres jest naszą reakcją na bodźce pochodzące ze świata zewnętrznego, które wymagają z naszej strony podjęcia jakichś działań. Warto wiedzieć, że stres to nasza własna reakcja na bodziec. W znacznej mierze reakcja stresowa zależy od nas, gdyż bodziec jest od nas niezależny i właśnie dzięki temu możemy kontrolować stres. Bardzo często zdarza się, że stres dopada nas w pracy, co później rzutuje na nasze osiągi.

Bywa, że nie możemy dojść do siebie po skrytykowaniu przez szefa, trudno nam porozumieć się ze współpracownikami, czasami jakieś zdarzenie potrafi wyprowadzić nas z równowagi na długie godziny. Zdarzają się nawet sytuacje, kiedy boimy się po weekendzie wrócić do pracy. Jak zatem radzić ze stresem na co dzień i jak umiejętnie go opanować? Oto kilka wskazówek: Przede wszystkim dowiedzmy się co nas stresuje (trzeba rozpoznać, jakie sytuacje nas stresują, najlepiej wypisać je sobie na kartce papieru). Powinniśmy wiedzieć, że im bardziej tłumimy lek, tym jest on większy. Dlatego im szybciej przyznamy się, że się boimy i że mamy prawo się bać, tym szybciej on ustąpi. Należy również się zastanowić, które sytuacje stresowe możemy wyeliminować z naszego życia. Sytuacje, których nie da się wyeliminować od razu, trzeba wyeliminować wtedy, kiedy będzie to możliwe. Dla przykładu, jeśli stresuje nas nasza sytuacja finansowa, powinniśmy stworzyć sobie plan (może zawierać kilka opcji), który pozwoli nam krok po kroku wyeliminować sytuację stresową. Kolejnym ważnym elementem w eliminacji stresu jest ruch i odpoczynek. Jeśli tylko nadarzy się okazja, to powinniśmy pójść na rower, basen, bądź pobiegać. Zaleca się ćwiczyć trzy razy w tygodniu. Trudno pokonać stres, jeśli praca jest jedynym celem naszego życia.

Często też traktujemy czas wolny jako stracony. Myślimy o pracy, bo odwykliśmy od odpoczynku, a odwykliśmy od niego, bo ciągle pracujemy. Dlatego każdego dnia powinniśmy znaleźć chwilę dla siebie, podczas której się wyciszymy i zrelaksujemy. Do walki ze stresem warto też używać wyobraźni. Możemy stworzyć swoje miejsce marzeń i odwiedzać je kiedy się stresujemy. Na koniec warto pamiętać o tym, że poziom stresu w życiu powinien być optymalny: za dużo stresu to źle, ale za mało – też niedobrze. W pewnej łagodnej formie stres jest potrzebny po to, aby motywować nas do działania i pobudzać nasz umysł. Nie chodzi tu oczywiście o stres, który nas paraliżuje, ale o bodźce, dzięki którym nasz mózg się nie nudzi, gdyż bezczynność jest dla mózgu bardziej męcząca, niż wysiłek. Powinniśmy zatem dbać o właściwy poziom stresu, optymalny dla naszego osobistego rozwoju.

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

five × five =