Spotkania firmowe - totalna strata czasu? Marcin Grzelak radzi

Prawie 90% procent uczestników spotkań firmowych śni na jawie, a prawie ¾ pracuje – ale nad zupełnie czymś innym, jedynie udając, że uczestniczy w dyskusji. Czy spotkania firmowe marnują więcej czasu pracowników niż wszystkie inne biurowe „rozpraszacze”?

Badanie poświęcone pracy w grupach przeprowadzone przez University of Arizona przynosi niezbyt optymistyczne wnioski odnośnie spotkań firmowych. W samych Stanach Zjednoczonych codziennie odbywa się ich ponad 11 milionów. Większość z nich to … strata czasu. 9 z 10 godzin tygodniowo, które na spotkaniach spędzają na przykład menedżerowie, jest zupełnie bezproduktywnych.

U nas bywa podobnie. Andrzej, pracownik działu IT w jednej z warszawskich firm narzeka, że podczas każdego ze spotkań dotyczących wdrożenia nowego projektu nudzi się jak mops: – Zerkam na zegarek i czekam aż szef skończy swoje przemówienie. Potem muszę zostawać w pracy po godzinach, aby wyrobić się z bieżącą pracą. Badania pokazują także, że im młodsze pokolenie pracowników, tym gorsze ma zdanie o spotkaniach w pracy.

Czy aby pracować efektywnie powinniśmy odwołać wszystkie nasze spotkania firmowe? A może są sposoby, aby znienawidzone przez wielu długie dyskusje prowadzące donikąd przynosiły zamierzony efekt?

Marcin Grzelak, coach i właściciel firmy Warto Szkolić przekonuje, że da się zorganizować spotkanie grupowe tak, by było efektywne.

W pierwszej kolejności należy zastanowić się czy spotkanie w większej grupie jest konieczne.  Czasami lepiej spotkać się tylko z poszczególnymi członkami działu, a o wynikach pracy poinformować pozostałą część zespołu notatką ze spotkania – twierdzi coach.

Przed każdym spotkaniem koordynator zespołu powinien przygotować i rozesłać uczestnikom agendę, czyli plan określające cel, miejsce, termin narady, zarys projektu, proponowane tematy do dyskusji. – Ważne, by w agendzie znalazła się też sugestia, by uczestnicy przesłali jeszcze przed spotkaniem swoje uwagi. Dzięki temu będą mieli poczucie, że ich wnioski są równie ważne co postulaty koordynatora i chętniej będą zabierać głos podczas spotkania, a także angażować się w proces – mówi Marcin Grzelak.

By spotkanie było atrakcyjne i motywujące uczestników do współpracy, można sięgnąć po różne formy pracy, np. burzę mózgów, prace w podgrupach, prezentacje.

A jakich błędów należy unikać? Oto kilka rad Marcina Grzelaka:

Nie zapraszaj na spotkanie zbyt wielu osób, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. Spotkanie w wąskim gronie przynosi zdecydowanie lepsze rezultaty.
Nie przeciągaj spotkania w nieskończoność. Zaczynaj i kończ zebrania punktualnie. Pilnuj też czasu poświęconego na poszczególne wątki, bo możesz nie zdążyć z omówieniem wszystkich istotnych punktów
Jeśli spotkanie ma trwać dłużej (np. 4-5 godzin), nie prowadź go bez przerwy. W przeciwnym razie znudzeni prelekcją uczestnicy zaczną wychodzić ze spotkania lub – w najlepszym razie – nie zapamiętają nawet połowy przedstawionych kwestii.
Spotkanie musi zakończyć się jakąś konkluzją. Bez konstruktywnych wniosków, większość zaproszonych gości uzna, że twój wywód był jałowy.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie stresem w firmie stolarskiej – relacja ze szkolenia

Znaczenie zarządzania stresem w firmie stolarskiej w codziennej pracy warsztatu Stres w miejscu pracy to zjawisko, które dotyczy niemal każdej branży, jednak w zawodach wymagających precyzji, skupienia i pracy fizycznej nabiera on szczególnego znaczenia. W warsztatach stolarskich codzienność opiera się na pracy z ciężkimi maszynami, realizacji projektów pod presją czasu oraz reagowaniu na nagłe zmiany w zamówieniach klientów. W takich warunkach zarządzanie stresem w pracy staje…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie rentownością w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Zarządzanie rentownością w firmie – klucz do stabilnego wzrostu Zarządzanie rentownością w firmie to jedno z najważniejszych zadań, przed którymi stają menedżerowie, właściciele przedsiębiorstw i kadra zarządzająca. Skuteczna kontrola kosztów, optymalizacja procesów produkcyjnych oraz umiejętne wykorzystanie zasobów przekładają się bezpośrednio na wyniki finansowe. W przypadku firm produkcyjnych, gdzie marże często są uzależnione od wydajności i jakości procesów, zarządzanie rentownością w firmie wymaga precyzyjnych narzędzi,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Rozwijanie pracowników w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Rozwijanie pracowników w firmie produkcyjnej – skuteczna droga do sukcesu Rozwijanie pracowników w firmie to jeden z kluczowych elementów budowania przewagi konkurencyjnej w sektorze produkcyjnym, ponieważ wpływa nie tylko na efektywność procesów, ale także na motywację i zaangażowanie całego zespołu. W nowoczesnym środowisku pracy rozwijanie pracowników oznacza inwestowanie w umiejętności techniczne, kompetencje miękkie oraz kulturę bezpieczeństwa, co przekłada się na długofalowe rezultaty i wzrost jakości. Zostaliśmy poproszeni przez…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.